Do najważniejszych inwestycji, które będą kontynuowane w tym roku przez Urząd Morski w Szczecinie, należy „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Jej celem jest zmiana parametrów toru na długości ok. 62 km. Na 2021 rok zaplanowano dalsze prace pogłębiarskie. Urobek będzie odkładany w formie wysp na Zalewie Szczecińskim. W ramach projektu wykonywana jest również modernizacja obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. W tym roku prowadzone będą prace wykończeniowo-instalacyjne oraz związane z zagospodarowaniem terenu.
– W 2021 roku kończy się remont tarasów Czerwonego Ratusza – informuje UMS. – Prace budowlane II etapu inwestycji polegają na renowacji ścian poniżej tarasu i balustrad, renowacji zabytkowych detali, montażu stylizowanego oświetlenia oraz remoncie schodów. Całość ma być gotowa jesienią.
W tym roku realizowane będą kolejne projekty planistyczne z unijnego Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja i Rozwój na lata 2014 – 2020, tj. „Opracowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich – porty w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie”, który dotyczy portu morskiego w Mrzeżynie, oraz „Opracowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich – wody wewnętrzne portów w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku” (po zniesionym w kwietniu ub. roku UM w Słupsku), dla portów morskich w Darłowie, Kołobrzegu i Dźwirzynie.
Kolejną ważną inwestycją jest „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież” – z Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze. Całkowity koszt projektu to ok. 46 mln zł, w tym ponad 34 mln zł dofinansowania z UE, w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. Przedsięwzięcie obejmuje kilka zadań: przebudowę falochronu zachodniego i wschodniego wraz z umocnieniem brzegowym wschodnim w Mrzeżynie, rozbudowę pomostu rybackiego nr 1 w Niechorzu wraz z usunięciem dalby, przebudowę nabrzeża Południowego w basenie Rybackim w morskim porcie w Lubinie oraz przebudowę nabrzeża postojowego Rybackiego w basenie nr 1 i nabrzeża postojowego Rybackiego w basenie nr 2 w Trzebieży.
W pierwszym półroczu kończy się projekt „Zakup jednostek pływających służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie”, współfinansowany przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Kupiono już dwie łodzie pneumatyczne RIB, służące do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania w akcjach ratowniczych, łódź RIB hydrograficzną wraz z wyposażeniem, do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych. W tym roku natomiast tabor pływający uzupełnią: stawiacz pław (do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego) oraz szalanda z refulatorem (do eliminowania wypłyceń i utrzymania bezpiecznych głębokości na torach wodnych). Wartość projektu wynosi ponad 18 mln zł, z czego 85 proc. to dofinansowanie unijne.
Z wieloletniego Programu Ochrony Brzegów Morskich na 2021 rok zaplanowano m.in. wykonanie sztucznego zasilania plaży w Ustroniu Morskim i Kołobrzegu, budowę opasek brzegowych w Międzywodziu i Kołobrzegu, zabezpieczenie zatoki erozyjnej w Jarosławcu, wymianę ostróg w Dziwnowie oraz laserowe skanowanie brzegu. Łączne wydatki szacuje się na ponad 15 mln zł.
Ze środków budżetowych UMS natomiast zostaną wykonane: zjazd techniczny na plażę oraz sztuczne zasilanie w Międzyzdrojach. Sporządzone będą także ekspertyzy na potrzeby uzupełnienia stanu wiedzy o przedmiotach ochrony w obszarach Natura 2000 „Ostoja na Zatoce Pomorskiej” oraz „Ujście Odry i Zalew Szczeciński”, nadzorowanych przez dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Zostaną też opracowane projekty planów ochrony dla obszarów Natura 2000 „Delta Świny” oraz „Wolin i Uznam”, w części obejmującej obszary morskie nadzorowane przez dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Z kolejnego programu wieloletniego, pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”, na rok 2021 – za ok. 15 mln zł – zaplanowano m.in. bieżące utrzymanie pól refulacyjnych, prace czerpalno-refulacyjne na torze podejściowym do Świnoujścia i torze wodnym Świnoujście – Szczecin, budowę ostrogi na polu D, prace remontowe na ostrodze palisadowej w Karsiborze, remont I Bramy Torowej.
Z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w tym roku kontynuowana będzie przebudowa wraz z rozbudową istniejącego systemu umocnień brzegowych na wysokości Mielna. Przewidziano sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i wykonawczej oraz wykonanie robót budowlanych, tj. budowę i remont opasek brzegowych, wymianę ostróg brzegowych oraz wykonanie sztucznego zasilania plaży.
(ek)