Poniedziałek, 14 lipca 2025 r. 
REKLAMA

Baner zawieszony nad S3 został zdjęty. GDDKiA interweniuje i odpowiada na zarzuty wykonawcy

Data publikacji: 14 lipca 2025 r. 17:06
Ostatnia aktualizacja: 14 lipca 2025 r. 20:41
Baner zawieszony nad S3 został zdjęty. GDDKiA interweniuje i odpowiada na zarzuty wykonawcy
Zawieszony w czwartek baner został już usunięty. Fot. PRD Nowogard SA   

Jak informowaliśmy, PRD Nowogard SA, lider konsorcjum budującego około 16-kilometrowy odcinek S3 Dargobądz-Troszyn, zawiesił w ubiegły czwartek nad drogą w okolicy Wolina baner o treści: „Budujemy dla was drogę z prywatnych środków. GDDKiA nie chce płacić za swoją inwestycję”. Firma tłumaczyła, że to protest przeciwko działaniu strony rządowej, która od trzech lat odwleka decyzję o pokryciu niemożliwych do przewidzenia wzrostu kosztów inwestycji. Po interwencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad baner zdjęto.

– Wywieszony przez wykonawcę baner zawierał nieprawdziwe treści i był umieszczony bezpośrednio nad jezdnią w sposób mogący powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego (obszar ruchu jedną jezdnia i tymczasowe skrzyżowania) poprzez odwrócenie uwagi kierowców od drogi, co dodatkowo potęgował umieszczony na nim kod QR – wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie. – Po naszej interwencji baner został przez wykonawcę usunięty. Z niezrozumieniem przyjmujemy sposób komunikacji przyjęty przez wykonawcę.

Jak podkreśla rzecznik, GDDKiA bez zbędnej zwłoki pokrywa koszt budowy drogi S3 Dargobądz-Troszyn zgodnie zawartym kontraktem i przepisami prawa.

– W GDDKiA wdrożone są rozwiązania systemowe dotyczące waloryzacji kosztów robót, umowny limit waloryzacji był podnoszony już dwukrotnie z pierwotnego 5 proc. do 15 proc. (było to spowodowane pandemią COVID oraz wojną na Ukrainie) – tłumaczy M. Grzeszczuk. – Łącznie wykonawca otrzymał z tego tytuły dodatkowe 102 mln zł. GDDKiA musi mieć jednolite podejście do wszystkich kontraktów i wykonawców inwestycji drogowych. Również tego wykonawcę traktujemy jak wszystkie inne podmioty realizujące inwestycje drogowe. Kwestie problemów wewnątrz konsorcjum realizującego ten odcinek (zmiana lidera na początku tego roku) nie mogą być dla nas wyznacznikiem zastosowania indywidualnego podejścia do konsorcjum realizującego ten kontrakt.

Przedstawiciel GDDKiA dodaje, że wszelkie kwestie dotyczące samego kontraktu, takie jak roszczenia wykonawcy są procedowane i rozstrzygane w ramach warunków kontraktu.

– Wykonawca otrzymał dwukrotnie już przedłużenie czasu na ukończenie inwestycji (pierwotnie był to kwiecień ubiegłego roku) – informuje. – Sukcesywnie rozstrzygane są również inne roszczenia wykonawcy. Jeżeli zgodnie z warunkami kontraktu dana sytuacja nie jest winą wykonawcy, wówczas stosowne rozstrzygnięcia zapadają i zapadały wielokrotnie na tym kontrakcie, co przełożyło się do tej pory na dodatkowe 38 mln zł z tytułu roszczeń. Co oczywiste, nie w każdej sprawie mogą zapadać rozstrzygnięcia satysfakcjonujące dla wykonawcy. Z tego rodzaju sytuacjami mamy do czynienia na każdym kontrakcie. Prawo daje możliwość wykonawcy dochodzenia swoich roszczeń na innej drodze niż w ramach kontraktu.

Rzecznik przypomina, że fragment S3 Świnoujście-Troszyn składa się z dwóch odcinków realizacyjnych: Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn.

– Na tym pierwszym odcinku wykonawcą jest firma Polaqua i realizując inwestycję w tym samym czasie i uwarunkowaniach co PRD Nowogard nigdy nie zarzucał nikomu, że buduje drogę z prywatnych pieniędzy – zauważa M. Grzeszczuk.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

sedina
2025-07-14 20:37:48
Odcinek Troszyn-Dargobądź wymagał budowy mostu nad Dziwną oraz estakady w Wolinie - ponad 50% kosztów budowy całego odcinka. Na odcinku od Dargobądzia do Świnoujściu oprócz bezsensownych dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi (po drugiej stronie torów wycinka lasu byłaby mniejsza, a środowisko ucierpiałoby niej - i tak wiedzie tamtędy DK3. Przy budowy mostów i wiaduktów wiodącym materiałem jest stal, która od 2019 roku do roku 2021 (wtedy były budowane most i estakada) podrożałą o ponad 50%.
@RyszardM53
2025-07-14 20:01:44
dyrekcja regionalna wykonuje jedynie politykę zleconą w Warszawie, kasy nie ma, rządzi Tusk, powtarzają się problemy znane z innych inwestycji. GDDKiA od zawsze gra na zmęczenie materiału, na bankructwo wykonawców, na przewlekłość postępowania sądowego itd
naciągacze
2025-07-14 19:12:02
"o pokryciu niemożliwych do przewidzenia wzrostu kosztów inwestycji" - jak się startuje w przetargu z firmą krzak bez kapitału, to nawet złotówka ponad plan może być zabójcza. Rząd nie powinien się uginać przed żądaniami szantażystów, bo w ślad za nimi zaraz pójdą kolejni. Było nie startować z ofertą poniżej kosztów, to nie było by teraz problemu ze wzrostem. Trzeba raz na zawsze pokazać cwaniakom że gra w "dam ofertę poniżej kosztów a potem zrobi się aneks" może ich dużo kosztować. Won partacze
RyszardM53
2025-07-14 18:01:05
Wypowiedzi rzecznika GDDKiA za Szczecina na temat finansowania są tak samo wiarygodne jak jego deklaracje o kolejnych terminach zakończenia tej inwestycji. Przecież to brak profesjonalnego nadzoru ze strony GDDKiA doprowadził do opóźnienia budowy S3 do Świnoujścia o ponad rok, a do końca pozostało jeszcze sporo prac. Tak samo było z tunelem do Świnoujścia (9 miesięcy opóźnienia) i S6 w okolicach Koszalina. Czy centrala w Warszawie tego naprawdę nie widzi ?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA