Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Piękna Helena czyli zabytki na Głównym

Data publikacji: 25 grudnia 2020 r. 09:17
Ostatnia aktualizacja: 27 września 2022 r. 16:13
Piękna Helena czyli zabytki na Głównym
Fot. Ryszard PAKIESER  

W latach 70. ubiegłego stulecia do Szczecina przyjeżdżały składy ciągnione przez lokomotywy parowe. Od 1975 do 1980 roku szczeciński węzeł zelektryfikowano. W czerwcu 2010 roku, jeszcze przed rozpoczęciem gruntownej modernizacji dworca Szczecin Główny, do miasta przyjechała Piękna Helena – parowóz z lokomotywowni w wielkopolskim Wolsztynie. Dworzec był już częściowo odświeżony (elewacja i hol) na finał The Tall Ships Races w 2007 roku. Cztery lata po nim na jeden z peronów wjechał kolejny zabytek z Wolsztyna (na zdjęciu). Wtedy przebudowa obiektu trwała w najlepsze. Unowocześniono stary budynek, który powstał jeszcze w 1900 roku. Rozbudowany obiekt otwarto w 2016 roku. Później przebudowano również perony. Teraz zabytki z Wolsztyna będą odwiedzać zupełnie niezabytkowy dworzec.

(kl)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Remik
2020-12-28 08:01:12
A gdzie ochrona powietrza? To jeden wielki ślad węglowy i smog dla miast przez które taki parowóz przejeżdża.
Jar
2020-12-26 14:32:38
Na chodzie jest jeszcze Ol 49-59 no i Pt 47-65
TZ.
2020-12-26 13:45:05
Parowóz na zdjęciu to nie Piękna Helena. Nawet nie ten typ. A co dzieje się z Piękną Heleną? Jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ale stoi w parowozowni w Wolsztynie. Stoi i rdzewieje. Muzeum nie ma bowiem pieniędzy na remont. Parowozownia w Wolsztynie, która używa jeszcze parowozów do obsługiwania normalnych kursów pasażerskich i oprócz tego kursów turystycznych, proponowała, że odkupi Piękną Helenę, wyremontuje (koszt ok. 3 mln zł) i uruchomi, jednak muzeum warszawskie nie wyraziło na to zgody. Co raz trafia do muzeum, musi tam pozostać, choćby miało zardzewieć i rozsypać się. Tak więc szansa na uruchomienie słynnej lokomotywy jest prawie żadna. Parowozownia w Wolsztynie dysponuje jeszcze jednym parowozem tego samego typu i czasem jest on w ruchu, no ale to jednak nie to samo. Nb. przed wielką reorganizacją (dezorganizacją) PKP obowiązywała zasada, że w każdym okręgu kolejowym miał być czynny jeden parowóz. Okręg Pomorski miał parowóz, który stał najpierw w Stargardzie, potem w Choszcznie, a w weekendy przyjeżdżał do Szczecina i był uruchamiany na trasach wycieczkowych. Potem, gdy PKP rozsypała się na spółki kolejowe, parowozy, w tym i ten szczeciński, wysłano na złom. Dziś można obejrzeć jeden stary, nieczynny parowóz na stacji w Krzyżu.
Zgred
2020-12-25 19:58:34
Ad vocent. Piękna Helena stoi i rdzewieje bo PKP nie ma klasy na przegląd.
Zgred i jerzy
2020-12-25 14:36:26
A kto twierdzi, że na zdjęciu jest parowóz Piękna Helena? Przecież jest wyraźnie napisane: "Cztery lata po nim na jeden z peronów wjechał kolejny zabytek z Wolsztyna (na zdjęciu)".
jerzy
2020-12-25 12:12:13
Jak widać na zdjęciu to nie Piękna Helena a parowóz z serii Ol 49 o numerze 69, w tej chwili chyba jedyny czynny parowóz z tej serii w Polsce. W latach 1951 - 1954 Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie wyprodukowała 116 takich parowozów, w tym cztery dla Korei Płn.
Zgred
2020-12-25 09:11:10
Na zdjęciu jest inny parowóz niż Pm 36.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA