Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Budują prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wiosną wodowanie kadłuba

Data publikacji: 08 stycznia 2023 r. 14:39
Ostatnia aktualizacja: 08 stycznia 2023 r. 16:14
Budują prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wiosną wodowanie kadłuba
Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB SA w stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych. Fot. Polferries  

Jak już informowaliśmy w sierpniu br., Polska Żegluga Bałtycka SA (Polferries) podpisała umowę na czarter nowego promu z opcją jego późniejszego zakupu. Statek budowany jest we włoskiej stoczni Visentini. Armator zapewnia, że prace idą zgodnie z planem, a wodowanie kadłuba ma się odbyć wczesną wiosną 2023 roku.

– Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB SA w stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych – informuje Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. – W pełni ukończonych jest 112 z nich, z czego 107 jest już zainstalowanych w docelowym miejscu tej budowy. Obecnie powstają dwa ostatnie bloki przeznaczone do montażu na pokładzie 5. oraz sześć bloków, mających tworzyć komin promu. Trwają ostatnie prace nad konstrukcją kadłuba nowego statku, a wewnątrz jednostki – prace instalacyjne w kabinach pasażerskich oraz montowane jest wyposażenie maszynowni.

Jak dodaje rzecznik, na promie są już zainstalowane oba silniki główne wraz z przekładniami, linia wałów pośrednich, a także obie prądnice wałowe. Jednostkę doposażono także w dwa z czterech zespołów prądotwórczych, a w części dziobowej zainstalowano dwa stery strumieniowe. Na obu burtach zakończono prace nad montażem separatorów paliwa oraz oleju, a także nad systemami pompowymi paliwa. Zainstalowano kocioł parowy i skrzynię cieplną. Na promie znajduje się już system oczyszczania wód balastowych i system oczyszczania ścieków, ścieków kuchennych i system toalet próżniowych. O bezpieczeństwo przeciwpożarowe zadba system Hi-Fog. Zamontowano także stacje klimatyzacyjne oraz zespoły sprężarkowe do klimatyzacji.

Armator zapewnia, że prace postępują zgodnie z harmonogramem i nie ma opóźnień w budowie jednostki. Wodowanie kadłuba nowego promu dla Polferries zaplanowano na wczesną wiosnę 2023 roku.

Przypomnijmy, że jednostka uzupełni flotę PŻB pod koniec 2024 roku i będzie kursować na trasie Świnoujście – Ystad. Nowy statek typu ro-pax będzie mógł przewieźć ponad 100 ciężarówek oraz przeszło 200 samochodów osobowych. Na pokładzie znajdzie się miejsce dla prawie 1000 pasażerów. Podróżni będą mieli do swojej dyspozycji 216 kabin. Długość promu wyniesie 216 m, a szerokość – 28 m. Będzie miał samochodową linię ładunkową o łącznej długości 3 km.

Prom zostanie wyposażony w silniki zasilane LNG, spełniające międzynarodowe wymogi ekologiczne.

Rozbudowa i wymiana floty jest wpisana w strategię rozwoju PŻB, a nowa jednostka zwiększy konkurencyjność oferty spółki.

Polferries to polski armator promowy z siedzibą w Kołobrzegu, oferujący usługi przewozowe od 1976 roku. Jego flotę stanowi pięć promów, łączących codziennie Polskę ze Skandynawią na trasach Gdańsk – Nynashamn oraz Świnoujście – Ystad. Co roku pokłady tych jednostek zapełniają się setkami tysięcy pasażerów. Firma oferuje przewóz osób, samochodów ciężarowych i osobowych, organizację konferencji i spotkań firmowych na morzu, posiada też ofertę rejsów turystycznych.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Tylko pytam
2023-01-08 20:51:45
Czy to na tej stępce co to w Szczecinie się znajduje idzie ta budowa?
Mito
2023-01-08 16:07:40
Konstrukcja jednostki nie na Bałtyk i nie na trasę do Szwecji. Wszystko w temacie. Statek był budowany na inną linię na inny rejon świata teraz drogą przeróbek usiłuje się go dostosować do warunków panujących na Bałtyku. Kiepsko to widzę.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA