Województwo Zachodniopomorskie jest właścicielem 70 pojazdów szynowych. Eksploatuje je spółka kolejowa POLREGIO, z którą Urząd Marszałkowski właśnie zawarł kolejną umowę. Strony związały się nawet na 10 lat. Kontrakt podpisał dyrektor generalny, a zarazem prezes spółki Artur Martyniuk oraz piastujący stanowisko członka zarządu Adam Pawlik. Podpisy na dokumencie w imieniu Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego złożyli marszałek Olgierd Geblewicz i wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Umowa zakłada utrzymanie ruchu pojazdów na poziomie 5,8 mln pociągokilometrów rocznie. Każdego dnia realizowanych będzie około 240 przejazdów na różnych, ważnych z punktu widzenia potrzeb społecznych liniach. Udostępniony spółce tabor ma być utrzymywany na wysokim poziomie technicznym. Musi tak być, bo jak wskazują statystyki, każdego roku z kolejowych przewozów regionalnych korzysta aż 7 mln pasażerów!
Zgodnie z obowiązującymi przepisami utrzymanie połączeń regionalnych to zadanie Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Na jego zlecenie realizuje je właśnie spółka POLREGIO, do niedawna funkcjonująca jako Przewozy Regionalne. Strony do tej pory łączyła umowa zawarta w 2016 roku, która właśnie dobiega końca. Zawarty 8. grudnia kontrakt zapewnia ciągłość przewozów na regionalnych liniach kolejowych, bezpieczeństwo i spokój pasażerów.
Decyzja o kontynuowaniu współpracy z przewoźnikiem zapadła już przed rokiem.
- Przed nami wspólne 10 lat z POLREGIO, w trosce o podnoszenie jakości. W dziesięciu minionych latach udało nam się bardzo dużo. Jako samorząd województwa zmieniliśmy flotę i standard, który przeniósł nas w XXI wiek. Zaczynaliśmy z pojazdami, które miały często po 50 lat, a dzisiaj mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce. Ale z drugiej strony widzimy kolejne wyzwania. Chcemy, żeby standard obsługi był coraz wyższy, żeby pociągi nie tylko były punktualne, ale coraz bardziej przyjazne, chociażby rowerzystom. Chcemy wreszcie uruchomić ten wielki projekt, nad którym pracujemy już kilka lat, a więc Szczecińską Kolej Metropolitalną, która ma spowodować, że zainteresowanie tym środkiem lokomocji będzie jeszcze większe – mówi zadowolony z zawartej umowy marszałek Olgierd Geblewicz.
Satysfakcji nie ukrywa też prezes POLREGIO. Artur Martyniuk podkreśla, że priorytetem jest służba mieszkańcom województwa zachodniopomorskiego, którzy każdego dnia dojeżdżają do szkoły, pracy czy też po zakupy. Stabilne funkcjonowanie kolejowego przewoźnika na Pomorzu Zachodnim i perspektywa wieloletniej współpracy jest bardzo korzystna dla spółki.
- Mamy tu kilkuset pracowników, więc nowa umowa, nawet na dziesięć lat, oznacza przede wszystkim miejsca pracy. Po drugie pozwala na rozwijanie zapleczy technicznych, zakładu w Kołobrzegu, jak również modernizację taboru. Po trzecie, bezpieczeństwo. To jest miliardowy kontrakt. Bardzo rozwojowy dla nas, jako dla spółki. Zapewnia nie tylko stałą pracę przewozową, ale i rozwój. Mamy nadzieję, że ze względu na liczbę par pociągów, których coraz więcej będzie na poszczególnych odcinkach, w ciągu dziesięciu lat znacznie powiększymy pracę przewozową – komentuje podpisanie umowy prezes kolejowej spółki.
Umowa zawarta między stronami została podzielona na dwa pięcioletnie okresy. W 2025 roku nastąpi ocena realizacji kontraktu i zostanie podjęta decyzja w sprawie dalszej kooperacji.
Na realizację całej umowy samorząd województwa zarezerwował - w wieloletniej prognozie finansowej - aż 990 mln zł. Oznacza to, że co roku POLREGIO otrzyma średnio 99 mln zł!
- Kwota ta budzi respekt. Jest to jak do tej pory największa nasza umowa, jeśli chodzi o świadczenie usług. Jej wynegocjowanie to wielka sprawa. Dziesięcioletni kontrakt przyniesie stabilizację zarówno dla spółki POLREGIO, jak i dla województwa – podkreśla wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
A co z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w ramach której ma powrócić połączenie szynowe z Policami? Urząd Marszałkowski to przewidział i w umowie zawartej z POLREGIO zapisano możliwość rozszerzenia współpracy. Wiadomo, że spółka zostanie włączona do systemu wspólnego biletu.
Istniejący tabor, z którego korzystają miliony pasażerów rocznie, będzie oczywiście uzupełniany. Już w styczniu na regionalne trasy kolejowe wyjadą dwa supernowoczesne pojazdy hybrydowe. Dzięki dwunapędowemu rozwiązaniu będą one efektywnie obsługiwały częściowo zelektryfikowaną linię Koszalin-Kołobrzeg-Szczecin oraz odcinek ze Szczecina do Szczecinka przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
(pw)
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego