Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Jest pierwsze przęsło

Data publikacji: 30 listopada 2020 r. 11:59
Ostatnia aktualizacja: 30 listopada 2020 r. 11:59
Jest pierwsze przęsło
 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście modernizuje terminal promowy w Świnoujściu przystosowując go do obsługi transportu intermodalnego (przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu). Prace idą pełną parą. Właśnie się pojawiło pierwsze przęsło nowej estakady nad stacją kolejową Świnoujście. Estakada skomunikuje zaplecze z terenem terminalu.

Ważną częścią inwestycji jest przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych.

– Prawie gotowy jest już jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów przy ulicy Duńskiej – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Z kolei wzdłuż ulicy Dworcowej wykonano w całości tor kolejowy nr 72 i częściowo 71.

Przypomnijmy, że stanowiska promowe nr 5 i 6 są łączone w jedno. Dzięki temu powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m. Umożliwi to obsługę promów o długości do 270 m. Z kolei istniejąca rampa przeładunkowa zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35 m szerokości oraz 180 t nośności.

Inwestycja poprawi też bezpieczeństwo – za sprawą nowego rękawa pasażerskiego umożliwiającego bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Z kolei wyposażenie terminalu w cztery nowe ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” usprawni transport i przeładunek kontenerów.

Przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Jest też kontynuacją współpracy ZMPSiŚ w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r.

Wykonawcą robót jest firma Budimex. Prace rozpoczęły się jesienią ub. roku. Zgodnie z harmonogramem, inwestycja powinna być gotowa pod koniec przyszłego roku. Jej koszt to 185 mln zł. Projekt ma wsparcie z funduszu unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA