Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich ostrzega. W ostatnim czasie zauważono liczne próby wyłudzania informacji o klientach za pośrednictwem kontaktu telefonicznego!
Oszuści podszywają się często pod rzekomego pracownika banku, kancelarii prawnej lub firmy współpracującej z bankiem. Dla uwiarygodnienia nawiązania relacji z klientem mogą wskazać potrzebę poprawy jego bezpieczeństwa w relacjach z bankiem. Ich celem jest uzyskanie informacji o loginie i haśle do bankowości internetowej. Podczas rozmowy oszust prosi o podanie kodu SMS. Mając te informacje, przestępca może zmienić numer telefonu służący do autoryzacji transakcji. Od tej chwili kody SMS będą wysyłane na jego telefon. W konsekwencji może on przelać pieniądze na konta w innych bankach bez wiedzy klienta.
Jak się bronić przed tego typu zagrożeniem:
* bank nigdy nie wymaga podawania loginu i pełnego hasła do bankowości. Nnigdy nie ujawniaj informacji o kartach płatniczych, o dostępie do bankowości internetowej lub mobilnej, o które jesteś proszony w wiadomościach przez telefon. Bank nigdy nie wymaga podawania loginu i pełnego hasła do bankowości;
* jeżeli dojdzie do podejrzanego kontaktu w kanale telefonicznym należy bezzwłocznie poinformować o tym zdarzeniu bank. Do nawiązania kontaktu z bankiem wykorzystuj tylko te numery telefonu lub adresy e‐mail, które on wskazał przy zawieraniu umowy rachunku;
* w każdej nietypowej sytuacji, budzącej wątpliwości, można się skontaktować się ze swoim bankiem.
Te i inne zasady bezpiecznego korzystania komunikacji telefonicznej z bankiem są na: http://zbp.pl/dla‐konsumentow/bezpieczny‐bank/bankowosc‐telefoniczna.
(mg)
Fot. arch.