Inicjatywa trójmorza, współpraca portów, bezpieczeństwo, przemysł okrętowy, żegluga, kształcenie kadr oraz wykorzystanie w branży morskiej nowych technologii – to niektóre z tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Eksperci z kraju i zagranicy spotkają się 5-6 września w Szczecinie, by debatować o nowych wyzwaniach i sformułować swoje oczekiwania.
Pierwszy dzień (5 września) upłynie pod znakiem trzech debat plenarnych w szczecińskiej Operze na Zamku. Organizatorzy zaprosili na nie ekspertów z 10 krajów, w tym przedstawicieli ministerstw odpowiedzialnych za gospodarkę morską, transport, infrastrukturę i rozwój, a także szefów wiodących firm i najważniejszych, międzynarodowych organizacji skupiających branżę portową, stoczniową oraz zajmujących się rozwojem regionalnym.
Wśród gości będzie m.in. Maja Markovcic Kostelac – szefowa EMSA, czyli Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu. Można ją będzie zapytać o największe obecnie zagrożenia związane z bezpieczeństwem żeglugi, np. ataki hakerskie, piractwo w Zachodniej Afryce, zatrzymywanie statków z załogami ze względów politycznych w Cieśninie Ormuz i na Morzu Czarnym itd. Przeładunki w europejskich portach i rosnący ruch statków to z kolei zagadnienia, o których wile może powiedzieć Irlandczyk Eamonn O’Reilly – prezes ESPO, Organizacji Europejskich Portów Morskich.
Pierwsza debata poświęcona będzie inicjatywie trójmorza jako gospodarczego impulsu rozwoju Europy. Oprócz przedstawicieli branży wezmą w niej udział specjaliści zajmujący się Europą Środkową i Wschodnią. Druga, pt. „Od konkurencji do synergii – wizje rozwoju branży morskiej”, będzie okazją do przeanalizowania możliwych form współpracy europejskich portów w świetle globalnych wyzwań. Z kolei w debacie pt. „Bezpieczeństwo w branży morskiej – przyszłość, wyzwania i oczekiwania” wypowiedzą się przedstawiciele wiodących firm, organizacji i uczelni zajmujących się tym tematem w wymiarze globalnym.
Drugiego dnia (6 września), uczestnicy Kongresu spotkają się w hotelu Radisson BLU Szczecin, w którym od rana toczyć się będą dyskusje podzielone na trzy bloki tematyczne: Żegluga, porty i stocznie, Innowacje oraz Edukacja.
Tematy paneli dyskusyjnych nawiązują do aktualnych zjawisk i problemów, z jakimi do czynienia ma branża morska. Są wśród nich np. kwestie paliw alternatywnych w transporcie morskim w świetle ograniczania emisji oraz przyszłości autonomicznych jednostek pływających. Sprawa paliw z pewnością zainteresuje armatorów, już bowiem za kilka miesięcy nastąpi prawdziwa rewolucja w bunkrowaniu statków, tj. wprowadzenie w skali globalnej konieczności stosowania paliw niskosiarkowych (o zawartości siarki 0,5 proc.). Obecnie to najczęściej pojawiający się temat dyskusyjny w zachodniej prasie branżowej.
Nie zabraknie również dyskusji poświęconych przemysłowi stoczniowemu, działalności portowej i branży konstrukcji stalowych. Wpływu morza na polską i europejską gospodarkę dotyczyć będą rozmowy o atrakcyjności inwestycyjnej regionu Morza Bałtyckiego oraz planowaniu przestrzennym w obszarach morskich.
Program tegorocznego kongresu obfituje w tematy związane z wykorzystaniem nowych technologii w gospodarce morskiej. Wydarzenie będzie świetną okazją do rozmów z ekspertami zajmującymi się blockchainem, 5G, sztuczną inteligencją, rzeczywistością wirtualną i nowoczesnymi technikami multimedialnymi wykorzystywanymi w szkoleniach załóg oraz edukacji studentów uczelni morskich.
Wydarzeniem towarzyszącym 7. Międzynarodowemu Kongresowi Morskiemu będą warsztaty pt. „Bezpieczeństwo w międzynarodowym obrocie morskim. Ułatwienia dla wiarygodnych przedsiębiorstw na przykładzie rozwiązań z USA”. Zaplanowano je na 6 września, w godz. 12 – 15, w hotelu Radisson BLU. Eksporterzy z Polski będą mogli się dowiedzieć, jak skrócić czas odpraw swoich ładunków w USA lub zmniejszyć liczbę kontroli celnych, spełniając określone wymagania przez amerykańskie władze celne.
Warsztaty poprowadzi Thomas Overacker, dyrektor wykonawczy ds. ładunków i zabezpieczenia przewozu w biurze operacyjnym w Waszyngtonie CBP Customs and Border Protection (władz celnych USA). Odpowiada on za procedury weryfikacji i kontroli oraz zgodności handlowej ładunków w portach, a także kieruje służbą celną w zakresie partnerstwa handlu przeciwko terroryzmowi. Można go będzie zapytać m.in. o ostatnie sukcesy w wykrywaniu potężnych kontraband narkotykowych. W warsztatach i merytorycznej dyskusji wezmą również udział przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej.
Kongres – jak co roku – ma praktyczny i aktualny wymiar. Efektem obrad i rozmów jest ogólnodostępna publikacja pt. „Wnioski i postulaty”, która podsumowuje i skupia najważniejsze kwestie poruszane podczas dyskusji.
Organizatorami 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego są: Fundacja Kongres Morski powołana przez Północną Izbę Gospodarczą i Polską Żeglugę Morską oraz Fundacja Publico Mare. Współorganizatorem jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
(ek)