Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Police – port z przyszłością

Data publikacji: 18 października 2018 r. 11:42
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 11:11
Police – port z przyszłością
Port policki Fot. Grupa Azoty  

W ciekawych dla siebie czasach działa Port Morski Police. Czwarty w kraju, już za parę lat może wzmocnić swoją pozycję za sprawą tego, co się wydarzy w pobliskich zakładach chemicznych.

Przypomnijmy, że na lądzie zaplanowano budowę wytwórni propylenu i polipropylenu. Inwestycja pod nazwą „Polimery Police” ma kosztować około 5 mld złotych. W kulminacyjnym momencie budowy wykonawca ma zatrudniać ponad dwa tysiące pracowników. Po uruchomieniu instalacji pracę w spółce PDH Polska SA (jest inwestorem) znajdzie ponad 200 osób. Wybór generalnego wykonawcy „Polimerów” zaplanowano na pierwszą połowę przyszłego roku, a uruchomienie instalacji – na koniec roku 2022.

To wielkie – nie tylko w skali regionu – przedsięwzięcie wiąże się z koniecznością budowy terminalu morskiego do rozładunku surowca do produkcji – płynnego propanu (LPG). Na nabrzeżach powstanie również baza zbiorników na surowce, a także infrastruktura logistyczna i pomocnicza.

Jak stwierdził niedawno Andrzej Niewiński, prezes PDH Polska, lokalizacja inwestycji jest optymalna – ze względu na dostęp do morza, tani surowiec oraz oddziaływanie na rynek, który będzie w zasięgu przyszłej wytwórni (Polska, Niemcy, Słowacja, Czechy, Skandynawia). Rynek ten jest obecnie szacowany na ok. 4,5 mln ton polipropylenu rocznie.

Rozbudowa Portu Morskiego Police zbiegnie się w czasie z pogłębianiem toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina, co umożliwi wpływanie do portowego zespołu, a także do Polic, jeszcze większych statków. Dziś mogą wpływać jednostki o zanurzeniu do 9,15 m. Gdy za parę lat pogłębiarki zakończą wydobywanie z dna urobku, będą mogły zawijać frachtowce o zanurzeniu ponad 11 m.

Ale jak zapewniają policcy portowcy, na tamtejszych nabrzeżach będzie można w niedalekiej przyszłości operować wszystkimi rodzajami transportu. W zamierzeniach jest budowa toru połączonego z krajową i międzynarodową siecią kolejową. To podstawowy warunek, aby port uzyskał tzw. zdolności intermodalne. Nabrzeża mogłyby zwiększyć obroty poprzez obsługę towarów różnych operatorów – przyjmując je, a następnie rozwożąc. Obecnie zarówno surowce, jak i polickie produkty są przywożone i odwożone samochodami, wodą lub taśmociągiem.

Czując jeszcze większy wiatr od morza i „intermodalną” szansę zarząd Portu Morskiego Police przystąpił pod koniec sierpnia tego roku do Porozumienia o Współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo‑Wschodniej.

W oczekiwaniu na inwestycje, które bardziej zwiążą port z europejską infrastrukturą, na tamtejszych nabrzeżach odbywają się codzienne przeładunki na rzecz Grupy Azoty Zakładów Chemicznych Police. Rocznie przeładowuje się 2 mln ton ładunków – głównie są to fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy mineralne, amoniak, kwas siarkowy. W ciągu roku zawija po nie (lub je przywozi) ponad 300 jednostek pełnomorskich.

Oprócz nabrzeży, do których zawijają wspomniane statki, w skład Portu Morskiego Police wchodzi m.in. Port Barkowy z trzema nabrzeżami o łącznej długości blisko 800 metrów i głębokości eksploatacyjnej 4,5 metra. Na wyposażeniu są tam dwa żurawie chwytakowe oraz taśmociąg załadowczy. Obsługiwane są tu barki i statki o długości do 120 metrów i zanurzeniu 4 metrów, czyli o nośności ok. 3 tys. DWT.

Kolejny element portu to stanowisko przeładunkowe „Mijanka” z nabrzeżem o długości 286 metrów (pomiędzy skrajnymi wyspami), długości linii cumowania 246 metrów i głębokości zanurzenia statków do 9,15 metra, przeznaczone do przeładunku produktów płynnych. Wyposażone jest w punkt przeładunkowy amoniaku. Na stanowisku tym mogą być obsługiwane statki mające nośność do 24 tys. DWT.

Ostatni jest terminal w Jasienicy na rzece Gunica. Zbudowany został w 1979 r. Służył wówczas głównie do przeładunku kruszyw stosowanych podczas budowy Zakładów Chemicznych Police. Jak informują portowcy, w 2015 r. zakończono pierwszy etap przywrócenia tego terminalu do funkcjonalności. Obecnie służy do postoju jednostek śródlądowych, a prowadzące do niego drogi wodne, są wykorzystywane do żeglugi komercyjnej oraz turystycznej. Cumują tam m.in. jednostki firmy Navigar.

(kl)

 

 


Partnerzy dodatku:

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

chwilkowski
2018-11-13 10:48:51
Dla Polic polaczenie kolejowe z NADODRZANKA bedzie utrudnione przez 2 ogniwa: 1.Brak laczniczy z Tanowa do Doluj bedacej obwodnica w wypadku reaktywacji miejskiej SKM. 2.Brak torowiska prawoskretu od Dziewoklicza na most zwodzony w Podjuchach zaprojektowanego juz przez prusakow. Obecnie z Dziewoklicza pociagi musza skrecic do Portu Centralnego i tam lokomotywa zmienia kierunek. 3.Oczywiscie sam most zwodzony w Podjuchach jest do wymiany na nowy wysoki o skrajni ok 12m

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA