Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Po otwarciu tunelu przejazd pomiędzy wyspami Uznam i Wolin będzie trwał kilka minut

Data publikacji: 2023-02-24 12:12
Ostatnia aktualizacja: 2023-02-26 10:25
Po otwarciu tunelu pod Świną przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami „Bielik”. Fot. Wikipedia  

Po otwarciu tunelu pod Świną przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Miejskim autobusem będzie można dotrzeć z wyspy Uznam, przez tunel do dworca PKP na Warszowie. Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru. Piesi i rowerzyści mogą przeprawiać się bez zmian promami „Bielik”.

Otwarcie tunelu pod Świną, planowane na przełomie maja i czerwca 2023 roku, zrewolucjonizuje komunikację w Świnoujściu. By przedostać się z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem, nie trzeba będzie już polegać wyłącznie na promach i stać (często w bardzo długich) kolejkach. Wystarczy wsiąść w auto i w ciągu kilku minut przejechać 1,5‑kilometrowym tunelem. To oczywiście nie będzie jedyna możliwość przemieszczania się. Samorząd zaplanował nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa „Warszów” (promy „Bielik”), która obsługiwać będzie przede wszystkim przewóz pieszych i rowerzystów kursujących pomiędzy wyspami.

– Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Promy, które stanowią część naszego miejskiego krajobrazu, staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego. Proponujemy też nowe rozwiązania dotyczące przemieszczania się w granicach miasta, związane z transportem zbiorowym. Komunikacja miejska obsłuży najbardziej odległe części Świnoujścia. Najdłuższa linia będzie liczyć 37,5 km.

Jak pojedziemy komunikacją miejską

– Po otwarciu tunelu do naszych priorytetów wciąż należeć będzie dowóz mieszkańców Świnoujścia do pracy i szkół, a także zapewnienie dojazdu mieszkańców spoza Świnoujścia, dojeżdżających do węzła przesiadkowego pociągiem lub autobusem – tłumaczy Rafał Łysiak, prezes Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu. – Rolą komunikacji miejskiej pozostaje odciążenie ulic z nadmiernego ruchu samochodowego, zmniejszenie zanieczyszczeń i uciążliwości powodowanych transportem oraz zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców i turystów.

Kluczowym miejscem stanie się węzeł przesiadkowy na Warszowie, powstający tuż przy dworcu PKP. To początek trasy większości linii autobusowych. Od otwarcia tunelu zmienią się dotychczasowe trasy linii A i B. Autobusy tych linii pojadą, jak dotąd, przez wyspę Uznam, następnie przez tunel do węzła przesiadkowego. W godzinach szczytu kursy zaplanowane zostały co 30 minut, zaś poza godzinami szczytu co 40–60 minut. Liczba kursów na tych liniach wzrośnie w porównaniu do obecnej, a rozkład jazdy uwzględni godziny ruchu pociągów oraz godziny pracy i nauki.

Nowo uruchomione linie tunelowe połączą Karsibór oraz osiedle Przytór-Łunowo bezpośrednio z centrum miasta. Kursy w godzinach porannych i popołudniowych zaplanowane zostały z uwzględnieniem godzin pracy i nauki mieszkańców miasta. Dotąd funkcjonujące linie 5 i 7 nadal będą wozić mieszkańców do dworca PKP, gdzie można przesiąść się na inne linie autobusowe, prom lub pociąg.

Dziś świnoujska Komunikacja Autobusowa dysponuje 20 autobusami. Do końca roku planuje zakupić dodatkowe dziewięć – 5 autobusów niskoemisyjnych oraz 4 elektryczne, dofinansowane ze środków unijnych oraz funduszu Polski Ład. Obecnie nie ma planów zmiany cen biletów na liniach miejskich. W planach jest za to wprowadzenie ulgi na przejazdy dla pasażerów, którzy pozostawią samochody na parkingach: P&R przy ul. Okólnej – darmowy dzienny bilet dla kierowcy i pasażerów (do 5 osób) oraz na parkingu buforowym przy ulicy Steyera (przy cmentarzu) – dzienny bilet parkingowy w wysokości 10 zł + ulga 50 proc. na przejazdy komunikacją miejską w dniu parkowania dla kierowcy i pasażerów (do 5 osób).

„Bieliki” nadal będą pływać

Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy „Karsibór”. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami „Bielik”. Przeprawa pozostanie bezpłatna zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.

– Ruch pieszych i rowerzystów w tunelu nie będzie możliwy, dlatego promy na przeprawie miejskiej będą pracować w pełnym zakresie – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Będą także niezbędne, kiedy tunel będzie tymczasowo nieprzejezdny, w przypadku awarii czy przeglądów.

Miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami „Bielik”, które w razie potrzeby wesprze jeden duży „Karsibór”. Szczegółowy harmonogram kursowania promów znany będzie przed otwarciem tunelu.

W tunelu zwolnij do 50 km/h

Przejazd autem przez tunel o długości niemal 1,5 kilometra nie powinien zająć więcej niż kilka minut. Oczywiście, kierowcy muszą pamiętać o obowiązujących przepisach ruchu drogowego, a także o odcinkowym pomiarze prędkości, który zostanie w nim zainstalowany. System sprawdzi, z jaką prędkością pojazdy pokonują tunel. Na jego początku i końcu umieszczone zostaną bramki z kamerami, które zarejestrują numery rejestracyjne, typy i marki pojazdów, a także czasy ich wjazdu i wyjazdu. System obliczy czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki do momentu wyjechania z tunelu. Na tej podstawie wyliczy średnią prędkość przejazdu. Jeśli średnia prędkość będzie wyższa niż wyznaczony limit, kierowca otrzyma mandat karny.

– Według badań, bezpieczeństwo na odcinkach dróg objętych odcinkowym pomiarem prędkości znacząco wzrasta – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Wielu kierowców reaguje na fotoradar, ostro hamując tuż przed nim i natychmiast przyspiesza za urządzeniem. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje ten problem. Poprawia bezpieczeństwo na długim odcinku drogi i co najważniejsze, przyzwyczaja kierowców do jazdy z określoną prędkością.

W sumie tunel pod Świną wraz z dojazdami monitorowany będzie przez 143 kamery.