Niedziela, 21 września 2025 r. 
REKLAMA

Tłuczeń, beton i zły klimat. Szczecin omija zielone tory

Data publikacji: 21 września 2025 r. 06:54
Ostatnia aktualizacja: 21 września 2025 r. 16:38
Tłuczeń, beton i zły klimat. Szczecin omija zielone tory
Nie wiadomo, czy zostanie zrealizowany postulat uczynienia z zielonych torowisk jednego z elementów adaptacji Szczecina do zmian klimatu. Choć wiadomo, że miasto nie stanie się lepszym miejscem do życia bez zieleni wzdłuż miejskich torów. Fot. Mirosław WINCONEK  

Na odcinku al. Piastów, od ul. Jagiellońskiej do ul. Dąbrowskiego, a także na ul. Wawrzyniaka przed dekadą powstały pierwsze ze szczecińskich zielonych torowisk. Na długo zanim miasto zaczęło wdrażać rozwiązania niezbędne w adaptacji do zmian klimatu. Jednak teraz w al. Powstańców Wielkopolskich oraz na ul. Matejki - jak wcześniej m.in. w al. Wyzwolenia - tzw. torowa rewolucja znów skręciła w beton i szary tłuczeń, czyli będzie potęgować odgłos tramwajów i przenosić wibracje z szyn na pobliskie budynki, zwiększać zanieczyszczenie powietrza szkodliwymi pyłami.

Budowa zielonych torowisk tramwajowych była jednym z głównych postulatów rady naukowej, utworzonej z reprezentantów Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, a powołanej przy pierwszym szczecińskim Ogrodniku Miasta (2010 r.). Poza odcinkami w al. Piastów oraz na ul. Wawrzyniaka (2014 r.) nie doczekał się kontynuacji. Mimo że od tego czasu znacząco zmienił się klimat, a miasta - w tym Szczecin - poczyniły kroki, aby przygotować się zarówno do rosnących temperatur, jak

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 19-09-2025

 

Arleta NALEWAJKO
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

SBO
2025-09-21 20:31:45
Wzorem walki z betonozą przy Netto Arenie, będzie można wydac drugi raz pieniądze na odbetonowanie torowisk. Lekką ręką zostaną wydane środki, które moża by spożytkowac w inny sposób. Schemat działania: 1) - betonujemy podczas inwestycji. 2) - ze środków SBO rozwiązujemy problem stworzony w pkt 1)
Zawiecha
2025-09-21 20:10:02
Po tych torach jeżdżą zdezelowane tramwaje. Kiedy wreszcie zmiana władzy i zmiana preziów wszystkich spółek. Znowu kupią najgorsze Solarisy, bo do kieszeni musi wpaść.
Tr
2025-09-21 18:15:50
Wystarczy spojrzeć jak Zditm rozjeżdża już istniejące zielone torowiska. Można pisać skargi a oni albo sobie nic tego nie robią, że ich służby techniczne masakrują trasę albo ignorują fakt, że to samo robią firmy opróżniające kosze ma przystankach.
Żaj...y . problem.
2025-09-21 17:11:19
Wypad do lasu jak się nie podoba.
G. wiecie
2025-09-21 16:23:44
z praktyki: betonowa ława pod torowiskiem jest zdecydowanie trwalsze niż tłuczeń z podkładami, szczególnie tam gdzie po torowisku jeżdżą samochody, szczególnie ciężarowe i autobusy które rozwalają jezdnie. Trawa może tylko coś wygłuszyć przejazd tramwaju. Większym partactwem są spawy, proszę porównać stukot kól na torowisku Krzywoustego, 3 Maja, Narutowicza, a brak go np. Kolumba.
Samcia
2025-09-21 13:48:58
Bardzo dobre rozwiązanie. A w tej środmiejskiej betonozie jest gdzie pieska wyprowadzić by poczuł się komfortowo. Komu to przeszkadza? Pani redaktor słusznie interweniuje bo my chcemy ekologii i zieleni w środku miasta
@ 😆😂🤣😄
2025-09-21 10:59:52
trawka z czegoś wyrasta, z takiej pierzynki grubości co najmniej 5 cm ! Jak naukowcy w tym grzebali , to nie wypuścili bubla jak Ty teraz wzorem Donka co raz puszczasz " bonka ". Za biegły nie jesteś, bo na etapie pisma rysunkowego i to daje znać o Twojej nie inteligencji.
zła technologia
2025-09-21 09:36:39
problemem Szczecina jest to że wybrano złe technologie budowy torowisk, betonowane wielkie ławy powodują wzrost hałasu bo ulegają one zwielokrotnieniu i przenoszą się na okolicę, teraz drgania podłoża podczas przejazdu tramwajów są wyczuwalne stopami nawrt 10 m od torowiska... kto i dlaczego wybrał chyba najgorsze technologie pozostanie wielką zagadką być może dla CBA.
😆😂🤣😄
2025-09-21 09:33:29
Trawka 3 cm ma tłumić drgania przenoszone przez grunt z przejazdów tramwajów po 40 ton ? Omaryjo jedyna.
Kto da więcej
2025-09-21 08:51:01
na kampanię wyborczą, ten potem ma wpływ, czy betonoza , czy zielenina. Tutaj nikt poza naukowcami nie myśli, aby mieszkańcom zrobić dobrze, tylko aby zarobić! Dawniej jak była Stocznia i inne Zakłady, to co by jakaś matka nie urodziła, to wszyscy mieli pożyteczne zajęcia. Obecnie Sebek i Jessika spłodzą coś na kształt świdra, i wszyscy męczą się z wyrobem , aby jakiś pożytek z tego był. Generalnie kończy się to uzależnieniem od używek i pustym łebkiem pozbawionym historii i wiary w Polskość !
Jarek
2025-09-21 07:34:37
Fajny sralnik dla piesków po których mało kto sprząta ale na chodniku też srają swoimi psami norma.
Jarek
2025-09-21 07:31:39
Fajny sralnik dla piesków po których mało kto sprząta.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA