Dwutygodniowy urlop tylko z rowerem w województwie zachodniopomorskim i Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym? Już dziś nie brakuje amatorów tego typu aktywności, a za parę lat ten region ma mieć spójną sieć szlaków prowadzących do najciekawszych zakątków województwa.
Na internetowych forach i portalach dla rowerzystów są dziesiątki propozycji tras po Pomorzu Zachodnim. W niektórych z nich, jak w tym dotyczącym objazdu Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie tego akwenu, znajdziemy uwagi typu: „Ze względu na trudne odcinki - m.in. ruchliwymi szosami i pagórkami, polecamy go raczej twardszym rowerzystom”. Dłuższa wycieczka albo urlop na bicyklu jest czymś tylko dla wybranych? Absolutnie nie, każdy kto chce i czuje się na siłach może wybrać taką formę aktywności i wypoczynku. Coraz więcej ludzi na to się decyduje i wybiera okolice Szczecina. W ciągu najbliższych lat nasze region ma być obszarem, w którym turystyka rowerowa ma być jednym z flagowych produktów.
- Województwo zachodniopomorskie dysponuje największą liczbą szlaków rowerowych w kraju, jednak istniejąca sieć nie jest w wystarczającym stopniu połączona. Budowa szkieletu głównych tras zarówno na krótkie, jak i dłuższe wycieczki ma rozwiązać ten problem. Spójna sieć wojewódzkich tras rowerowych stanie się w przyszłości markowym produktem regionu spełniającym wymagania wszystkich turystów - od rodzin z dziećmi, po osoby starsze - mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa.
Aby to osiągnąć, przez ostatnich kilkanaście miesięcy Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej w Urzędzie Marszałkowskim inwentaryzowało istniejące lub potencjalne trasy. Wśród tych drugich wytypowano drogi leśne, dawne linie kolejowe i wały przeciwpowodziowe, na których szlaki można wytyczyć. Łącznie ma powstać blisko tysiąc kilometrów szlaków.
Czas na pierwsze realizacje. Jedną z inwestycji ma być trasa o długości około 15 km po dawnej linii kolejowej w powiecie stargardzkim oraz połączenie Szczecina przez Płonię ze Stargardem. Kolejną będzie wykonanie 40 km ścieżki z mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju.
- Te chcemy zrealizować w pierwszej kolejności. Nabór wniosków został już ogłoszony - wyjaśnia Wanda Nowotarska, wojewódzka oficer rowerowa. Konkurs na ścieżki biegnące przez tereny cenne przyrodniczo będzie rozstrzygnięty w ciągu około trzech miesięcy. Jeśli środki zostaną przyznane, urząd marszałkowski planuje za 10 mln euro stworzyć około 70 km tras. Pierwsze prace budowlane mogą ruszyć w przyszłym roku.
W kwietniu w Szczecinie porozumienie w sprawie tworzenia sieci podpisało kilkudziesięciu samorządowców z gmin i powiatów, przez które będą wiodły dwie z czterech głównych tras. Dotyczyły one trasy „Pojeziernej” oraz „Tywa- Myśla-Odra-Zalew”. - Te szlaki umożliwią wyjazd ze Szczecina i dojechanie nad morze, albo na południe, gdzie w Kostrzynie będzie istniało połączenie ze szlakami po stronie niemieckiej - dodaje Wanda Nowotarska.
Wygląda na to, że samorządowcy rozumieją i popierają tę inicjatywę. - Turystyka rowerowa w naszym regionie się rozwija. Jest produktem, który w tej chwili jest mocno na czasie. Myslibórz ma przygotowany program budowy ścieżek obejmujący cały teren gminy. Idziemy w tym kierunku, m.in. dlatego, że są na ten cel pieniądze zewnętrze związane z działaniami na rzecz niskiej emisji spalin - twierdzi Piotr Sobolewski, burmistrz Myśliborza. Zauważa też inną korzyść płynącą z budowy szlaków i dróg dla jednośladów.
- Takie małe miasteczka, jak Myślibórz, Chojna, Barlinek czy inne podobne lokalizacje, są miejscami, których nie da się rozciągnąć. Miejsc parkingowych jest tyle ile jest, a samochodów przybywa. Więc jest to również jakiś element polityki społecznej, żeby zachęcić mieszkańców, aby przesiedli się na rower - dodaje P. Sobolewski.
W proces tworzenia dróg i szlaków zaangażowały się też gminy Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. SOM przygotował koncepcję zintegrowanego systemu tras rowerowych, które mają przebiegać przez jego dwanaście jednostek terytorialnych. Są to: Dobra, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Kołbaskowo, Police, Stargard, Stepnica, Szczecin, Stare Czarnowo, Świnoujście, Nowe Warpno. Powstała też interaktywna mapa prezentująca istniejące i planowane rozwiązania. ©℗
Szymon WASILEWSKI
Na zdjęciu: W Szczecinie nie brakuje miłośników turystyki rowerowej.
Fot. Dariusz GORAJSKI