Realizacja projektu pod nazwą „Modernizacja oznakowania nawigacyjnego szlaków żeglownych na śródlądowych drogach wodnych Szczecińskiego Węzła Wodnego wraz ze sprzętem do obsługi” poprawi bezpieczeństwo żeglugi. Nowe znaki będą bardziej widoczne. To inwestycja Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Przedsięwzięcie ma dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Uzupełnia inwestycje dotyczące modernizacji torów wodnych oraz doposażenia przeciwpowodziowego.
– Cel główny projektu to poprawa bezpieczeństwa żeglugi na obszarze Szczecińskiego Węzła Wodnego, co stanie się możliwe dzięki poprawie stanu technicznego i widoczności znaków nawigacyjnych, zwłaszcza w kontekście żeglugi nocnej, która ma zostać dopuszczona na obszarze węzła w wyniku spodziewanych w najbliższym czasie zmian w prawie miejscowym – mówi Tomasz Pietras, dyrektor RZGW w Szczecinie. – Projekt przyczyni się do poprawy warunków korzystania z wodnego transportu towarów, szczególnie z obszarów przemysłowych, oraz przewozu osób, w tym również ruchu turystycznego.
Jak dodaje dyrektor, wpłynie też na wzrost atrakcyjności transportu wodnego w stosunku do transportu drogowego i kolejowego, m.in. poprzez zwiększenie dostępności do portów regionu i poprawę warunków nawigacyjnych na odcinkach uznawanych za trudne dla żeglugi.
Realizacja tego przedsięwzięcia wynika z szeregu dokumentów strategicznych dla sektora transportu krajowego i regionalnego.
– Projekt został ujęty w Planie Inwestycji Transportowych dla województwa zachodniopomorskiego – wyjaśnia Stefan Iwicki, kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej. – Jest również zgodny z Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry. Zakupione zostaną solarne lampy nawigacyjne, oznakowanie pływające czy zestawy niezbędne do odpowiedniego podświetlenia znaków nawigacyjnych.
Wnioskodawcą projektu jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie RZGW Szczecin, które po wykonaniu inwestycji pozostanie jej operatorem. Obejmuje ona sześć zadań. Pierwszym są prace przygotowawcze – sporządzenie studium wykonalności projektu. Cztery kolejne to zakupy: oznakowania pływającego i stojaków do jego magazynowania, solarnych lamp nawigacyjnych, zestawów solarnych podświetlenia tablic znaków nawigacyjnych oraz wewnątrzzakładowego środka transportu. Ostatnie z zadań dotyczy promocji projektu.
Inwestycja realizowana będzie do końca grudnia 2020 roku. Koszt całkowity projektu to 870 tysięcy złotych. ©℗
(ek)
Fot. RZGW Szczecin