Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Poznaj port. Rejon przeładunków masowych

Data publikacji: 0001-01-01 00:00
Ostatnia aktualizacja: 2015-07-20 13:37
Poznaj port. Rejon przeładunków masowych
 

Zapraszamy do poznania kolejnej części szczecińskiego portu, jego nabrzeży i basenów. Dziś prezentujemy mapę przybliżającą rejon przeładunków masowych.

Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu jest największym centrum obsługi suchych ładunków masowych na polskim wybrzeżu. Tu przeładowuje się i składuje węgiel, rudę żelaza, ale także sól, koks, koncentraty, nawozy, złom, surowce dla budownictwa, płynny pak, smołę, oleje, melasę, czy produkty naftowe.

Węgiel jest jednym z głównych ładunków obsługiwanych w porcie szczecińskim. Terminal węglowy w Szczecinie posiada wywrotnicę wagonową o zdolności przeładunkowej tysiąca ton na godzinę. Wywrotnica i jej zaplecze należą do najważniejszych urządzeń w porcie. Znajdują się w rejonie Basenu Górniczego. Tutaj działa największy szczeciński przeładowca: spółka Bulk Cargo – Port Szczecin. Dawniej specjalizowała się w towarach masowych, dziś jest uniwersalną firmą przeładunkowo-składową. Swoją działalność prowadzi m.in. poprzez trzy terminale: Cargo-Port, Coal-Port i Mas-Port. Oferuje najgłębsze w porcie szczecińskim nabrzeża, nowoczesny kompleks magazynów i rampę ro-ro.

Duże znaczenie mają terminale do przeładunku i składowania zboża oraz produktów paszowych. Przy Basenie Górniczym przeładunkiem zboża, rzepaku, śrut, nawozów, biomasy itp. zajmują się Szczecińskie Zakłady Zbożowo-Młynarskie „PZZ”. Dysponują infrastrukturą portową w Basenie Warty. Coraz więcej zbóż i pasz obsługuje również Bulk Cargo – firma otworzyła przed rokiem nowoczesny obiekt do ich składowania.

Od niedawna w tym rejonie, na Półwyspie Katowickim, działa terminal kwasu siarkowego KGHM Metraco. Wcześniej w rejonie przeładunków masowych ulokowały się m.in. terminal przeładunkowy płynnej smoły Industrial Quimica del Nalon Polonia, przemiałownia kamienia wapiennego Nordkalk czy terminal przeładunkowy płynnego paku i smoły Koppers Poland. Terminale są połączone z infrastrukturą kolejową, drogową oraz wodami śródlądowymi.

Przeładunkowo-składowa oferta w odniesieniu do ładunków masowych daje możliwość rozwoju przemysłu przyportowego.

(ek)