Most Długi przez ponad 40 lat był jedyną przeprawą łączącą śródmieście Szczecina z lewobrzeżną częścią miasta. Budowa nowego mostu stała się koniecznością. Roboty przy budowie Trasy Zamkowej rozpoczęto 4 lutego 1978 r. W październiku 1987 r. oddano do użytku nitkę wjazdową do centrum miasta (północną). W lipcu 1996 r. natomiast zakończono budowę nitki wyjazdowej (południowej). Stało się to po 18 latach od rozpoczęcia prac.
Trasa ma około 2300 m długości. Przebiega nad Parnicą, Łasztownią i Odrą Zachodnią. Posiada bezkolizyjne zjazdy. Powstała w miejscu zniszczonego podczas II wojny światowej mostu Kłodnego.
Od lat trwa dyskusja nad ewentualną przebudową Trasy Zamkowej. Zdaniem zwolenników przebudowy zjazdy z trasy zbyt mocno ingerują w przestrzeń Starego Miasta, uniemożliwiają odbudowę tkanki miejskiej, odcinają miasto od Odry.
Są również i tacy, którzy uważają, że chcąc przywrócić nadodrzańskiej części miasta dawny charakter, sprawić, by ta część Szczecina stała się atrakcyjna, także turystycznie, konieczna jest budowa nie tylko nowego mostu Kłodnego (inwestycję odłożono w czasie), ale również tunelu wzdłuż Odry pod częścią Starego Miasta. Rozwiązanie takie umożliwiłoby odtworzenie dawnego układu ulic i zniszczonego w czasie wojny bulwaru z pierzeją zabudowy.
Kolejny komunikacyjny problem to permanentnie zakorkowana i zdewastowana ul. Kolumba. To również wyzwanie nie tylko dla inżynierów, ale przede wszystkim planistów.
(r.)
Fot. Ryszard PAKIESER
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Robert
2020-11-04 14:03:55
@zgr-edo Tylko ok. 30 % mieszkańców Szczecina to Repatrianci zza Buga. Oprócz poznaniaków jako to określiłeś cywilizowanych przyjechało także mnóstwo Kujawiaków, Małopolan, mieszkańców ziemi łódzkiej i świętokrzyskiej. I oni na równi z innymi podnosili nasze piękne miasto z gruzów.
Mocno naciągane to tłumaczenie nazwy, bo te tory nie prowadzą tylko do poznania, ale także do Gdańska, Wrocławia, Bydgoszczy czy Zielonej Góry.
To raczej poznaniacy mają problem z pozostałymi niż szczecinianie z nimi. Powszechna niechęć do tego miasta nie bierze się bez przyczyny. Nie wiadomo skąd w poznaniakach tyle ukrytych kompleksów, wszak są jeszcze gorsze choć porównywalne z ich miastem ośrodki np. Łódź czy Radom.
Dobrze, że ulica nosi nazwę Floriana Krygiera. Wg twojej argumentacji mogłaby się też nazywać autostradą bydgoską czy zielonogórską. Te same tory na tej samej grobli i ten sam wkład mieszkańców tych miast w odbudowę Szczecina po wojnie.
Nie ma za co szanować poznaniaków. Z sympatycznego prowincjonalnego pruskiego koszarowego miasteczka, komuna usiłowała zrobić duże miasto. Niestety mentalność poznaniaków i tej obecnej większości mieszkańców tego miasta, którzy zasiedlili wielkie połacie paskudnych blokowisk pozostała bardzo prowincjonalna i zawistna.
Zazula
2020-11-04 13:24:05
@ zgr-edo - Nie wszyscy
Historii Szczecina to Ty raczej nie znasz. Szczecin był zniszczony w 90% - Poznań w 55%.
Poza tym w Szczecinie rozbierano i rabowano wszystko po 47 roku, bo odbudowywano Warszawkę. Nie mów,że do Szczecina przyjeżdżała tylko hołota ze wschodu.
Na ziemie zachodnie kierowano ludzi o różnych poglądach i różnym statusie wykształcenia. Moja rodzina pochodziła z Lwowa, Dziadek inżynier leśnictwa - babcia tłumacz języka rosyjskiego i niemieckiego (bowiem pochodziła z niemieckiej rodziny). Ja nie mam nic do poznaniaków choć urodziłem się w Szczecinie. Popatrz sobie na dzisiejszą Warszawkę - słoma z butów im nadal wystaje.
sądządz ............
2020-11-04 10:37:47
po resztkach konstrukcji przy Czekoladzie coś nie zostało wykonane , teraz szykują 2 lata remont kawałka estakady
Wiki
2020-11-04 10:27:06
Krygierowi winno postawić się pomnik przy przebudowanym stadionie, a Autostradę Poznańską zmienić na ul. Tymczasową, a po zakończeniu inwestycji, wrócić do starej nazwy. Co do inwestycji, to rozwiązanie na połowę ubiegłego wieku co najmniej. Tam potrzebna jest estakada nad ul. Granitową, ale wiadomo, że Szczecin jest grajdołem i taki na długo pozostanie.
zgr-edo - Nie wszyscy
2020-11-04 10:17:17
droga biegnie wzdłuż nasypu kolejowego prowadzącego w kierunku Poznania, stąd ta nazwa. Po wojnie, ziemie odebrane Niemcom zasiedlili szlachciury ze wschodu, niestety byli to mało wyedukowani ludzie. Dzięki mieszkańcom wielkopolski i Poznania można było pomału dzwignąć miasto i teren ze zgliszcz uruchomić niezbędne dla życia zakłady. Niestety potomkowie Karguli i Pawlaków znani z zawiści do ludów wyżej cywilizowanch, z mlekiem matki wyssali niechęć do tzw. Poznaniaków.
Osobiście, lubię i bardzo szanuję poznaniaków.
@Wszyscy...
2020-11-03 14:41:58
I całe szczęście, że Krygiera! Ani to autostrada, ani w stronę pyrlandii. A ponadto dlaczego mamy nobilitować akurat ten paskudny skądinąd gród ? Czy w Poznaniu jest autostrada szczecinska? Florian Krygier to jak najbardziej właściwy patron ulicy.
HogoFogo
2020-11-03 13:42:58
Żaden deweloper nie ruszy tego "zabytku" na Kolumba (o ile nie jest chory psychicznie), a Urząd Miasta jest za cienki finansowo i organizacyjnie na jego odbudowę. Zatem czekamy na nieuchronną katastrofę budowlaną w ciągu najbliższych 10-15 lat. Kurier napisze wtedy łzawy artykuł, pobiadolimy nieco nad losem jakże cennej zabudowy, i tyle.
chyba coś nie tak?
2020-11-03 13:01:24
"łączącą śródmieście Szczecina z lewobrzeżną częścią miasta".
Wszyscy rządzący od 1945r. mają ogromną wadę wzroku
2020-11-03 12:22:28
Co z tego, że wybudowano (i dobrze) Trasę Zamkową, skoro ruch kołowy z niej wraz z Mostu Długiego łączą się w jedno na początku ulicy Gdańskiej i przez kilka kilometrów nie ma drogi równoległej alternatywnej na wypadek gdyby... Autostrada Poznańska, przepraszam ul. Krygiera, nie dość, że jest oddalona od Energetyków około 5km to wciąż nie jest ulicą z dwoma jezdniami po minimum 2 pasy w każdym kierunku, to nie ma z nią żadnej łączności na wysokości właśnie ulicy Gdańskiej. Plan (właściwie wizja) z ubiegłego jeszcze wieku była - nowa przeprawa na wysokości ulicy Zapadłej, aż do okolic Hangarowej / Struga. Ale to nie za państwa polskiego w tym mieście.
Edmund
2020-11-03 12:11:15
Miedzy środmieściem a lewym brzegiem Odry nie ma zadnej rzeki.Po co więc tam jakiś most?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.