Środa, 25 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Projekty Szczecina

Data publikacji: 26 lipca 2016 r. 14:29
Ostatnia aktualizacja: 03 marca 2017 r. 11:56
Projekty Szczecina
 

40 projektów unijnych na terenie SOM realizowanych będzie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W nowej perspektywie finansowej za pomocą instrumentu ZIT cały Szczeciński Obszar Metropolitalny realizował będzie ważne dla rozwoju gospodarczego i społecznego projekty finansowane z dwóch źródeł: z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Czy można wyobrazić sobie ROZWÓJ bez sprawnej, funkcjonalnej i komplementarnej komunikacji publicznej? Nie można. Jedno z drugim nierozerwalnie się łączy, dlatego wspólne przedsięwzięcia obszarów powiązanych ze sobą funkcjonalnie uwzględniają nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Koncepcja zintegrowanych inwestycji na terenach SOM nabiera konkretnych kształtów dopiero gdy ma się przed oczyma opracowane już projekty dotyczące komunikacji w stolicy Pomorza Zachodniego z jej całego obszaru metropolitalnego. Poniżej przedstawiamy te, które najbardziej interesują mieszkańców Szczecina – największego miasta regionu.

Komunikacja to integralna część życia wszystkich mieszkańców i jeden z częstych tematów rozmów. W ciągu ostatnich lat szczecinianie byli świadkami pozytywnych zmian w komunikacji, które dotyczyły nie tylko zakupu nowego taboru tramwajowego, autobusowego, kolejowego, ale także wprowadzania nowych tras przejazdu i nowych połączeń, w tym najbardziej oczekiwanej inwestycji – SST, czyli Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Zainteresowanie mieszkańców tym tramwajem to przykład na to, że komunikacja w mieście i nowe projekty, które są z nią związane, żywo nas wszystkich obchodzą. Dlatego warto choćby w skrótowej formie je przedstawić. I warto dodać także, że oficjalnie są to Projekty pozakonkursowe GMINY MIASTO SZCZECIN dedykowane do realizacji zadań związanych z instrumentem ZIT. Finansowanie jest zapewnione ze środków regionalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014–2020 oraz funduszy krajowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

1. Zintegrowany węzeł komunikacyjny Łękno wraz z infrastrukturą na przebiegu Trasy Średnicowej (nazywany poprzednio Obwodnicą Śródmiejską) dla obsługi wewnątrz aglomeracji ruchu pasażerskiego w Szczecinie.

Projekt obejmuje budowę wielofunkcyjnego węzła drogowego (Trasa Średnicowa – al. Wojska Polskiego) wraz z torowiskiem tramwajowym. Nowy odcinek węzła drogowego skróci między innymi czas dojazdu komunikacji publicznej między zajezdnią autobusową Klonowica a terminalami przesiadkowymi dzielnicy Północ – ul. Komuny Paryskiej (dojazd do centrum miasta w stronę Polic). Aleja Wojska Polskiego będzie ulicą dwujezdniową – każda jezdnia o 2 pasach ruchu i pasach dodatkowych do skrętu. Ruch pieszy i rowerowy w obrębie węzła odbywać się będzie po wydzielonych chodnikach, drogach rowerowych i poprzez przejścia dla pieszych w poziomie jezdni. Różne rodzaje transportu publicznego zostaną zintegrowane poprzez bezpośrednie połączenia piesze pomiędzy peronami kolejowymi a przystankami autobusowo‑tramwajowymi. Dworzec Łękno ma kluczowe znaczenie dla projektu rdzeniowego Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

2. Węzeł przesiadkowy Głębokie. To będzie zintegrowany węzeł, gdzie powstanie pętla autobusowo‑tramwajowa, parking dla samochodów (Park&Ride) oraz parking dla rowerów (Bike&Ride). Parking dla samochodów osobowych będzie spełniał podstawowe dla Gminy Miasto Szczecin warunki, tj. minimum 150 miejsc parkingowych, jego wyposażenie w odpowiednią infrastrukturę towarzyszącą umożliwi przesiadkę ze środków transportu indywidualnego i zapewni możliwość wyboru publicznego środka transportu oraz zachęci do korzystania z komunikacji zbiorowej. Projekt zakłada także przebudowę skrzyżowania ulic: al. Wojska Polskiego, Miodowwej, ppłk. Hieronima Kupczyka, Emila Zegadłowicza na skrzyżowanie typu rondo.

3. Budowa i przebudowa trasy rowerowej wzdłuż alei Wojska Polskiego. W ramach tego projektu realizowana będzie trasa rowerowa wzdłuż ul. ppłk. Hieronima Kupczyka do granic administracyjnych miasta (w ciągu al. Wojska Polskiego) do pl. Szarych Szeregów, która ma na celu uzupełnienie istniejących luk komunikacyjnych w systemie tras rowerowych, wzbogacenie oferty transportowej oraz pełną integrację z komunikacją rowerową. W projekcie zakłada się poprawę parametrów użytkowych infrastruktury rowerowej przez budowę nowych odcinków dróg dla rowerów lub dróg dla rowerów i pieszych oraz przebudowę starych. Głównym celem projektu jest stworzenie spójnego systemu sieci tras rowerowych w mieście. Nie trzeba chyba dodawać, że komplementarne trasy rowerowe, realizowane w oparciu o sprawdzone standardy i dobrą praktykę, zwiększają atrakcyjność tej formy komunikacji i wzbogacają ofertę transportową, dając alternatywę dla podróży własnym samochodem.

4. Zakup taboru autobusowego niskoemisyjnego. Przedsięwzięcie zakłada zakup 20 pojazdów niskoemisyjnych spełniających najwyższą obowiązującą normę emisji zanieczyszczeń, co powinno ograniczyć negatywny wpływ emisji spalin na środowisko. Wymiana autobusów na nowocześniejsze wiąże się także ze wzrostem jakości obsługi pasażerów, w tym również tych z obniżoną sprawnością ruchową. Te pojazdy wyposażone będą w obniżoną podłogę, dodatkowe systemy informacji pasażerskiej itp. Wymiana floty autobusowej na nową jest konieczna ze względu na duży udział starych autobusów w emisji zanieczyszczeń.

5. Przebudowa torowisk – jest to przedsięwzięcie, które przewiduje przebudowę następujących odcinków torowisk tramwajowych w Szczecinie: al. Niepodległości do pl. Żołnierza Polskiego; al. Wyzwolenia (wraz z pl. Rodła) do ronda Giedroycia; pl. Żołnierza Polskiego do pl. Hołdu Pruskiego; ul. Matejki do pl. Rodła; ul. Piłsudskiego do pl. Rodła; ul. Kołłątaja przez ul. Asnyka do pętli Niebuszewo; al. Powstańców Wielkopolskich do pętli Pomorzany wraz z jej rozbudową; ul. Mickiewicza od mostu Akademickiego do przystanku Wernyhory; pl. Szarych Szeregów. Projekt jest elementem szerszego kompleksu działań służących poprawie spójności komunikacyjnej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Przedsięwzięcie jest komplementarne z projektem dotyczącym budowy nowych torowisk w Szczecinie, tworząc dzięki temu nowoczesną sieć połączeń tramwajowych.

6. Budowa torowisk. W ramach tego projektu przewidziano budowę torowiska do nowej pętli tramwajowej Mierzyn (przy Centrum Handlowym Ster); przebudowę ul. Arkońskiej wraz z budową torowiska od pętli Las Arkoński do al. Wojska Polskiego; przebudowę ul. Szafera na odcinku od al. Wojska Polskiego do hali widowiskowo-sportowej wraz z budową torowiska i nowej pętli tramwajowej. Przewiduje się również przebudowę układu drogowego w rejonie Międzyodrza wraz z budową torowiska na ul. Władysława IV. To przedsięwzięcie jest także elementem szerszego kompleksu działań służących poprawie spójności komunikacyjnej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

7. Dworzec Górny. Celem tego projektu jest stworzenie nowoczesnego centrum przesiadkowego o takiej nazwie w rejonie ulic Owocowej i Korzeniowskiego, które zintegruje rozproszone w sąsiedztwie istniejącego dworca PKP funkcje związane z obsługą podróżnych, tj.: dworzec PKS, przystanki autobusów liniowych, przystanki BUS, przystanki autobusowe i tramwajowe komunikacji miejskiej, postoje taxi, miejsca postojowe dla samochodów osobowych, dojścia piesze do tych obiektów od strony centrum miasta, włączając w to rozwiązanie zagadnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych. Projekt zakłada między innymi budowę obiektu usługowego – budynku dworca (ul. Owocowa – ul. Korzeniowskiego) z powierzchnią handlowo-usługową i socjalną dla podróżnych oraz kierowców. Warto zaznaczyć, że ten projekt zostanie wyposażony w inteligentne systemy transportowe polegające głównie na zastosowaniu systemu: informacji przed podróżą, inteligentnego parkowania oraz innych rozwiązań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania węzła przesiadkowego. Jednocześnie PKP zakłada dokończenie przebudowy dworca PKP, w tym budowę łącznika nowej kładki z istniejącą kładką (będzie oczywiście remontowana) i przystosowanie jej do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z remontem części peronów. Realizacja tej inwestycji pozwoli na usprawnienie systemu komunikacji zbiorowej w obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz przyczyni się do zmniejszenia procentowego udziału podróży indywidualnych na rzecz komunikacji publicznej.

8. „Park Dąbie” – strefa przedsiębiorczości – projekt jest skierowany do małych i średnich firm i realizowany będzie przy ul. Hangarowej, w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Szczecin‑Dąbie na terenie o powierzchni ok. 7 ha. Dla przyszłych przedsiębiorców pod działalność przewidziane są uzbrojone przez miasto działki, na których przewidziano funkcje usługowe, produkcyjne i magazynowe. Wielkim atutem tej lokalizacji jest położenie tuż przy osi komunikacyjnej łączącej Szczecin prawobrzeżny z lewobrzeżną częścią miasta, przy głównej trasie wylotowej ze Szczecina w kierunku Warszawy, Bydgoszczy, Świnoujścia, Poznania. Istniejący układ dróg publicznych w bezpośrednim sąsiedztwie parku umożliwi skomunikowanie przyszłych zakładów usługowo-produkcyjnych z ważniejszymi arteriami komunikacyjnymi. Projekt zapewnia dojazd i wyjazd praktycznie we wszystkich kierunkach. Od strony północnej park sąsiadować będzie z przewidzianym do modernizacji lotniskiem Szczecin-Dąbie. Głównym celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej Szczecina poprzez stworzenie dogodnej lokalizacji do rozwijania działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Projekt ma się przyczynić do realizacji Strategii Rozwoju Szczecina 2025 jako miasta nowoczesnej, konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki poprzez wspieranie rozwoju biznesu lokalnego i umożliwienie dopływu inwestycji zewnętrznych. Projekt ten przyczyni się również do realizacji Strategii Rozwoju SOM 2020. Jest on także przykładem na to, jak istotny jest rozwój gospodarczy w powiązaniu z odpowiednio zaplanowaną komunikacją.

W kolejnych wydaniach „Kuriera Metropolitalnego” opiszemy projekty gmin i powiatu wchodzących w skład Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Marek OSAJDA

Fot. archiwum SSOM

!PRZECZYTAJ INNE ARTYKUŁY Z "KURIERA METROPOLITALNEGO"

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

tom
2017-03-03 11:29:51
"oraz przyczyni się do zmniejszenia procentowego udziału podróży indywidualnych na rzecz komunikacji publicznej",,,,,,,,,, -to lewacka propaganda rodem z zapisek oberkomunisty Trockiego, zamiast podnosic predkosc handlowa poprzez np. budowe tuneli i wiaduktow na skrzyzowaniach z sygnalizacja swietlna
moja droga daleka
2016-07-27 00:11:27
co by tu jeszcze można spieprzyć panowie.
szczecinianin
2016-07-26 15:51:24
Jeżeli uwzględnia się wykorzystanie przystanku kolejowego Szczecin Łękno to znaczy,że planuje się przywrócenie kolejowego połączenia pasażerskiego do Polic i dlaej do Trzebieży. Wydaje mi się, że dla mieszkańców Polic i północnych dzielnic Szczecina bardziej kluczowym jest Dworzec Niebuszewo. Blisko do Manhattanu, Galaxy, przyszłej Gontynki itd. Zresztą przy dworcu znajduje się już pętla tramwajowa. Powinno uwzględnić się w tym programie przede wszystkim rewitalizację dworca Szczecin Niebuszewo o ile są plany uruchomienia koleji metropolitalnej na terenie Szczecina.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA