Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Poznaj port. Rejon przeładunków drobnicowych

Data publikacji: 0001-01-01 00:00
Ostatnia aktualizacja: 2015-07-20 13:16

Na teren portu nie każdy może sobie wejść ot tak, z ulicy. Większość mieszkańców czy turystów jedynie z daleka ogląda portowe dźwigi i budynki. Prawdopodobnie niewielu, poza portowcami, potrafi wymienić nazwy poszczególnych nabrzeży i basenów. Zachęcamy do ich poznania.

W kolejnych wydaniach Kuriera Morskiego będziemy zamieszczać mapy przybliżające nasze porty. Warto je zachować. Na początek przedstawiamy rejon przeładunków drobnicowych portu w Szczecinie.

W szczecińskim porcie przeładowywane są różnego rodzaju ładunki drobnicowe. Od lat funkcjonują wypracowane i doskonale sprawdzające się w praktyce ciągi logistyczne na przewóz papieru z Finlandii do Niemiec oraz z Polski do Anglii, bloków granitowych z Afryki Południowej, wyrobów przemysłu drzewnego w relacji kraje skandynawskie na rynek polski i krajów Europy Środkowej oraz z Polski na rynki krajów Europy, wyrobów hutniczych z hut polskich, czeskich, słowackich, niemieckich w eksporcie na cały świat oraz w imporcie z Finlandii. Ponadto przez port przechodzą inne ładunki tranzytowe do (i z) takich krajów jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Włochy, a nawet Turcja.

Infrastruktura pozwala na obsługę kontenerów i innych jednostek ładunkowych.
Oferta drobnicowa portu obejmuje również składowanie, konfekcjonowanie oraz przepakowywanie towarów, w tym w Wolnych Obszarach Celnych. Jest to szczególnie ważne dla towarów spoza Unii Europejskiej – mogą być one składowane bez płacenia cła i innych opłat. W Szczecinie ładunkiem najczęściej korzystającym z tej formy są bloki granitowe i ziarno kakaowe.

Największym wyspecjalizowanym operatorem przeładunkowym w tym rejonie jest spółka DB Port Szczecin. Główna działalność firmy polega na obsłudze ładunków, zaliczanych do głównych grup towarowych, takich jak: kontenery, wyroby drewnopochodne, np. papier i celuloza, ładunki drobnicowe, np. wyroby stalowe, metale kolorowe, nawozy w big bagach, konstrukcje, sztuki ciężkie i ponadgabarytowe, np. śmigła elektrowni wiatrowych oraz ładunki takie jak granity, kakao i kawa. Spółka wykorzystuje nabrzeża: Fińskie, Czeskie, Słowackie, Węgierskie, Rumuńskie, Albańskie, Rosyjskie. Charakterystyczne suwnice w terminalu kontenerowym widać m.in. z Wałów Chrobrego.

W rejonie drobnicowym działa też spółka Fast Terminals. Oferuje przeładunki zjednostkowanej drobnicy, ładunków pochodzenia chemicznego, drewna oraz wyrobów hutniczych. Przyjmuje statki przy nabrzeżach: Angielskim, Belgijskim i Holenderskim.

Ponadto w rejonie drobnicowym ulokowała się spółka Magemar Polska, znana z przeładunków bloków granitowych, ale też z oryginalnej siedziby – odrestaurowanego brytyjskiego statku "Bembridge", który cumuje przy nabrzeżu Egipskim.

Trzeba też odnotować masowego przeładowcę w tym rejonie: spółkę Elewator Ewa i jej terminal zbożowy. Obsługuje statki przy nabrzeżu Słowackim.

Dodajmy, że przy nabrzeżu Bułgarskim cumują jednostki dostarczające mrożone ryby morskie do chłodni Portu Rybackiego Gryf.

Pobierz mapę rejonu przeładunku drobnicowych (PDF)