Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Od projektu do budowy

Data publikacji: 21 lutego 2019 r. 12:15
Ostatnia aktualizacja: 21 lutego 2019 r. 22:17
Od projektu do budowy
 

Największe inwestycje Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wkraczają w kolejną fazę. Większość prac projektowych została zakończona, trwają jeszcze ostatnie procedury związane z uzyskaniem wszystkich pozwoleń i w tym roku należy się spodziewać rozstrzygnięcia przetargów. Zgodnie z planami ZMPSiŚ, do końca 2019 r. powinny się rozpocząć budowy.

W obecnej perspektywie finansowej UE, czyli obejmującej lata 2014-2020, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście realizuje kilka dużych inwestycji, mających wsparcie unijne dzięki programowi operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko. Są to: poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego, podobny projekt, ale dotyczący rejonu Basenu Kaszubskiego, budowa stanowiska statkowego do eksportu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz – jako projekt rezerwowy – budowa nabrzeży głębokowodnych w porcie w Świnoujściu i Szczecinie.

Kolejna duża inwestycja ma natomiast dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Chodzi o przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego.

Ponadto ZMPSiŚ zamierza zagospodarować rezerwę terenową w południowej części tego terminalu (miejsca postojowe) oraz wdrożyć system pilotowo-dokujący (PNDS) dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich.

Do inwestycji zaplanowanych na ten okres należy też budowa placu przeładunkowego w rejonie nabrzeża Fińskiego i Norweskiego w Szczecinie, która ma być realizowana ze środków własnych.

– Praktycznie dla większości przedsięwzięć faza projektowa już się zakończyła – powiedział Jacek Cichocki, wiceprezes ZMPSiŚ ds. rozwoju, podczas konferencji podsumowującej miniony rekordowy pod względem wyników rok dla zespołu portów.

Obecnie jest etap uzyskiwania decyzji administracyjnych, m.in. pozwoleń wodno-prawnych i ostatecznie – na budowę.

– Poprawa dostępu do portu w rejonie Kanału Dębickiego jest jednym z tych największych projektów stowarzyszonych z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m – przypomniał J. Cichocki. – Jeżeli będzie pogłębiony tor, to musimy również infrastrukturę portową, czyli nabrzeża, dostosować do tych parametrów, żeby przyjmować statki o większym zanurzeniu i w związku z tym o większym tonażu. Koszt szacunkowy wynosi 360 mln zł, ale już wiemy, że to będzie troszeczkę więcej, bo w tej chwili jest rynek wykonawców i, niestety, w przetargach często się okazuje, że ceny, które dyktuje rynek, są wyższe niż te kosztorysowe.

Projekt budowlany inwestycji jest gotowy, złożono wniosek o pozwolenie wodno-prawne, a po jego uzyskaniu można będzie się ubiegać o pozwolenie na budowę.

Podobne przedsięwzięcie dotyczy rejonu Basenu Kaszubskiego.

– Tam również pogłębimy przy nabrzeżach i obrotnicę, zasypiemy Basen Notecki, zbudujemy nowe nabrzeże Dąbrowieckie – wymieniał wiceprezes. – Inwestycja oszacowana jest na 200 mln zł. Na koniec kwietnia będzie już zweryfikowany jej projekt budowlany.

W związku z realizacją inwestycji PKP PLK pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu” konieczne będzie przygotowanie odpowiedniej infrastruktury pozwalającej na składowanie i przeładowywanie towarów w relacji wagony kolejowe – statek. Dlatego ZMPSiŚ inwestuje w budowę placu przeładunkowego w rejonie nabrzeża Fińskiego oraz Norweskiego w szczecińskim porcie. Ma on mieć ok. 20 tys. mkw. powierzchni. Przewidywany koszt wynosi 30 mln zł.

– To jest projekt o wiele mniejszy, realizowany z naszych środków – zaznaczył J. Cichocki.

„Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu” – to kolejny projekt z dofinansowaniem unijnym. Obejmuje sieci wodociągowe, kanalizację, zasilanie elektroenergetyczne, sieci teletechniczne, sieć wody przeciwpożarowej oraz system odwadniania terenów. Inwestycja uporządkuje i uzupełni infrastrukturę techniczną we wszystkich rejonach portu. Przewidywany koszt to 96 mln zł.

– Projekt budowlany mamy zakończony – poinformował wiceprezes ZMPSiŚ. – Inwestycja jest dość trudna, bo będzie realizowana na „żywym organizmie” w obydwu portach. Chodzi o sieci, a operatorzy portowi cały czas muszą pracować. Tu też mamy zakończony projekt budowlany i czekamy na pozwolenie wodno-prawne.

Realizacja kolejnego przedsięwzięcia, czyli budowy nabrzeży głębokowodnych w Świnoujściu i Szczecinie, jest nieco przesunięta.

– To był cały czas rezerwowy projekt, bo musimy podliczyć pieniądze, zobaczyć, co wyjdzie z przetargów – wyjaśniał J. Cichocki. – Jest wykonywana dokumentacja, żebyśmy w razie czego – gdyby się pojawiły oszczędności lub jakieś dodatkowe pieniądze – mogli go zrealizować. Dotyczy to zarówno nabrzeży w Świnoujściu, jak i Szczecinie – po wschodniej stronie Ostrowa Grabowskiego.

Budowa stanowiska statkowego do reeksportu LNG w świnoujskim porcie zewnętrznym to projekt realizowany w nieco innej formule niż pozostałe. Przewidywany koszt to ponad 157 mln zł.

– Wcześniej (przy budowie pierwszego nabrzeża – przyp. red.) było tak, że ZMPSiŚ budował infrastrukturę portową, czyli platformę, system odbojowy, estakady – tłumaczył wiceprezes. – Po wybudowaniu części hydrotechnicznej Polskie LNG, jako spółka celowa, budowała infrastrukturę technologiczną, czyli nalewaki, rury itd. Było dwóch projektantów: jeden od części hydrotechnicznej, drugi od części technologicznej. Było też dwóch wykonawców na tym samym placu budowy i to rodziło wiele kontrowersji i problemów. W przypadku nowego nabrzeża do reeksportu, które będzie się składało zarówno ze stanowiska dużego do przyjmowania Q-flexów – tak jak obecnie, jak i do reeksportu oraz przyjmowania bunkierek. Postanowiliśmy wspólnie z Polskim LNG wykonać ten projekt razem, ale w tym sensie, że będzie jeden projektant i jeden wykonawca, a formuła wykonania – „zaprojektuj i zbuduj”. Chcemy w ten sposób uniknąć konfliktów między wykonawcami i między projektantami.

Przypomnijmy, że spółka Polskie LNG ogłosiła program rozbudowy całego świnoujskiego terminalu, składający się z kilku elementów, a jednym z nich, ale wydzielonym, jest właśnie budowa wspomnianego nabrzeża.

– Ogłoszony został pierwszy etap postępowania przetargowego – prekwalifikacje, czyli chcemy wyselekcjonować firmy, które mają potencjał do tego, żeby zaprojektować i wykonać zarówno część technologiczną, jak i hydrotechniczną – dodał Jacek Cichocki. – Prawdopodobnie w marcu będzie ogłoszony drugi etap tego przetargu, który powinien wyłonić głównego wykonawcę.

Inwestycją współfinansowaną dzięki CEF jest przystosowanie świnoujskiego terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego. Polega na połączeniu stanowisk promowych nr 5 i 6 w jedno wraz z budową placów i estakady. Umożliwi to obsługę promów o długości do 265 m oraz obsługę transportu intermodalnego (przewozu ładunków wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu, np. kontenera lub nadwozia wymiennego, na całej trasie bez przeładunku samego towaru).

– W tym przypadku też już jest zakończony projekt budowlany i złożony wniosek o pozwolenie wodno-prawne – powiedział wiceprezes ZMPSiŚ.

Kolejna inwestycja to zagospodarowanie rezerwy terenowej w południowej części świnoujskiego terminalu promowego – chodzi o budowę miejsc postojowych.

– To jest mały projekt, który mamy zamiar realizować z własnych środków – mówił J. Cichocki. – Pozyskaliśmy teren w Świnoujściu, ponieważ tam jest poważny problem, jeśli chodzi o miejsca parkingowe. Planujemy wybudować parkingi po to, żeby usprawnić pracę.

Przewidywany koszt inwestycji to ok. 45 mln zł.

Na 625 tys. zł oszacowano koszt budowy systemu pilotowo-dokującego (PNDS) dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich. Celem tego projektu jest opracowanie, przetestowanie i wdrożenie systemu dokującego do nawigacji portowej w Świnoujściu w połączeniu z operatorami promowymi. System ten znacznie zwiększy bezpieczeństwo i niezawodność cumowania przy nabrzeżach terminalu promowego. Sprawniejsza i szybsza operacja oznacza mniej spalin i hałasu, a więc będzie to działanie proekologiczne.

Według założeń ZMPSiŚ, po wyłonieniu wykonawców budowa wymienionych dużych inwestycji powinna się rozpocząć do końca tego roku.

Plany inwestycyjne na lata 2021--2027 przewidują budowę infrastruktury portowej na terenach rozwojowych Ostrowa Grabowskiego (w tym nabrzeży głębokowodnych w Szczecinie i Świnoujściu), budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowę tamtejszego terminalu promowego. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA

Na zdjęciu: Wiceprezes Jacek Cichocki 

Fot. Ryszard PAKIESER


Partnerzy dodatku:

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA