Spółka OT Port Świnoujście, należąca do Grupy OT Logistics, rozpoczęła współpracę z islandzkim armatorem Eimskip w zakresie obsługi kontenerów. Statki zawijają do świnoujskiego terminalu Grupy OTL raz na dwa tygodnie i są rozładowywane przy nabrzeżu Hutników. Pierwszy gościł 5 lutego br.
Zawinięcia co dwa tygodnie
– Rozpoczęcie współpracy z Eimskip oznacza dla nas rozwój w obszarze obsługi kontenerów, który wpisuje się w strategię rozwoju transportu intermodalnego w terminalach Grupy OTL – powiedział Karol Bowżyk, członek zarządu OT Logistics. – W ostatnich dwóch latach przygotowaliśmy wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA infrastrukturę do obsługi transportu intermodalnego, m.in. place do składowania. Ubiegamy się także o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na zakup dodatkowego sprzętu i urządzeń do obsługi tego typu transportu. Docelowo zakładamy, że do 2030 roku będziemy posiadać zdolności składowe do 4000 TEU. W rozwój transportu intermodalnego w Świnoujściu wpisuje się także planowana budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego, dla którego nasz terminal mógłby być naturalnym zapleczem do obsługi ładunków kontenerowych i szeroko pojętego intermodalu oraz usług CFS i depot (obsługi ładunków wielkogabarytowych i składowania oraz serwisowania pustych kontenerów – przyp. red.).
Kontenerowce są obsługiwane z wykorzystaniem nabrzeżowych urządzeń przeładunkowych, w tym suwnicy STS. Statki w ramach realizowanego przez Eimskip połączenia zawijają do terminalu Grupy OTL co dwa tygodnie.
Eimskip jest wiodącą firmą transportową na północnym Atlantyku, świadczącą usługi transportu kontenerowego i chłodniczego z połączeniami na rynki międzynarodowe i specjalizującą się w usługach spedycyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem towarów mrożonych i chłodzonych. Firma została założona w Islandii w 1914 roku i obecnie posiada 58 biur w 20 krajach, oferując usługi logistyczne i transportowe na całym świecie, z połączeniami między Kanadą, USA i Europą.
Pierwsze zawinięcie do OTPŚ odbyło się 5 lutego br. – z kontenerami przypłynął statek „Skogafoss”.
Eimskip wprowadził dwutygodniowe bezpośrednie połączenie do Świnoujścia na swojej Żółtej Linii.
– Port w Świnoujściu będzie bezpośrednio połączony z naszymi terminalami na Islandii i na Wyspach Owczych, zapewniając szybki i niezawodny transport dla ważnych towarów, takich jak owoce morza, artykuły spożywcze i materiały budowlane – poinformował armator. – Bezpośrednie połączenie z Polską będzie również bezproblemowo się łączyć z Zieloną Linią Eimskip poprzez przeładunek w Reykjavíku.
Polskie biuro Eimskip zostało założone w 2013 roku. Wtedy to zaczął regularnie przypływać do Portu Handlowego Świnoujście (poprzednika OTPŚ) kontenerowiec „Godafoss”, wchodzący w skład floty islandzkiego przewoźnika. Obsługiwał połączenie z Islandią (tzw. Niebieską Linię). Do niedawna statki Eimskip były także obsługiwane przez świnoujski Euro Terminal.
Terminal produktów ciekłych?
Zarząd OT Logistics SA poinformował pod koniec stycznia br., że rozważa realizację projektu budowy terminalu przeładunkowego i magazynowego produktów ciekłych na terenie świnoujskiego portu i postanowił rozpocząć proces związany z pozyskaniem decyzji administracyjnych. Planowana lokalizacja terminalu to nabrzeże Górników.
Jego budowa byłaby zgodna ze Strategią Grupy OT Logistics w perspektywie do 2026 r., która przewiduje uzyskanie statusu uniwersalnego operatora logistycznego i dywersyfikację realizowanych usług.
Po dotychczas przeprowadzonych wstępnych analizach spółka identyfikuje zapotrzebowanie rynkowe na projektowany terminal przeładunkowo-magazynowy. Wynika ono z deficytu paliw płynnych oraz pojemności magazynowych na polskim rynku, co skutkuje szybkim wzrostem importu paliw w ostatnich latach. Zapotrzebowanie na możliwości składowe dotyczą również innych ładunków płynnych.
Spółka analizuje ponadto sposób sfinansowania projektu, które może się opierać na finansowaniu kapitałowym (poprzez emisję akcji/udziałów na poziomie spółki OTPŚ lub spółki celowej), finansowaniu dłużnym lub połączeniu tych sposobów.
Grupa OTL to największy i najbardziej wszechstronny operator portowy w Polsce, od wielu lat świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Wcześniej działał pod nazwą Odratrans.
W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi ponadto spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.
Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja i Ukraina.
(ek)