Kosztował około 47 milionów złotych. Ma powierzchnię 12,5 tys. metrów kwadratowych i pojemność ponad 110 tys. metrów sześciennych. Znacznie zwiększył możliwości przeładunkowe tzw. towarów agro. Przedstawiciele władz podkreślają, że nowy elewator zbożowy w Świnoujściu to inwestycja kluczowa dla rozwoju portu i naszego regionu.
Koncepcja sprzed dwóch lat
Na początek trochę historii. Jak przypomniał Ludwik Heinsch, prezes OT Port Świnoujście, w kwietniu 2016 roku przyjęta została strategia rozwoju świnoujskiego portu i w tej strategii po raz pierwszy pojawiła się pozycja pod tytułem „zwiększenie przeładunków agro”. Chodziło przede wszystkim o przeładunek zboża.
– W czerwcu 2016 roku w obecności mediów podpisaliśmy kontrakt z generalnym wykonawcą inwestycji – mówił L. Heinsch. – Robocza nazwa inwestycji to duży elewator zbożowy. Dwa miesiące później mieliśmy przyjemność gościć w naszym porcie Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Wtedy już przedstawialiśmy ministrowi dogadaną koncepcję budowy tego elewatora. W tym czasie otwieraliśmy również mały elewator zbożowy. We wrześniu 2016 roku podpisaliśmy porozumienie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na temat udziału w tej inwestycji zarządu w zakresie budowy dróg, podłączeń energetycznych i kanalizacyjnych. Z tego porozumienia ZMPSiŚ wywiązał się w całości. Do lutego 2017 roku trwały prace projektowe, a drogi zostały przygotowane do rozpoczęcia inwestycji. Uzyskaliśmy decyzje środowiskowe. Do października 2017 roku zrealizowane zostały inwestycje przez ZMPSiŚ kosztem 5,5 miliona złotych, a 21 maja 2018 roku zakończyliśmy prace związane z budową dużego elewatora.
Walka o pozycję lidera
Nowy elewator ma powierzchnię 12,5 tys. metrów kwadratowych i pojemność ponad 110 tys. metrów sześciennych. Będzie mógł pomieścić 85 tys. ton zboża. W OT Porcie mówią, że to bardzo ważna inwestycja dla OT Portu oraz Grupy Kapitałowej OT Logistics.
– Chcemy zdobyć pozycję lidera w przeładunkach rolnych na południowym Bałtyku – zapewniał prezes Heinsch. Inwestycja pozwoli nam również zdywersyfikować rodzaje obsługiwanych ładunków i w większym stopniu uniezależnić się od koniunktury na rynku węgla.
Jak dodał, zwiększenie przeładunków agro odbędzie się bez negatywnych konsekwencji dla otoczenia portu i mieszkańców Świnoujścia.
Część inwestycji pod ziemią
Podczas budowy elewatora dokonano m.in. nasadzeń drzew na granicy terminalu od strony sąsiadującego z terenami przemysłowymi Fortu Gerharda. Znaczna część portowej inwestycji kryje się pod ziemią. Wedle słów przedstawicieli OT Portu, wykorzystano nowoczesną technologię, która ograniczy efekt pylenia (zboże będzie transportowane na osłoniętych taśmociągach, a część przesyłu ma przebiegać właśnie pod ziemią). Portowcy zapewniają, że zainstalowano dodatkowe układy pochłaniania pyłu zbożowego.
– Elewator wykorzystuje nowoczesne technologie umożliwiające załadunek i wyładunek zboża – poinformowali w OT Porcie. – Bocznica kolejowa z układem rozładunku wagonów oraz układy rozładunku samochodów mają wydajność na poziomie 500 ton/h każda. Docelowa wydajność rozładunku z elewatora będzie wynosić 2000 ton/h. Zbudowano również stację załadunku samochodów o wydajności 700 ton na godzinę, a także nowy układ komunikacji drogowej.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście sfinansował z kolei budowę infrastruktury portowej koniecznej dla funkcjonowania nowej inwestycji.
To zakończenie pierwszego etapu budowy terminala agro w Świnoujściu. Działający przy nabrzeżu Chemików mniejszy magazyn na zboża i inne produkty agro ma powierzchnię 4 tys. metrów kwadratowych i pojemność 17 tysięcy ton. W drugim etapie Grupa OT Logistics planuje połączenie nowego elewatora układem przenośników z dwoma urządzeniami załadowczymi o wydajności 1000 ton/h. Nowa instalacja pozwoli uzyskać maksymalną ratę załadunkową statku na poziomie 25-30 tys. ton na dobę. ©℗
Tekst i fot. Bartosz TURLEJSKI
Na zdjęciu: Nowy elewator ma powierzchnię 12,5 tys. metrów kwadratowych i pojemność ponad 110 tys. metrów sześciennych. Będzie mógł pomieścić 85 tys. ton zboża.
Partnerzy dodatku: