Spółka Szczecińska Baza Magazynowa ogłosiła plany dotyczące znaczących inwestycji w rozwój i modernizację terminalu Andreas w porcie Szczecin. Po sfinalizowaniu zakupu terminalu spółka, wspierana przez amerykańską firmę inwestycyjną, ma rozpocząć modernizację obiektów magazynowych materiałów sypkich. Zapowiadana jest rozbudowa i zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu, modernizacja infrastruktury magazynowej zbóż, nawozów, i pasz, instalacja zautomatyzowanego systemu transportowo-logistycznego oraz poprawa infrastruktury technicznej, kolejowej i drogowej w okolicy.
Jak podkreśla spółka, działania te mają na celu niemal podwojenie zdolności przeładunkowej terminalu, a także pomóc w możliwie najskuteczniejszym reagowaniu na potrzeby rolników, umożliwiając dalszy przeładunek zboża tak, jak to było do tej pory.
– Wszystkie możliwości importu i eksportu, w tym zbóż, zostaną zachowane – deklaruje SBM. – Ponadto, w ramach modernizacji terminalu, wybudowane zostaną zbiorniki do przechowywania komponentów chemicznych. To odpowiedź na wyzwania rynkowe i geopolityczne. Po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę wzrósł popyt na część surowców objętych sankcjami. Wiąże się to z koniecznością większej dywersyfikacji dostaw, zarówno jeśli chodzi o kraj pochodzenia, jak i drogę transportu.
Dzięki przebudowie bazy magazynowej terminalu Andreas, w tym stworzeniu nowego magazynu oraz rozbudowie istniejących, znacznie się zwiększy zdolność magazynowa materiałów sypkich (zbóż, paszy, nawozów itp.) – zgodnie z przewidywaniami, wzrośnie ona trzykrotnie.
Według SBM, jednym z istotnych celów modernizacji jest dostosowanie infrastruktury terminalu do najwyższych standardów bezpieczeństwa obsługi przeładunków morskich. W tym celu infrastruktura drogowa i kolejowa ma być zmodernizowana odpowiednio do zwiększonej zdolności przeładunkowej terminalu, tak aby obejmowała zautomatyzowane systemy rozładunkowe i transportowe oraz nowoczesne systemy obsługi statków.
– Dla rolników inwestycja oznacza poprawę zdolności przeładunkowej pasz i zbóż oraz przyśpieszenie przeładunku ziarna – zapewnia SBM. – Dla gminy będzie to inwestycja bezpośrednia, co oznacza wzrost przychodów z działalności gospodarczej i podatków. Na inwestycji skorzystają również firmy budowlano-montażowe z województwa zachodniopomorskiego, które przez ponad rok będą realizowały prace przy rozbudowie terminalu.
Spółka dodaje, że planowana inwestycja doprowadzi nie tylko do rozbudowy i modernizacji terenu terminalu Andreas, ale również przyniesie wymierne korzyści dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście, umożliwiając obsługę większej liczby statków, co się przełoży na wyższe przychody.
Przypomnijmy, że na początku czerwca br. dziennik „Rzeczpospolita” sugerował, że elewator zbożowy spółki Andreas ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji, zaś jego nabywca zamierza zlikwidować terminal służący do przeładunku zbóż. Wywołało to zaniepokojenie wśród rolników.
(ek)