Niedziela, 05 maja 2024 r. 
REKLAMA

Budują most dla Norwegii

Data publikacji: 16 września 2019 r. 15:29
Ostatnia aktualizacja: 25 marca 2020 r. 16:12
Budują most dla Norwegii
W zakładzie ST3 Offshore trwa jeszcze produkcja dźwigów typu STS dla portu w Kłajpedzie oraz platform dla fundamentów farmy wiatrowej na Morzu Północnym. Fot. Elżbieta KUBOWSKA  

Zakład na Ostrowie Brdowskim w Szczecinie, należący do spółki ST3 Offshore w restrukturyzacji, realizuje kolejny kontrakt dotyczący produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych. Chodzi o prawie kilometrowy most, który przetransportowany zostanie do Norwegii.

– Klientem jest Bladt Industries – międzynarodowy producent, specjalizujący się w dostawach olbrzymich, kompleksowo wyposażonych konstrukcji stalowych m.in. z obszaru offshore, oil&gas czy infrastruktury drogowej – informuje Paulina Bernacka, asystentka zarządu ST3 Offshore. – Docelowo stalowa konstrukcja mostu będzie mierzyć 805 m i ważyć ok. 4100 ton.

Jak dodaje, tego typu konstrukcja infrastruktury drogowej powstanie w szczecińskim zakładzie po raz pierwszy. Materiały do produkcji dostarcza klient. Kilka tygodni temu rozpoczęło się cięcie materiału i spawanie pierwszych płatów do budowy pierwszej sekcji (przęsła) mostu. Łącznie powstanie ich siedem, każda o długości do ok. 120 m. Najcięższa z nich ważyć będzie ponad 650 ton. Załadunek planowany jest na czerwiec 2020 roku. Wszystkie elementy zostaną załadowane na dwie, wynajęte przez klienta, barki. Umowa na produkcję mostu dla Norwegii została podpisana w czerwcu tego roku.

– Ogromnym atutem szczecińskiej fabryki w realizacji kontraktu są zaawansowane technologie spawalnicze stosowane w zakładzie i jakość pracy, a także rozwiązania logistyczne – podkreśla P. Bernacka. – Przy fabryce znajduje się rozległy plac składowy, na którym magazynowane będą poszczególne gotowe części realizowanego projektu, a co najważniejsze – przy ich produkcji i załadunku na barki wykorzystana zostanie najwyższa w Europie, prawie 120-metrowa suwnica bramowa. Pozwala ona na prace załadunkowe ogromnych konstrukcji stalowych, bez konieczności ich transportu w częściach i montowanie na miejscu u klienta. Nie bez znaczenia jest także lokalizacja zakładu u wyjścia na tor wodny, pozwalająca na sprawny transport drogą morską, praktycznie bezpośrednio z hal produkcyjnych, co znacznie obniża koszty transportu, leżące po stronie kontrahentów.

Obecnie w zakładzie trwa jeszcze produkcja dźwigów typu STS dla portu w Kłajpedzie – na zamówienie firmy Konecranes (umowa podpisana jesienią 2018 r.) oraz platform dla fundamentów farmy wiatrowej na Morzu Północnym (dla Energomontażu Północ Gdynia).

– Rozpoczęta realizacja „projektu mostowego” wpisuje się w budowanie szerszej oferty zakładu, którego kompetencje nie ograniczają się wyłącznie do produkcji branży offshore – dodaje P. Bernacka. – Celem spółki jest zbudowanie marki, której rozwiązania technologiczne i produkcyjne będą atrakcyjne także dla klientów innych gałęzi przemysłu, pozwolą na elastyczne podejście do oczekiwań potencjalnych kontrahentów, a tym samym umożliwią uniezależnienie się zakładu od segmentu offshore oraz wahań rynkowych w tej branży.

Spółka ST3 Offshore jest obecnie w trakcie zaawansowanego procesu restrukturyzacji. Na koniec września i początek października planowane są posiedzenia sądu, na których powinno nastąpić zatwierdzenie przegłosowanego przez wierzycieli w czerwcu br. układu. Wypłata wynagrodzeń za sierpień zrealizowana została zgodnie z przedstawionym załodze fabryki harmonogramem. Zarząd wraz z właścicielem spółki prowadzi intensywne działania mające na celu znalezienie inwestora strategicznego dla szczecińskiego zakładu. Trwają trójstronne rozmowy z Agencją Rozwoju Przemysłu, której profil działalności oraz doświadczenie dają szansę na finalizację restrukturyzacji, a w konsekwencji pozyskanie nowych zleceń z obszaru offshore i innych dla klientów z Polski i zagranicy. Szczeciński zakład jest w stanie wyprodukować praktycznie każdego rodzaju dużą konstrukcję stalową. Daje to możliwość na zbudowanie drugiego podstawowego filaru działalności spółki.

Elżbieta KUBOWSKA

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

lęk
2019-09-18 14:00:10
Krzysiu jeszcze żyjemy w wolnej Polsce,jesteś kim chcesz być. Jak się widzisz tak się przedstawiasz robolku+.
Krzysztof
2019-09-18 10:37:45
Niemcy i tak nie dopuszczą by w Polsce rozwinął się mocniej jakiś przemysł. Zlikwidują do końca (tak jak stocznie, cukrownie i inne) za pomocą Brukseli i zdrajców w kraju. Mamy być sługusami, robolkami i odbiorcami towarów drugiej i trzeciej kategorii.
Wocia
2019-09-18 09:38:48
A pracownicy już dostali pełne i zaległe wypłaty czy nadal spawają na zeszyt?
do @ Mirek
2019-09-17 19:32:28
PO_prawnie; "A może okręty PO_dwodne? ;-).
Mirek
2019-09-16 18:38:20
A może okręty podwodne? ;-).

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA