Czwartek, 26 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Jesienią pociągi pojadą nowym torem

Data publikacji: 18 sierpnia 2020 r. 12:56
Ostatnia aktualizacja: 18 sierpnia 2020 r. 12:56
Jesienią pociągi pojadą nowym torem
Dzięki odwodnieniu terenu, w miejscu, gdzie do niedawna działał hurt Rajskiego Ogrodu powstają mury oporowe, które chronić będą nowe torowisko i kolejny odcinek obwodnicy śródmiejskiej.  

Na nowych wiaduktach wybudowanych wzdłuż al. Wojska Polskiego przy skrzyżowaniu z ul. Romualda Traugutta w Szczecinie szykują się zmiany organizacji ruchu. Już za tydzień samochody będą tam jeździć wydłużonym obejściem, tzw. bajpasem. W pierwszych dniach września podobna reorganizacja czeka tramwaje linii nr 1 i 9.

– Na tym zadaniu się obecnie skupiamy – podkreśla Rafał Godlewski, Kierownik bodowy. – Na przerzuceniu ruchu samochodów i tramwajów na bardziej wydłużony bajpas.

Operacja polegająca na zmianie trasy samochodów nie jest zbyt skomplikowana i nie będzie uciążliwa dla kierowców. Potrwa maksymalnie 10 minut. 24 sierpnia pojazdy zostaną bowiem jedynie przekierowane na nowy ślad drogi, a stary zostanie wyłączony z ruchu.

Bardziej skomplikowana jest sprawa z tramwajami. Aby umożliwić im jazdę po wydłużonym bajpasie na wiadukcie, trzeba na obu krańcach przebudowywanego torowiska przełożyć zwrotnice (nakierują one tramwaje na nowe tory). To wiąże się z poważniejszymi i, co ważne, czasochłonnymi pracami. Dlatego cała operacja odbędzie się w weekend (4, 5 i 6 września), by całkowicie nie dezorganizować miejskiej komunikacji.

W piątek, sobotę i niedzielę ruch w rejonie krzyżówki zostanie całkowicie wstrzymany. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ma zorganizować na ten czas autobusowy transport zastępczy.

– Dzięki temu stary wiadukt na al. Wojska Polskiego będzie na górze wolny – tłumaczy Rafał Godlewski. – A gdy to się stanie, zajmiemy się uporządkowaniem tego, co jest pod nim.

Co to oznacza? Jedną z najtrudniejszych operacji tej inwestycji: przełożenie komunikacji kolejowej ze starego na nowe torowisko. Przypomnijmy, że po zakończeniu prac przy Łęknie pociągi na terenie po byłym hurcie Rajskiego Ogrodu będą jeździć po torowisku ułożonym bliżej stacji benzynowej. Tam gdzie obecnie leżą tory, poprowadzony ma być w przyszłości kolejny fragment obwodnicy śródmiejskiej.

Przełożenie ruchu pociągów na nowe tory i pod nowy wiadukt zaplanowane zostało na 10 września.

– Jak się ta akcja uda, będziemy mieli porządek również na dole, pod starym poniemieckim wiaduktem – mówi Piotr Arabczyk, Dyrektor kontraktu. – Dopiero wtedy będziemy mogli przystąpić do jego wyburzenia.

Zamknięcie starego torowiska i trakcji, a później zburzenie wiaduktu umożliwi wykonawcy przystąpienie do budowy nowego mostu. Prace ruszą w połowie września. Potrwają przynajmniej pół roku. Nowa konstrukcja dźwigać będzie nowe rondo na al. Wojska Polskiego. Pod nią pobiegnie obwodnica śródmiejska – ten etap budowy tzw. Trasy Średnicowej jest jeszcze na etapie prac projektowych. Z planów wynika, że obejmie odcinek ciągnący się od al. Wojska Polskiego do ul. 26 Kwietnia – obwodnica wytyczona zostanie pod ul. Mickiewicza (w tunelu); nie planuje się na nią wjazdów.

Natomiast odcinek nowej obwodnicy, będący częścią prowadzonej przy Łęknie inwestycji, jest już gotowy od kilku miesięcy. Trasa biegnie wzdłuż nasypu kolejowego od ul. Arkońskiej do (oficjalnie) al. Wojska Polskiego. Tak naprawdę jednak dwupasmówka będzie zaślepiona, miejmy nadzieję, że na krótko, na wysokości ul. Juliana Fałata.

– Od tego miejsca budujemy tzw. odcinki wyprowadzające, czyli po prostu dojazdy na górę, na rondo przy al. Wojska Polskiego i zjazdy ze skrzyżowania łączące się z obwodnicą – pokazuje na planie dyrektor Arabczyk.

Na całej długości wybudowanego odcinka Trasy trwają teraz prace wykończeniowe – humusowanie, sianie trawy, ostateczne formowanie skarpy kolejowej i budowa ogrodzenia.

Z kolei na ul. Bohdana Zaleskiego wykonawca kończy prace przy rurociągu kanalizacji ogólnospławnej.

– Zaczynamy też roboty ziemne związane z odbudową nawierzchni ul. Zaleskiego – dodają Przedstawiciele firmy.

Trzeba pamiętać, że jednocześnie przebudowywany jest przejazd kolejowy na ul. Zaleskiego. Z powodu wcześniejszego przełożenia biegu torów zostanie przesunięty w stronę alei o około 30 metrów.

Jak już pisaliśmy, firma Roverpol przygotowuje się do przełożenia ruchu kolejowego w okolicach stacji paliw. Można już prowadzić tam prace, bo problem z wodami gruntowymi został nareszcie definitywnie zażegnany. W maju wprowadzono bowiem rozwiązania projektowe dotyczące zbierających się tam wód gruntowych. Polegają one na kompleksowym odwodnieniu torowiska kolejowego. Dzięki założeniu drenażu przy dawnym hurcie Rajskiego Ogrodu powstają już mury oporowe – muszą być gotowe przed puszczeniem ruchu kolejowego na nowe torowisko.

– Jak widać, koncentrujemy się przede wszystkim na przełożeniu ruchu pociągów – podsumowuje Piotr Arabczyk. – Ten element prac determinuje nasze dalsze działania, m.in. umożliwi demontaż wiaduktu. To klucz do sukcesu. Milowy krok.

Inwestycja, którą roboczo nazywa się budową węzła Łękno, polega na przedłużeniu o kolejnych kilkaset metrów obwodnicy śródmiejskiej oraz gruntownej przebudowie skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Traugutta. To ostatnie zadanie wymaga najwięcej sił i środków. Zaplanowano je bowiem jako dwukondygnacyjne. Na górze będzie krzyżówką alei z ul. Traugutta (w formie ronda), na dole – w tunelu – obwodnica bezkolizyjnie przetnie drogę wojewódzką nr 115.

Wszystko tworzyć będzie przyszły węzeł Łękno, który docelowo pełnić ma funkcję centrum przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Całkowity koszt prac: 128,9 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum firm: ROVER INFRAESTRUCTURAS SA; ROVERPOL SP. Z O.O.

Wojciech LESZCZYŃSKI

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA