Znaki nawigacyjne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin wskazują bezpieczną drogę statkom. Obsługa znaków należy do pracowników Urzędu Morskiego w Szczecinie, który ma dwie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego: w Szczecinie i Świnoujściu. Szczecińska baza przechodzi właśnie gruntowną przebudowę. Przedsięwzięcie związane jest z „Modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”.
Przebudowę Bazy Oznakowania Nawigacyjnego przy ul. Światowida w Szczecinie wykonuje firma Calbud. Inwestycja polega m.in. na rozbiórce starych obiektów i budowie nowych. Roboty podzielono na dwa etapy.
– Można powiedzieć, że jest to „projekt córka” dużego projektu 12,5 – mówi Paweł Szumny, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Teren BON obejmuje prawie 6,8 ha. Przed rozpoczęciem prac budowlanych znajdowały się tam m.in. liczne budynki biurowe, warsztatowe i magazynowe, hala pław, trafostacje, garaże itp. W pierwszym etapie wyburzono część starych obiektów, powstały nowe, a niektóre zmodernizowano. Zniknął np. stary budynek naczelnika BON, rozebrano plac z wieszakami na łańcuchy. Powstały nowe obiekty administracyjne, socjalne i magazynowe, połączone z dawną halą pław, którą zmodernizowano. Wyremontowano portiernię i inne budynki. Magazyny, wiaty gospodarcze, trafostacja, warsztaty, garaże, tokarnia, stolarnia, myjnia – to przykłady kolejnych nowych obiektów. Powstanie m.in. wiata pław o powierzchni ok. 1700 m kw., a także magazyn na butle gazowe, obiekty dla straży granicznej i policji. Modernizacją objęto też liczne instalacje. Przebudowana baza będzie dysponować dużym parkingiem. Na terenie BON będą nowe drogi piesze i dojazdowe.
Prace remontowe dotyczą również basenów BON – południowego i północnego.
Modernizacja bazy zakłada kompleksowe zagospodarowanie jej obszaru i scalenie zabudowy. Wszystkie prace mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2022 roku.
– Celem inwestycji jest scentralizowanie obiektów, co się wiąże z oszczędnościami energii, ciepła, wody i innych mediów – podkreśla dyrektor Szumny. – Pracownicy otrzymają do dyspozycji nowoczesne pomieszczenia z klimatyzacją i ciągiem informatycznym w podłodze. Standard warunków pracy znacznie się poprawi.
Po modernizacji toru wodnego do głębokości 12,5 m część stałych znaków nawigacyjnych zostanie przestawionych na inne pozycje. Pojawią się też dodatkowe pławy na Zalewie Szczecińskim i w rejonie Polic. Stawy Bramy Torowej nr 4 nocą będą specjalnie podświetlone. Przesunięty zostanie znak na przewidzianej do ścięcia części Ostrowa Grabowskiego w Szczecinie, a wschodni brzeg przy Orlim Przesmyku będzie wyposażony w oświetlenie brzegowe. Wzrośnie liczba pław wystawianych na zimę.
(ek)