Miejsce: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Sala symfoniczna
Czas: 05.01.2024 - 06.01.2024
godz. 19
Koncerty prezydenckie stały się już w Filharmonii tradycją. Jak co roku, wraz z Prezydentem Miasta Szczecina, Filharmonia zaprasza na niezwykły wieczór, tym razem z najlepszą muzyką amerykańską, i to muzyką filmową. W programie znalazły się trzy znakomite utwory, doskonale znane wszystkim melomanom i miłośnikom wielkiego ekranu.
Koncert rozpocznie suita z muzyki do filmu Samson i Dalila Victora Younga, za którą w 1951 roku kompozytor otrzymał nominację do Oscara. Mało kto wie, że ten doskonały kompozytor sztuki tej uczył się w… Warszawie. Young był bowiem absolwentem Konserwatorium Warszawskiego, a studiował w klasie kompozycji profesora Romana Statkowskiego. Także w Polsce pod nazwiskiem Wiktor Jung debiutował jako skrzypek w Filharmonii Warszawskiej.
Jako kolejna zabrzmi w złotej sali słynna Błękitna rapsodia George’a Gershwina. Napisana na fortepian i orkiestrę, powstała na zamówienie znanego muzyka jazzowego Paula Whitemana. Błękitna rapsodia to muzyka na wskroś amerykańska, nazywana muzycznym kalejdoskopem Ameryki. A jaki Błękitna rapsodia ma związek z kinem? Już trzy lata po śmierci Gershwina na ekrany kin wszedł film biograficzny o nim pod tym samym tytułem. Sam zaś utwór pojawiał się i nadal pojawia w największych produkcjach filmowych. Ostatnim z nich był Wielki Gatsby z Leonardem DiCaprio w roli głównej.
Wieczór zakończy się Tańcami symfonicznymi z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Ten fenomenalny musical, powstały na Broadwayu, okazał się nie tylko wielkim sukcesem (w ciągu zaledwie dwóch lat wykonano go ponad siedemset razy), ale i zapisał się w kulturze amerykańskiej jak żaden inny. Szekspirowskich Montecchich i Capulettich zastąpiły tu rywalizujące ze sobą zwaśnione gangi nastolatków. Tony’ego i Marię – głównych bohaterów tej opowieści – łączy zakazana miłość, gdyż każde z nich mieszka w dzielnicy należącej do innego gangu. W spektaklu szeroko wykorzystano możliwości współczesnego tańca i baletu, z pomocą którego ukazywano nie tylko miłość między Tonym i Marią, ale i wojny gangów. Bez znakomitej muzyki Bernsteina zabieg ten nigdy by się nie udał.