Czwartek, 05 czerwca 2025 r. 
REKLAMA

Gaz zapewnia bezpieczeństwo energetyczne

Data publikacji: 2025-05-22 11:16
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-22 11:16
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwia import do Polski drogą morską 8,3 mld m sześc. gazu rocznie. Fot. Marek CZASNOJĆ  

„Paliwa gazowe dla bezpieczeństwa i konkurencyjności gospodarki energetycznej” – pod takim hasłem 11-14 maja odbyła się 28. edycja konferencji Gazterm w Międzyzdrojach. To istotne dla branży gazowniczej wydarzenie organizowane jest co roku.

Wśród uczestników tegorocznego spotkania był m.in. prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc, który wziął udział w dwóch panelach dyskusyjnych poświęconych roli gazu w transformacji energetycznej oraz bezpieczeństwu energetycznemu Polski.

– Konferencja Gazterm odbywa się w Międzyzdrojach – mówił Sławomir Hinc podczas panelu inauguracyjnego „Rola gazu ziemnego w obliczu współczesnych wyzwań makroekonomicznych, klimatycznych i geopolitycznych". – To miejsce pomiędzy dwoma największymi punktami wejścia do polskiego systemu przesyłowego: z jednej strony terminal LNG w Świnoujściu, który od tego roku po rozbudowie umożliwia import do Polski 8,3 mld m sześc. gazu, a na wschód, w Niechorzu znajduje się drugi punkt wejścia – Baltic Pipe, który daje możliwość sprowadzenia do Polski z szelfu norweskiego 10 mld m sześc. gazu rocznie.

Zdaniem prezesa Gaz-Systemu, obecne możliwości importu gazu oraz powstający terminal FSRU powodują, że Polska wychodzi z roli tylko i wyłącznie kraju, do którego gaz jest sprowadzany i „konsumowany” na miejscu.

– Mówimy o hubie gazowym – zaznaczył S. Hinc. – Nasz rozbudowany system przesyłowy wraz z wieloma punktami wejścia umożliwia skorzystanie z tej infrastruktury na potrzeby tranzytu gazu do naszych regionalnych partnerów.

W trakcie panelu „Bezpieczeństwo energetyczne w świetle aktualnych zagrożeń dla infrastruktury gazowniczej i systemu dostaw” zwrócił uwagę, że zapewnienie bezpieczeństwa przesyłu gazu jest kluczowym tematem.

– Bezpieczeństwo energetyczne to dobrze rozbudowany system przesyłowy z wieloma punktami wejścia – dodał. – To system na tyle zdywersyfikowany, że każda z takich infrastruktur, jeżeli by się coś wydarzyło, może być zastąpiona poprzez dostawy z innego kierunku.

(ek)