Smartfon, tablet, laptop lub playstation to najczęściej wybierany prezent komunijny w 2016 roku wynika z badań TNS Polska. Na drugim miejsc znalazły się rower, a następnie złoty łańcuszek.
Jak wynika z badania „Zwyczaje związane z zakupem prezentów komunijnych”, 35 proc. respondentów, wskazało, że na prezent komunijny planuje wybrać gadżet elektroniczny (smartfon, tablet, laptop lub konsolę do gier). Podczas gdy w podobnych badaniach przeprowadzonych przez TNS w 2012 r. na tę kategorię wskazało jedynie 9 proc. badanych.
Tym samym elektronika wyprzedziła bardziej tradycyjne prezenty jak rower (27 proc. odpowiedzi), złoty łańcuszek (15 proc.), zegarek (11 proc.) czy pieniądze (7 proc.).
Popularność elektroniki wśród prezentów komunijnych może tłumaczyć to, że dla jednej trzeciej badanych (33 proc.) aktualne trendy i mody są ważne przy podejmowaniu decyzji o zakupie prezentu dla dziecka. Szczególnie istotne mody i trendy są dla osób pomiędzy 30. a 50. rokiem życia oraz dla osób, których dochód gospodarstwa domowego przekracza 2,5 tys. zł.
Badania pokazują, że najchętniej na prezent komunijny Polacy przeznaczyliby pomiędzy 100 a 500 zł (63 proc. wszystkich badanych). Co czwarty z badanych (24 proc.) chciałby wydać kwotę pomiędzy 500 a 1000 zł, natomiast kwoty powyżej 1000 zł deklarowali głównie respondenci pomiędzy 40 a 49 rokiem życia.
Im wyższy dochód gospodarstwa domowego, tym wyższe planowane wydatki na prezenty komunijne. 9 proc. badanych których dochód gospodarstwa domowego przekraczał 4 tys. złotych miesięcznie planował wydatek powyżej 2 tys. zł. Badani o wyższych dochodach częściej deklarowali również, że przy wyborze prezentu biorą pod uwagę preferencje dziecka, choć aż 71 proc. stara się je uwzględniać. (pap)
Fot. Dariusz Gorajski