wtorek, 16 lipca 2019.
Strona główna > Przez granice > Stoewer wraca do Szczecina

Stoewer wraca do Szczecina

Stoewer wraca do Szczecina
Data publikacji: 2019-04-25 11:43
Wywietleń: 386 387532

Siedem samochodów, osiem rowerów, około 90 maszyn do szycia i pisania – w sumie niemal 900 eksponatów jeszcze w tym roku trafi do Muzeum Techniki i Komunikacji „Zajezdnia Sztuki” w Szczecinie. To unikatowa kolekcja, która po długich negocjacjach z Manfriedem Bauerem, prywatnym kolekcjonerem z Niemiec, znajdzie się w mieście swego pochodzenia.

Po raz pierwszy w historii Polacy kupują całe niemieckie muzeum: działające, niezadłużone, niebędące w stanie likwidacji.

– Stoewer wraca do domu. Nie ma lepszego miejsca na świecie, żeby eksponować tę markę. Kolekcja z punktu widzenia Szczecina jest bezcenna – mówił na specjalnej konferencji prasowej prezydent miasta Piotr Krzystek.

Fabryka Stoewerów

Kolekcję gromadził latami urodzony w Szczecinie Manfried Bauer mieszkający w Wald-Michelbach (Hesja), niedaleko granicy z Francją. Muzeum poświęcone słynnym szczecińskim przedsiębiorcom założył w 2002 roku. Znajduje się ono przy ulicy, która od dwunastu lat nosi imię Stoewerów (Stoewer Straße). Można tam oglądać bogaty zbiór samochodów, maszyn do szycia i pisania, rowerów, dokumentów, fotografii, akcesoriów z epoki. O muzeum często informują miejscowe media, m.in. portal „Echo”.

Firma Stoewer była najpierw warsztatem naprawy maszyn do szycia, który w 1858 r. założył w Szczecinie urodzony w Pyrzycach Bernhard Stoewer. Warsztat stał się wkrótce fabryką, a produkowane w niej maszyny znakomicie konkurowały z amerykańskim Singerem. Firma się rozbudowywała i obok maszyn do szycia zaczęła produkować frezarki, popularne rowery, maszyny do pisania i samochody. Była to już zasługa synów jej założyciela, Bernharda juniora i Emila Stoewerów.

Prototyp pierwszego samochodu marki Stoewer wyjechał na ulice Szczecina w 1899 r. Od początku XX wieku samochody produkowano w zakładach przy Falkenwalderstraße (dziś al. Wojska Polskiego). Były to głównie auta osobowe, lecz także ciężarowe i autobusy, zarówno eleganckie limuzyny, jak i pojazdy popularne, które w czasie kryzysu zapewniły firmie przetrwanie.

Maszyna i limuzyna

„Echo” pisze, że Manfried Bauer po raz pierwszy po wojnie odwiedził rodzinny Szczecin w 1984 r. Coś w nim wówczas zaiskrzyło i rozpaliło zainteresowanie historią i współczesnością miasta, zwłaszcza dziejami firmy Stoewer. Odwiedzał potem Szczecin wielokrotnie.

Przyjechał też w 2013 r., gdy na kamienicy przy ul. Wielkopolskiej 32 odsłonięto tablicę upamiętniającą Emila Stoewera mieszkającego tam w latach 1907-1917. Odwiedziła wtedy Szczecin również wnuczka Bernharda Stoewera juniora Jutta Barckmann, zapalona miłośniczka oldtimerów i rajdów starymi samochodami mieszkająca w Hamburgu. Ponad 70-letnia uśmiechnięta pani przyjechała z mężem, lekko prowadząc ulubionego Stoewera-Cabrio R 150 koloru białego wina. Został wyprodukowany w Szczecinie w 1934 r.

Kilka lat temu Manfried Bauer po raz kolejny znalazł się w Szczecinie. Na stronie internetowej jego muzeum jest informacja, że jakiś czas później kupił rarytas, z którego jest dumny – zachowaną w Szczecinie unikatową maszynę do szycia wyprodukowaną u Stoewera w 1867 roku. Jest dziś jedną z najstarszych maszyn w Niemczech.

Zostanie na zawsze

Szczecin kupuje muzeum w całości, bo życzeniem Manfrieda Bauera jest, by kolekcja, którą stworzył, nigdy nie została podzielona na części i by trafiła do instytucji, która gwarantuje jej stałą ekspozycję.

– To dla nas nowe otwarcie i nowe możliwości, bo z rąk prywatnych kolekcja trafi do publicznego muzeum i zostanie już z nami na zawsze – podsumował na konferencji prasowej Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki i Komunikacji „Zajezdnia Sztuki”.

Mercedes uczył się od Stoewera

Cuda techniki powstałe w przedwojennych szczecińskich fabrykach i pamiątki rodziny Stoewerów wycenili rzeczoznawcy – dr inż. Janusz Peszak i dr inż. Jan Kopeć. Wartość kolekcji oszacowali na 3 280 755 zł.

– W budżecie Szczecina mamy zarezerwowane na ten cel 750 tys. euro, a właściciel kolekcji zgodził się, by płatność została rozłożona na 3 lata – mówił Piotr Krzystek. – Całość będzie trafiać do Szczecina już latem tego roku, a jesienią będziemy mogli podziwiać w muzeum wszystkie eksponaty.

Prezydent Krzystek podkreślał, że możemy być z tego dumni: – Samochody produkowane w Szczecinie to jest naprawdę coś. Mercedes uczył się od Stoewera, a BMW wyprodukowało pierwsze pojazdy ponad 20 lat później – mówił.

Największy i najbardziej okazały pojazd, który wróci do Szczecina (wszystkie są sprawne, wypieszczone i w niemal fabrycznym stanie), to reprezentacyjna limuzyna Stoewer Arkona. Ma prawie 6 m długości i trzy rzędy siedzeń, co pozwalało na paradne przejazdy prezydentów i premierów.

Niestety, najstarszy z ocalonych pojazdów, samochód osobowy Stoewera, można oglądać w Moskwie. Nigdzie nie zachowały się ciężarówki i autobusy firmy z charakterystycznym znakiem gryfa na masce. W 1945 roku wszystkie ocalałe z wojny pojazdy znajdujące się w szczecińskiej fabryce zostały wywiezione na Ural wraz z jej wyposażeniem. Po latach trafiły na złom.

Tomasz TOKARZEWSKI

Fot. Cornelia POSER („Echo”)

Na zdjęciu od lewej: fan Stoewera i założyciel muzeum Manfried Bauer, fan muzeum, mieszkaniec ulicy Stoewera w Wald-Michelbach Andreas Kurch, wnuczka Emila Stoewera Jutta Barckmann, jej mąż, Manfred Barckmann. Pośrodku główny bohater Stoewer-Cabrio R 150.

Stoewer wraca do Szczecina Stoewer wraca do Szczecina

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
15
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Masowe bieganie nad morzem

Nekrologi

kondolencje

Sonda

Czy uważasz, że w ostatnich latach Szczecin utracił swój akademicki charakter?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie