Piątek, 24 października 2025 r. 
REKLAMA

Żegluga promowa i rozwój polickiego portu

Data publikacji: 23 października 2025 r. 10:52
Ostatnia aktualizacja: 23 października 2025 r. 10:52
Żegluga promowa i rozwój polickiego portu
Wiceminister Arkadiusz Marchewka i prezydent kapituły BCS Bogumił Rogowski Fot. Alicja USZYŃSKA / BCS  

Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Szczecina i Pomorza Zachodniego „Business Club Szczecin” zorganizowało kolejne spotkanie z cyklu Salon Morski. Tym razem odbyło się ono w sali konferencyjnej Urzędu Morskiego w Szczecinie – 13 października przybyło ponad 120 osób, przede wszystkim przedstawicieli branży morskiej. Najwięcej czasu poświęcono dwóm tematom: żegludze promowej i rozwojowi portu morskiego w Policach. Według wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, który był gościem specjalnym spotkania, gospodarka morska jest teraz priorytetem dla rozwoju gospodarczego państwa.

REKLAMA

Projekt POLSCA w żegludze promowej

Dziesięć lat temu udział polskich armatorów w zachodniej części Bałtyku na liniach między Świnoujściem a portami szwedzkimi wynosił ponad 80 proc. Dziś, ze względu na intensywne działania konkurencji i brak nowych jednostek, udział ten spadł do ok. 60 proc. Podstawowym zadaniem projektu POLSCA Baltic Ferries jest odzyskanie utraconej pozycji, a następnie agresywne zdobywanie kolejnych obszarów rynku. 

Dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Dariusz Doskocz oraz prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Redmerski, zgodnie podkreślali na spotkaniu, że w obecnej sytuacji rynkowej jedynym sposobem na wzmocnienie pozycji krajowych armatorów jest współpraca i konsekwentna realizacja wspólnej strategii rynkowej.    

Jak już wcześniej zapowiadano, POLSCA będzie korzystała z promów, które należą obecnie do trzech armatorów: PŻM, Euroafriki i PŻB na zasadach time charterów. Nowy podmiot będzie sprzedawał usługi pod własną marką POLSCA, co spowoduje, że zniknie sprzedaż usług przez poszczególnych armatorów. Ze wstępnych założeń wynika, że w początkowym okresie działalności nowa spółka może osiągnąć obroty na poziomie około 1 mld zł. 

Szacuje się, że w kolejnych latach wielkość obrotów powinna już rosnąć, ponieważ z prognoz wynika, że wolumen przewozów na Bałtyku będzie się zwiększać, a POLSCA powinna walczyć o klientów na linii – jak to określono - od Trójmiasta do Rostocku. Celem jest stworzenie zupełnie nowej, nowocześnie zarządzanej organizacji biznesowej, która będzie mogła budować i czarterować statki.

Pierwszy prom „Jantar Unity”, budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej, stanie się własnością Grupy PŻM w grudniu bieżącego roku. Druga jednostka jest aktualnie wyposażana i wejdzie do eksploatacji najpóźniej w czwartym kwartale 2026 roku. Planowany jest również trzeci prom, który wejdzie do eksploatacji w późniejszym czasie.

Warto zaznaczyć, że Grupa PŻM buduje obecnie szesnaście statków w Chinach i trzy w Polsce. Biorąc pod uwagę zaangażowanie kapitałowe, budowa trzech promów w Polsce stanowi prawie 70 proc. wartości szesnastu jednostek budowanych w stoczniach chińskich. To potwierdza, z jak wielkim projektem, także pod względem finansowym, mamy do czynienia. 

Uczestnicy spotkania podkreślali, że zadaniem stojącym przed nową spółką jest nie tylko budowa i wprowadzenie do eksploatacji nowych promów, ale także wymiana co najmniej sześciu jednostek, które ze względu na rosnące wymagania związane z ochroną środowiska wkrótce nie będą mogły być użytkowane na Bałtyku, a ich ewentualne dostosowanie do nowych przepisów stanie się nieopłacalne. 

Warto zaznaczyć, że Grupa PŻM buduje obecnie szesnaście statków w Chinach i trzy w Polsce. Biorąc pod uwagę zaangażowanie kapitałowe, budowa trzech promów w Polsce stanowi prawie 70% wartości szesnastu jednostek budowanych w stoczniach chińskich. To potwierdza, z jak wielkim projektem, także pod względem finansowym, mamy do czynienia. 

Uczestnicy spotkania podkreślali, że zadaniem stojącym przed nową spółką jest nie tylko budowa i wprowadzenie do eksploatacji czterech nowych promów, ale także wymiana co najmniej sześciu jednostek, które ze względu na rosnące wymagania związane z ochroną środowiska

Spółka POLSCA ma ruszyć pod koniec roku, a w grudniu ma być gotowy pierwszy prom.

Wiceminister Marchewka poinformował, że prawdopodobnie wypłynie na początku grudnia.

– Czeka na ostatnie dokumenty – zaznaczył. 

Drugi prom, jak dodał, stoi już na wodzie, wraz z zamontowanymi silnikami. Ma być gotowy między III a IV kwartałem 2026. Trzeci prom jest na razie w planach.

Prezes PŻB Piotr Redmerski podkreślił, że nowa spółka POLCSCA będzie potrzebować jeszcze sześć nowych promów. To konieczność, choćby ze względu na wymogi ekologiczne.

Rozwój portu morskiego w Policach 

Pod względem wielkości przeładunków port morski w Policach jest czwartym w Polsce po zespole Szczecin-Świnoujście, Gdyni i Gdańsku. Ilośc ta może wzrosnąć, ponieważ z klasycznego portu zakładowego Zakładów Chemicznych „Police” staje się on miejscem obsługi różnego rodzaju towarów nie do końca związanych z działalnością Grupy Azoty. 

Możliwości i perspektywy rozwoju portu w Policach omówił Radosław Maćkowiak, wiceprezes Zarząd Morskiego Portu Police.

Jak zaznaczył, w polickim porcie na zagospodarowanie czeka 460 ha terenów inwestycyjnych. To ogromna szansa w sytuacji, gdy znacząca część portów europejskich mierzy się z problemem braku przestrzeni do dalszej rozbudowy. Port w Policach, podobnie jak położony na tej samej drodze wodnej port w Szczecinie, wciąż posiada wolne tereny, które może zaoferować potencjalnym inwestorom.  

Jednak problemem polickiego portu jest brak dobrego połączenia drogowego – co powinno się zmienić po wybudowaniu zachodniej obwodnicy Szczecina. Druga trudność to brak wystarczająco efektywnych połączeń kolejowych, ale i ona czeka na pokonanie.

Obecnie trwają prace związane z budową węzła kolejowego w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police, na którą w ub. roku uzyskano środki z funduszy Unii Europejskiej w wysokości ponad 33 mln euro. Dzięki połączeniu z krajową i międzynarodową siecią kolejową, port uzyska możliwości obsługi transportu intermodalnego. 

W Policach powstanie połączona z krajową siecią kolejową bocznica, która umożliwi formowanie składów o długości 850 m. Projekt, w znacznej części finansowany ze środków UE, ma się zakończyć w połowie 2028 roku.  

Obecnie port morski w Policach dysponuje pięcioma terminalami: Terminalem Morskim, Terminalem Gazowym Polimery Police, Barkowym, Amoniakalnym „Mijanka” oraz Terminalem Gunica.  

Najważniejszym miejscem realizacji przeładunków jest terminal masowy, w którym długość nabrzeża wynosi 415 m, a głębokość 11,5 m Parametry nabrzeża umożliwiają obsługę statków o nośności do 40 tys. DWT, długości 240 m i zanurzeniu 11 m. 

Terminal gazowy powstał w latach 2019-2022, może obsługiwać jednostki o nośności do 30 tys. DWT, długości 220 m i zanurzeniu 11 m. Terminal przystosowany jest do obsługi przeładunków propanu i etylenu. 

Port dysponuje też terminalem barkowym o długości nabrzeża wynoszącym ok. 800 m, gdzie mogą być obsługiwane jednostki o długości do 120 m i zanurzeniu do 4 m. Obecnie wykorzystywany jest do przeładunków produktów i surowców dla Grupy Azoty „Police”. 

Terminal Amoniakalny, tzw. Mijanka, o długości 286 m i głębokości 9 m, umożliwia obsługę jednostek o nośności do 24 tys. DWT. 

Najmniejsze nabrzeże „Gunica” o długości linii cumowniczej wynoszącej 220 m i głębokości 1,4 m, służyło przede wszystkim do obsługi ZCH „Police”. W przyszłości planowane jest jego pogłębienie do głębokości 2,5 m. Port w Policach to przede wszystkim miejsce obsługi ładunków chemicznych, co otwiera przed nim szerokie perspektywy obsługi wodoru jako lansowanego przez UE bezemisyjnego nośnika energii i paliwa przyszłości.  

W porcie polickim planowana jest także budowa nabrzeża ciężkiego, co zwiększy możliwości przeładunkowe o 3 mln ton i pozwoli na obsługę nowego typu ładunków oraz przyczyni się do zwiększenia zainteresowania potencjalnych inwestorów. Rozważana jest także budowa nabrzeża ro-ro. 

Po zrealizowaniu inwestycji, w roku 2030, wielkość przeładunków w polickim porcie powinna wynosić ok. 5 mln ton. 

(sm)

REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA