Są już gotowe pierwsze segmenty, z których będzie wykonany tunel łączący wyspy Uznam i Wolin. Specjalna maszyna Tunnel Boring Machine (TBM), która będzie drążyła tunel pod dnem Świny, będzie jednocześnie układała te betonowe segmenty w pierścienie, a kolejne zabudowane pierścienie będą tworzyły pełną obudowę tunelu.
Segmenty powstają w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu wybudowano na wyspie Uznam. Obecnie każdej doby przy produkcji segmentów obudowy tunelu pracują 34 osoby.
- Odlewanie segmentów każdego pierścienia, które będą tworzyły obudowę tunelu, to kolejny krok do celu, jakim jest uruchomienie tunelu łączącego na stałe Świnoujście z resztą kraju - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Pierścieni będzie w sumie 785. Większość (615 sztuk) o długości 2 metrów, a 170 sztuk o długości 1,5 metra.
- Jeden 2-metrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton. Natomiast pierścień 1,5-metrowy waży 75 ton - wylicza Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.
Waga większego segmentu (dla dwumetrowego pierścienia)
...