Należący do armatora Euroafrica Shipping Lines prom „Copernicus” będzie pływać na trasie Świnoujście - Trelleborg. Do eksploatacji powinien wejść w najbliższych tygodniach. Poinformowano o tym w środę (25 lipca) na pokładzie zmodernizowanej jednostki, która na jeden dzień zacumowała przy nabrzeżu u stóp Wałów Chrobrego w Szczecinie.
„Copernicus” (dawniej „Puglia”) ma 150 m długości. Został kupiony przez firmę Euroafrica Shipping Lines od włoskiego armatora. Statek zbudowano w 1995 r., czyli podobnie jak prom „Polonia”, który wciąż jest uważany za jeden z najbardziej nowoczesnych na Bałtyku.
Modernizacja objęła dobudowanie części hotelowej, przebudowę rampy rufowej (aby przystosować ją do wymogów terminalu promowego w Świnoujściu) oraz dołożenie steru strumieniowego. Parametry pasażersko-ładunkowe są teraz takie jak na siostrzanym „Galileuszu”, również będącym w serwisie Unity Line. Prom ma 126 miejsc pasażerskich (głównie dla kierowców ciężarówek), 51 kabin, pojemność ładunkowa wynosi około 90 ciężarówek, ale jest też możliwość ustawienia ponad 100 jednostek frachtowych.
„Copernicus” w ciągu najbliższych tygodni – po odbiorach i próbach – dołączy do floty promów pływających w barwach Unity Line (spółki z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej). Ma kursować na trasie Świnoujście – Trelleborg.
– Nasza inwestycja wpisuje się w strategiczną współpracę z grupą PŻM – podkreślił Jacek Wiśniewski, dyrektor generalny Euroafrica Shipping Lines, podczas inauguracji promu „Copernicus”.
Dziękował za tę współpracę Pawłowi Brzezickiemu, zarządcy komisarycznemu PŻM, i całemu zespołowi Unity Line.
– Modernizacja naszego promu ukazuje potencjał, który drzemie w Szczecinie – dodał J. Wiśniewski. – Z drugiej strony pokazuje problemy, z jakimi musimy się liczyć w przypadku tego typu projektów. Mam nadzieję, że nasze doświadczenia pomogą w realizacji bardziej ambitnych przedsięwzięć: mam tu na myśli budowę nowego promu.
Dyrektor dziękował gospodarzom terenu, na którym odbywała się modernizacja, czyli Stoczni Szczecińskiej, a także Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” oraz prywatnym spółkom zaangażowanym w poszczególne etapy realizacji projektu (to m.in. Spawrem, JPP, Uni- Mebel, Perfekt Service czy Poltramp Yard). Kooperantów było kilkudziesięciu. Podziękowania skierował też do Banku Ochrony Środowiska oraz pracowników Euroafriki.
W uroczystości na pokładzie „Copernicusa” wzięli udział przedstawiciele branży morskiej z regionu. Był też Maciej Styczyński, naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, który w imieniu szefa resortu Marka Gróbarczyka odczytał okolicznościowe przesłanie. Prom został poświęcony przez ks. bpa Henryka Wejmana.
Tekst i fot. (ek)