W drugim kwartale br. rząd planuje przyjąć wieloletni program budowy i rozbudowy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. Projekt uchwały w tej sprawie znalazł się 24 marca w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Koszt programu na lata 2023 – 2029 ma wynosić ponad 10,3 mld zł.
„Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” to nazwa programu wieloletniego, który rząd chce przyjąć w drugim kwartale 2023 r. Ma on być realizowany w latach 2023 – 2029, a szacunkowy koszt to 10 mld 308 mln 188 tys. zł. Chodzi o budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego – w postaci nowego toru podejściowego (trasa wschodnia) oraz falochronu dla nowego portu zewnętrznego. Ponadto planuje się zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście – Szczecin.
W projekcie zwrócono uwagę na to, że port w Świnoujściu jest najbliższym pełnomorskim portem u wejścia na wody Morza Bałtyckiego od strony Cieśnin Duńskich, a dzięki dostępowi do spławnej rzeki posiada połączenie śródlądowe z systemem dróg rzecznych całej Europy Zachodniej. Dzięki zaś sąsiedztwu z Niemcami jest naturalnym miejscem tranzytu dla krajów Unii Europejskiej.
– Budowa głębokowodnych terminali w Świnoujściu stanowi aktualnie jedną z najważniejszych inwestycji gospodarczych w skali kraju, dzięki której port w Świnoujściu może stać się hubem przeładunkowym obsługującym największe jednostki pływające, jakie mogą pływać po Bałtyku – podkreślono. – Głębokowodny terminal kontenerowy umożliwi zmianę modelu obsługi kontenerów w zespole portów Szczecin-Świnoujście. Z systemu feederowego, w którym obsługiwane są wyłącznie kontenery przeładowane z serwisów oceanicznych na mniejsze statki dowozowe w jednym z portów Morza Północnego, na system, w którym port Świnoujście może stać się portem bazowym, do którego docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych i na którym część kontenerów zdjęta z jednostek oceanicznych przeładowywana jest dalej na statki dowozowe obsługujące basen Morza Bałtyckiego.
Jak dodano, budowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu umożliwi rozwój i osiągnięcie pełnej funkcjonalności terminali głębokowodnych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, dzięki czemu stanie się on portem węzłowym, tranzytową bramą dla całego zaplecza wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk – Adriatyk – Morze Śródziemne.
Zaznaczono też, że budowa i osiągnięcie pełnej funkcjonalności terminali w porcie zewnętrznym w Świnoujściu stanowi strategiczne działanie inwestycyjne w porcie morskim w Świnoujściu, które wzmocni i ustabilizuje rynkową pozycję zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, a także podniesie jego konkurencyjność.
(ek)