Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Budują nabrzeże

Data publikacji: 17 lutego 2019 r. 08:22
Ostatnia aktualizacja: 14 maja 2019 r. 11:51
Budują nabrzeże
 

Budowa nabrzeża dalbowego dla przeładunku tankowców oraz rozbudowa bazy mocznika i nawozów sztucznych – to zadania składające się na inwestycję spółki Alfa Terminal Szczecin. Rozbudowa terminalu przeładunkowo-składowego tej firmy, położonego przy ujściu Odry, otrzymała wsparcie unijne w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

Alfa Terminal Szczecin działa na obszarze 50 ha w północnej części szczecińskiego portu, przy ujściu Odry, w miejscu nieistniejącej już Huty Szczecin. Spółka świadczy wyspecjalizowane usługi przeładunkowe, składowania i dodatkowe przy obsłudze ładunków masowych oraz płynnych chemicznych (metanolu). Zarządzany przez nią magazyn czasowego składowania obejmuje zarówno place przy nabrzeżu huty (KRA-1), jak i zbiorniki do magazynowania metanolu.

Obecnie w bazie metanolu są dwa zbiorniki do jego składowania o łącznej pojemności 28 500 m sześc., stanowiska do załadunku cystern kolejowych i samochodowych, szereg instalacji technologicznych, a także stanowisko rozładunku tankowców na nabrzeżu KRA-1, wyposażone w dwa nalewaki morskie.

Baza przeładunków masowych dysponuje nabrzeżem o długości prawie 422 m i zanurzeniu 8 m. Może przyjmować statki mające długość do 210 m i szerokość 31 m. Na terenie bazy są tory i drogi – biegnące wzdłuż nabrzeża, jak i poza nim – parking, wagi: kolejowa i samochodowa, a także betonowe boksy, składy kryte i utwardzone place. Znajdują się tu również dźwigi i urządzenia przeładunkowe.

Rozbudowa terminalu otrzymała wsparcie unijne w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Wartość projektu wynosi nieco ponad 17,83 mln euro, a dofinansowanie CEF przeszło 3,56 mln euro. Jest jednym z pięciu zatwierdzonych przez Komisję Europejską, przekazanych do oceny w konkursie 2017 CEF Transport Blending Call II.

Spółce dopiero w trzecim postępowaniu ofertowym, jakie ogłaszała w zeszłym roku, udało się wyłonić wykonawcę budowy nabrzeża – ważnej części projektu rozbudowy terminalu. Został nim F+Z Baugesellschaft ZNL der Hecker Bau GmbH & Co. KG (z Hamburga).

– Przedmiot zamówienia obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego, w tym wykonanie prac i obiektów związanych oraz wykonanie prac czerpalnych akwenu pomiędzy nabrzeżem a torem wodnym – podał inwestor.

Wykonawca ma na to 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. Prace już trwają. ©℗ 

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. Jacek PAWŁOWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA