Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

To był trudny rok dla PŻM. Armatorzy szukają sposobów na przetrwanie

Data publikacji: 12 stycznia 2024 r. 09:23
Ostatnia aktualizacja: 12 stycznia 2024 r. 11:07
To był trudny rok dla PŻM. Armatorzy szukają sposobów na przetrwanie
Obecnie Polska Żegluga Morska posiada w swojej flocie trzy typy jeziorowców: najstarsze typu „Isa” (na zdjęciu, rok budowy 1999), „Miedwie” (wszedł do eksploatacji w 2010 roku) i najnowsze typu „Gardno” (pierwszy statek z serii wszedł do eksploatacji w 2018 roku). Fot. Elżbieta KUBOWSKA  

Rok 2023 był dla Polskiej Żeglugi Morskiej bardzo trudny. Stawki frachtowe dla masowców typu handysize (to główna grupa jednostek PŻM) na przestrzeni trzech kwartałów ubiegłego roku były aż o pięćdziesiąt procent niższe niż w analogicznym okresie roku 2022.

Do pogorszenia sytuacji największego polskiego armatora przyczyniła się również wojna na Ukrainie. W momencie wybuchu konfliktu, statki PŻM przestały wozić rosyjskie nawozy do Ameryki Południowej oraz ukraińskie zboże z rejonu Morza Czarnego.

Nowa sytuacja spowodowała konieczność przeorientowania rynków transportowych. Obecnie masowce Polskiej Żeglugi Morskiej operują przede wszystkim na Atlantyku w portach obu Ameryk, w rejonach zachodniej i północnej Europy, a także Północnej Afryki.

Głównym ładunkiem armatora jest zboże, pochodzące ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Z Europy - głównie z portów holenderskich, statki PŻM transportują do USA stal.

Armator zachowuje bardzo silną pozycję na Szlaku Wielkich Jezior Amerykańskich. To właśnie tu trafia stal przywożona z holenderskiego portu Ijmuiden, która następnie

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 85% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 12-01-2024

 

Wojciech SOBECKI
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Sid
2024-01-12 16:14:56
Rząd PiS przez 8 ostatnich lat zdewastował PŻM. Trzeba szybko odbudować to przedsiębiorstwo.
off
2024-01-12 11:02:11
Po objęciu władzy przez KO los PZM jest z góry przsądzony. Tusk człowiek mściwy już przygotowuje ataki na firmy które mu się nie dały zlikwidować jak poprzednio rządził. Pamiętamy jak na siłę chciał do końca 2014 roku komercjalizować PZM. Teraz dopnie swego. Ciekawe co powiedzą wszyscy ci pracownicy PZM co głosowali na KO jak pójdą na bruk.
FIGO
2024-01-12 10:44:13
Po głębokim zadołowaniu w 2015 roku , chyba macie nauczkę , że blatowanie się z politykami pewnej opcji politycznej kończy się dla Was fatalnie ! Strzeżcie się wilczych oczu . Zjadły Stocznie , to i Was połkną ! Gońcie już na progu , polityków .Niech już Wam lepiej nie pomagają !Przeżyliście komunę ,liberalizm ,PISioryzm , to i teraz dacie sobie radę ! Jak nie WY , to KTO !
realista
2024-01-12 10:20:03
może i dobrze. Trzeba oszczędzać wciąż . Teraz jak do władzy doszli Tuskowi , szybko mogłoby dojść do erozji zasobów Polskiego Armatora . Wciąż nieosądzony i nie skazany działacz PSL-u , prący jak katamaran do prywatyzacji PŻM-u, Jan Bury(w przeciwieństwie do szybkości skazania ludzi CBA ) , mógł lata temu zakończyć żywot PŻM -u jakiego znamy ! Marynarska brać zabezpieczyła Firmę " Złotą Akcją " . Ludzie morza najlepiej wiedzą jak swoją Firmę prowadzić i wara politykom od ich Firmy !

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA