Tydzień temu informowaliśmy o projektowanej budowie pod Anklam nowego mostu na wyspę Uznam. Most, połączony z autostradą A20 i szosą B110 na wyspie, skrócił dojazd na nią z Berlina, a przede wszystkim pozwoli rozładować korki, które tworzą się przed wąskim mostem w Wolgaście, jedynym, który od lat łączy Uznam z lądem.
Wciąż też trwają debaty o odbudowie mostu kolejowego nad Pianą w miejscowości Karnin pod Anklam. Umożliwiłby on odtworzenie dawnej linii kolejowej Berlin – Świnoujście, biegnącej wzdłuż południowych brzegów Uznamu, nieczynnej od końca wojny.
Na niedawnym zgromadzeniu CDU Meklemburgii-Pomorza Przedniego w Güstrow, Eckhard Rehberg, wpływowy polityk CDU, poseł do Bundestagu z Meklemburgii, były przewodniczący partii w landzie Meklemburgia-Pomorze Przednie, przez wiele lat szef zarządu klubu piłkarskiego Hanza Rostock, dodajmy też, że praktykujący katolik, opowiedział się zdecydowanie przeciw odbudowie mostu w Karninie. Pod koniec wojny został on zrujnowany przez wycofujące się oddziały niemieckie.
Jego odbudowa, o co zabiegają od lat różne organizacje, działające w niemieckiej części wyspy Uznam, znacznie skróciłaby i przyspieszyła dojazd koleją przede wszystkim z Berlina na wyspę.
Rehberg powiązał ewentualną odbudowę mostu, którą nazwał bezsensowną, z budową tunelu pod Świną i planowaną budową terminala kontenerowego w Świnoujściu (Warszów). Stwierdził w związku z tym, że uruchomienie szybszego i wygodniejszego połączenia kolejowego Uznamu z Berlinem doprowadziłoby do przejęcia w niedalekiej przyszłości przez Świnoujście ładunków kontenerowych, transportowanych między Berlinem a Bałtykiem. Jego zdaniem poważnie zaszkodziłoby to nadbałtyckim portom niemieckim, zwłaszcza Rostockowi, a także Greifswaldowi, Stralsundowi i Wolgastowi, odbierając im ładunki.
Środowiska Berlina z uwagą obserwują wydarzenia związane z budową terminala w Świnoujściu oraz rozbudową i modernizacją połączeń transportowych na Uznamie i Wolinie. Warto tu przypomnieć, że warunki transportu między Berlinem a portami Szczecin – Świnoujście znacznie poprawi modernizacja północnego odcinka drogi S3 i autostrady do Berlina, a zwłaszcza nowa podnośnia statków Niederfinow Nord (Brandenburgia) na kanale Odra – Hawela. Po wielu perypetiach ma być ona oddana do użytku na wiosnę 2021 roku. Dzięki niej porty Szczecin – Świnoujście będą miały znacznie dogodniejsze połączenia z drogami wodnymi całej zachodniej Europy.
Wystąpienie Eckharda Rehberga w Güstrow potwierdza przede wszystkim przewidywania, że zmiany w układach transportowych na wyspach Uznam i Wolin, jak też podnośnia w Niederfinow nasilą już niebawem konkurencję portów polskich i niemieckich w staraniach o handel z Berlinem, a także z Brandenburgią, Saksonią itd. Należy się spodziewać, że o kontraktach będzie decydować jakość usług, terminowość, w sumie – rachunek ekonomiczny.
(b)