piątek, 20 lipca 2018.
Strona główna > Serwis > Lato z Kurierem 2017 > Jedzenie, które leczy

Jedzenie, które leczy

Jedzenie, które leczy
Data publikacji: 2017-07-23 09:11
Ostatnia aktualizacja: 2018-06-22 11:41
Wywietleń: 461 276822

Chcesz jeść zdrowo? Idź na łąkę albo posadź odpowiednie rośliny we własnym ogródku! Czasem wystarczy również doniczka na parapecie lub balkonie. Do tego właśnie przekonuje autorka książki „Superfood z ogrodów, łąk i lasów”, Karin Greiner.

Ostatnio dużo mówi się i pisze o tzw. superżywności, która ma zadanie zdrowotne – zapobiega chorobom i starzeniu, wspomaga układ odpornościowy. W sklepach, już nie tylko ekologicznych, ale też w zwykłych marketach, można dostać np. nasiona chia czy jagody goji. Tymczasem tak niepożądane chwasty, jak czosnek niedźwiedzi, mniszek lekarski czy koniczyna łąkowa oraz pospolite krzewy, na przykład dzika róża czy tarnina, są w rzeczywistości wykwintną superżywnością zawierającą wiele składników odżywczych.

Autorka wspomnianą książkę podzieliła na pory roku, w zależności od tego, kiedy powinno się zbierać konkretne owoce albo ścinać potrzebne nam rośliny. Choć są tu też np. zioła, które można mieć na parapecie całorocznie, jak oregano. A latem warto sięgnąć po jej dziką odmianę, czyli lebiodkę. Autorka podpowiada zatem, jak ją zbierać, do czego dodawać i jakie ma wartości odżywcze. Podaje też ciekawy przepis na pieczywo chrupkie z oregano (lebiodką).

Składniki na 2 blachy: 1-2 garście oregano (liści i kwiatów), 200 g mieszanych nasion i pestek (według upodobań, np. lnu, dyni, słonecznika, siekanych orzechów), 6 czubatych łyżek płatków owsianych, 150 g mąki pszennej lub orkiszowej, 1 łyżeczka soli i 1 łyżeczka proszku do pieczenia, 100 ml oleju roślinnego.

Wykonanie: Oregano drobno posiekać. Pestki i orzechy grubo posiekać lub zemleć. Wszystkie składniki wymieszać dokładnie z 200 ml wody. Ciasto nie może być zbyt wilgotne ani za rzadkie. W razie potrzeby dodać trochę wody lub mąki.

Ciasto podzielić na pół, włożyć między dwa duże kawałki papieru i rozwałkować bardzo cienko na wielkość blachy. Każdy kawałek ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawić do rozgrzanego piekarnika i piec przez ok. 15 minut w temperaturze 190 st. Celsjusza. Gorący chleb pokroić na kawałki (albo zaznaczyć miejsca łamania, po ostudzeniu pieczywo dobrze się łamie).

Uwaga! To pieczywo ma dobry smak, jeżeli doda się do niego 50 g twardego żółtego sera.

(MON)

Fot. Archiwum

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
14
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy