Trwa pierwszy etap budowy Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających, czyli wzniesienie budynku naukowo-badawczego dla Akademii Morskiej w Szczecinie. Prace wykonuje szczecińska firma Prime Construction, która wygrała przetarg na to zadanie, oferując cenę ponad 12 mln zł (brutto).
Przedmiotem zamówienia w przetargu AM była budowa obiektu przy ul. Dębogórskiej w Szczecinie, niezbędne roboty rozbiórkowe i demontażowe, z wykończeniem budynku pod klucz i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.
Nowy budynek stanie na działce sąsiadującej z terenem Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego AM, nad Odrą. Będzie podstawowym obiektem Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających. Ma mieć 10 m wysokości, przeszło 9,5 tys. m sześc. kubatury i nieco ponad tysiąc m kw. powierzchni zabudowy. Przewidziano w nim dwie nadziemne kondygnacje. Termin wykonania zadania wynosi 19 miesięcy od przekazania terenu budowy, a nastąpiło to w marcu tego roku.
– To nowoczesne centrum będzie niezbędnym dla nas zapleczem naukowym i pozwoli nam na prowadzenie badań nad najnowszymi technologiami: m.in. systemami autonomicznymi czy zastosowaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w nawigacji – mówi prof. Wojciech Ślączka, rektor AM. – CEOP będzie także cennym zapleczem szkoleniowym z bezpośrednim dostępem do wody i wsparciem dla rozwoju branży morskiej w regionie.
Obecnie na placu budowy zostało wykonane – przez wykonawcę, Prime Construction – odpowiednie przygotowanie podłoża.
Przedsięwzięcie ma zapewnione dofinansowanie unijne – zgodnie z umową zawartą na realizację projektu – ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Wartość całej inwestycji to blisko 30 mln zł. Dofinansowanie z RPO wynosi 18 mln zł.
Centrum ma być otwarte w grudniu 2021 roku.
Znajdą się w nim specjalistyczne stanowiska laboratoryjne, które połączą różne dziedziny badawcze z obszaru gospodarki morskiej, m.in.: inżynierię ruchu morskiego, systemy pozycjonowania, manewrowanie statkiem czy nawigację satelitarną. Powstaną też wielkoskalowe modele redukcyjne statków, czyli miniatury jednostek, pozwalające prowadzić obserwacje odnoszące się później do ich funkcjonowania w praktyce. Prowadzone będą badania dotyczące transportu, logistyki, prognozowania kartograficznego, górnictwa morskiego czy wielkogabarytowych konstrukcji wodnych i lądowych. Dzięki tej inwestycji Akademia Morska w Szczecinie będzie mogła konkurować z zagranicznymi ośrodkami naukowymi oferującymi podobne rozwiązania. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA