Polskie porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście zawarły porozumienie o współpracy, które ma na celu wzmocnienie ich pozycji w europejskim oraz światowym systemie transportowo-logistycznym. Otwiera ono drogę do wspólnego działania na rzecz konkurencyjności, bezpieczeństwa i odporności, infrastruktury portowej oraz technologii. Jest także dobrym fundamentem strategicznej współpracy w ramach krajowych i międzynarodowych działań wspólnych dla każdego z portów.
– Tu chodzi o mądrą współpracę – mówił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, otwierając w Sopocie Kongres Polskie Porty 2030, podczas którego podpisano porozumienie. – Nie chodzi o to, by ze sobą nie konkurować: konkurencja jest dobra, daje nowe możliwości, ale silniejsza współpraca pozwoli uczynić polski głos słyszalnym na arenie międzynarodowej. A to przełoży się na stworzenie atrakcyjniejszej oferty i dotarcie z nią do nowych klientów.
Polskie porty morskie dynamicznie się rozwijają, co wiąże się też z wieloma wyzwaniami, jakie napotykają działając w zglobalizowanej gospodarce portowo-morskiej. Porozumienie o współpracy, podpisane 24 czerwca br. przez zarządy portów Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście, to istotny krok w kierunku realizacji wielu ambitnych działań strategicznych związanych z infrastrukturą, cyfryzacją i transformacją energetyczną portów.
– Ważne jest, aby porty morskie w pewnych obszarach, na przykład związanych ze zrównoważonym rozwojem portów i niebieską gospodarką, miały spójne stanowiska, co może się przełożyć na większą efektywność, wdrażanie standardów i harmonizację procedur oraz odpowiednią reprezentację interesów polskich portów morskich w Unii Europejskiej – powiedziała Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. – Warto łączyć siły, szczególnie w czasach turbulencji geopolitycznych i gospodarczych.
Przyjęta portowa strategia współpracy obejmuje m.in. planowanie zrównoważonego rozwoju portów i ich zaplecza logistycznego oraz podejścia do budowy interoperacyjnych systemów informatycznych, a także wdrażanie innowacyjnych technologii zgodnych z wytycznymi UE.
– Porty morskie są jednym z najważniejszych ogniw gospodarki narodowej – podkreślił Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Generują wielomiliardowe wpływy do budżetu państwa, przyciągają inwestycje, wspierają eksport i import, a jednocześnie pełnią funkcję infrastruktury krytycznej. Dzisiejsze wyzwania – od transformacji energetycznej, przez presję geopolityczną, po konkurencję regionalną – wymagają nie tylko sprawności operacyjnej, ale także skoordynowanego działania na poziomie strategicznym. Porozumienie trzech kluczowych portów pozwoli nam skutecznie budować trwałą pozycję Polski w europejskim systemie transportowym. Silne porty to silne państwo – i nie jest to puste hasło, ale rzeczywistość, mierzalna i odczuwalna w gospodarce i w bezpieczeństwie kraju.
Istotnym elementem porozumienia jest także wola wspólnego reprezentowania interesów portów wobec instytucji krajowych i unijnych, co ma wzmocnić ich pozycję negocjacyjną, a tym samym zwiększyć szanse na pozyskanie źródeł finansowania. Wspólne działania mają również przyczynić się do większego praktycznego wykorzystania kluczowej dla transportu i wymiany handlowej w UE europejskiej sieci TEN-T przez polskie porty.
– Naszym wspólnym celem jest stworzenie portów przyszłości: zmodernizowanych, zdigitalizowanych, zrównoważonych środowiskowo, a jednocześnie doskonale skomunikowanych z zapleczem krajowym i europejskim – zadeklarował Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Szczególnie ważna jest dla nas współpraca w zakresie uspójnienia dostępu transportowego oraz przyspieszenia strategicznych inwestycji, takich jak modernizacja linii kolejowych prowadzących do portów czy rozwój systemów cyfrowych i automatyzacji procesów portowych.
Jednym z głównych założeń współpracy jest wspólne opracowanie „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do roku 2060”.
(ek)