Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Będzie kolejny rekord?

Data publikacji: 19 lipca 2018 r. 10:26
Ostatnia aktualizacja: 19 lipca 2018 r. 11:30
Będzie kolejny rekord?
 

Ponad 14 milionów ton towarów przeładowano od początku tego roku w zespole portów Szczecin – Świnoujście. Oznacza to wzrost w porównaniu z pierwszym półroczem 2017 roku o prawie 12 procent.

Liderami wzrostu są towary masowe takie jak węgiel (przeładowano go więcej o 90,4 procent) i ruda (na plusie o 24 procent). Lepsze wyniki notuje też ropa i przetwory (do góry o 14,4 procent). Ponadto wzrosły przeładunki drobnicy (do góry o 6 procent) oraz towarów w grupie inne masowe (2,4 procent).

W porównaniu z zeszłym rokiem mniejsze są obroty w przypadku zboża – o jedną trzecią. Jest jednak szansa na poprawę także w tej grupie towarowej. Zwłaszcza że, porównując czerwiec do czerwca, przeładunki zboża wzrosły w tym roku o 81,4 procent.

W pierwszym półroczu nieznacznie, gdyż o 2 proc., spadły przeładunki kontenerów.

Sam czerwiec tego roku okazał się znakomitym miesiącem pod względem obsłużonych towarów. Było ich o 25 procent więcej aniżeli w tym samym miesiącu rok wcześniej.

– Porty są barometrem tego, co się dzieje w gospodarce krajowej – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ SA. – Ta rozwija się bardzo dynamicznie, czego wyrazem są większe ilości obsługiwanych towarów w portach.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą uniwersalny kompleks portowy. Są gotowe do obsługi niemal każdego towaru. To ich ogromna zaleta, bowiem spadki w jednej grupie towarowej bilansują wzrosty w innej, co daje bezpieczeństwo wielkości obsługiwanych towarów. Ten rok powinien się zakończyć wynikiem przekraczającym 26 mln ton obsłużonych towarów.

Prezes Słaboszewski podkreśla, że ZMPSiŚ SA, kierując się potrzebą dalszego rozwoju obu portów, podejmuje działania, których celem jest optymalne wykorzystanie zarządzanego terenu oraz tworzenie nowych miejsc pracy.

– Chcemy, by podmioty działające w portach prowadziły swoją działalność z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji – dodaje prezes.

Obecnie spółka jest w trakcie realizacji pakietu inwestycyjnego na kwotę blisko 1,5 mld złotych. Ten obejmuje modernizację nabrzeży w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Dodatkowo, w portach w Szczecinie i Świnoujściu modernizowana będzie infrastruktura techniczna oraz powstaną nabrzeża głębokowodne. Ponadto, w świnoujskim porcie zewnętrznym powstanie nowe stanowisko do eksportu LNG. Z kolei terminal promowy zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.

Wszystkie te projekty mają doprowadzić do wzrostu konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu, co wraz z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m oraz żeglowną Odrzańską Drogą Wodną przyniesie blisko 100-procentowy wzrost obsługiwanych towarów. 

(ek)

Na zdjęciu: Na obroty towarowe zespołu portów najbardziej wpływają terminale w Świnoujściu, które mogą przyjmować większe statki niż port szczeciński.

Fot. E. KUBOWSKA


Partnerzy dodatku:

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA