Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Lepsze drogi, szybsze pociągi

Data publikacji: 26 lutego 2021 r. 12:47
Ostatnia aktualizacja: 26 lutego 2021 r. 12:47
Lepsze drogi, szybsze pociągi
 

W zespole portów Szczecin i Świnoujście trwa boom inwestycyjny. Portowe przedsięwzięcia przyczyniają się do rozwoju gospodarczego, a jednocześnie stymulują rozwój infrastruktury całego regionu, przynosząc korzyści mieszkańcom i turystom. Drogi ekspresowe do Świnoujścia czy tunel pod Świną zdecydowanie poprawią komfort jazdy zmotoryzowanym. Szybciej będzie też można dojechać do Świnoujścia pociągami, gdyż na modernizacji linii kolejowych skorzystają nie tylko przewozy cargo, ale i składy pasażerskie.

W Świnoujściu port współistnieje z miastem i uzdrowiskiem, więc tutaj przy takich przedsięwzięciach jak projektowany terminal kontenerowy czy rozwój terminali promowego i LNG istotne znaczenie ma odpowiednia infrastruktura i skomunikowanie portu.

Jak zapewnia Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, rozwój sieci dróg ekspresowych i autostrad postępuje, a prowadzone inwestycje znacząco poprawią połączenie drogowe Świnoujścia z resztą kraju i południem Europy.

– W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych na nowej dwujezdniowej drodze ekspresowej S3 do samego Świnoujścia – informuje. – W ramach inwestycji ma powstać węzeł Łunowo, zapewniający również dojazd do terminalu kontenerowego, i węzeł łączący z terminalem LNG.

Dyrektor zaznacza, że przebieg dróg konsultowany był z mieszkańcami, a cały ruch tranzytowy ominie osiedla mieszkaniowe.

W sierpniu ub. roku GDDKiA podpisała umowy na realizację w formule „projektuj i buduj” odcinków S3 Świnoujście – Troszyn. Wartość inwestycji to ponad 1,5 mld zł. Zgodnie z planami, w 2024 r. droga ekspresowa, z dwoma pasami w każdym kierunku, ma być gotowa na całym przebiegu od Świnoujścia do granicy z Czechami. Do 2030 r. planowana jest realizacja kompletnej sieci dróg ekspresowych w Zachodniopomorskiem: S3, S6, S10 i S11.

Również spółki kolejowe działają. Obecnie PKP PLK modernizuje sieć kolejową w obu portach: Szczecinie i Świnoujściu.

– To inwestycja za 1,5 mld zł – informuje Ryszard Magdziak, zastępca dyrektora odpowiedzialny za inwestycje w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomina też o modernizowanych liniach Szczecin – Świnoujście oraz E59 do Poznania. Ta druga inwestycja poprawi dostęp towarów i podróżnych z Poznania i południowej Polski oraz południowej i środkowej Europy do obu portów. Wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zostaną zlikwidowane „wąskie gardła” i poprawi się przepustowość linii. Podróżni będą korzystać z nowoczesnych stacji i przystanków.

W perspektywie jest modernizacja „Nadodrzanki” (CE59), łączącej stolicę Pomorza Zachodniego ze Śląskiem. Powstają studia wykonalności poszczególnych etapów.

Modernizacja torów kolejowych w Świnoujściu wchodzi też w zakres prac trwającej przebudowy terminalu promowego. To inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Miasto Szczecin natomiast jest inwestorem przedsięwzięcia, które poprawi dojazd do szczecińskiego portu, a zarazem usprawni ruch i zwiększy bezpieczeństwo na drogach w rejonie Międzyodrza. Etapami zmodernizowane zostaną m.in. ulice: Gdańska, Energetyków, Basenowa, Górnośląska, Bytomska czy Rybnicka. Zmieni się układ dróg na Łasztowni. Realizacja części zadań już się rozpoczęła. Rejon Estakady Pomorskiej wraz z ulicami Gdańską, Energetyków, Hangarową i Struga łączy miasto z resztą województwa i kraju. To jedna z tras wjazdowych i wyjazdowych.

Trwa też inna miejska inwestycja: rozbudowa skrzyżowania ul. Floriana Krygiera z ul. Granitową z odcinkiem drogi w kierunku autostrady A6. Celem jest stworzenie komplementarnego do ciągu ul. Gdańskiej połączenia, skomunikowanie miejskiego układu transportowego z układem dróg krajowych, odciążenie ul. Gdańskiej oraz zapewnienie sprawnego dostępu do portu.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA