Miasto chciałoby zakupić 50 autobusów wodorowych ze środków pozyskanych z KPO. Jeśli się uda, szczeciński tabor zasili 35 długich i 15 krótkich autobusów. Fot. archiwum/Ryszard PAKIESER
Gmina Miasto Szczecin złożyła wniosek do KPO o środki na zakup nowych autobusów wodorowych. Jeśli otrzyma pieniądze, tabor Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie" wzbogaci się o pięćdziesiąt nowych, bardzo nowoczesnych i ekologicznych, pojazdów.
Informację podał zastępca prezydenta miasta Michał Przepiera.
- Szczecin złożył w tym tygodniu, swoistym rzutem na taśmę - wobec przesuwania środków na obronność - wniosek w ramach Krajowego Planu Odbudowy do Banku Gospodarstwa Krajowego na zakup 50 autobusów wodorowych. To będzie czasochłonna oraz złożona droga i dziś nie wiadomo jeszcze czy zakończy się powodzeniem, choć jesteśmy dobrej myśli. Jest to niewątpliwie duże wyzwanie - przekazał w czwartek.
Zakup dotyczyć ma 35 długich i 15 krótkich autobusów, które będą przeznaczone dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie". Koszt zakupu to 231 mln zł brutto (jednak przy odzyskiwalnym VAT - koszt realny to 188 mln zł). Dostawy nowych pojazdów zaplanowano na lata 2028-2030. Jednocześnie Michał Przepiera zapowiedział, że prowadzone są prace nad budową odpowiedniej
...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 72% treści.
Pełna treść artykułu dostępna w eKurierze z dnia 14-04-2025
Nie podzielam pani opinii. Być może ma pani ponad przeciętnie wrażliwy organizm. W tej sytuacji proszę rozważyć przeprowadzkę do mniej cywilizowanej miejscowości, żeby nie terroryzować swoją fobią większości społeczeństwa. Borne Sulinowo?
@@kto bogatemu zabro
2025-04-15 09:33:44
opowiadasz kocopały, wodór wywołuje korozję metali, przecieka przez ścianki zbiorników mimo że są szczelne, do tego nie ma na świecie dość platyny by zbudować wystarczającą ilość ogniw paliwowych... o kosztach produkcji wodoru i jego transpprtu oraz nieuchronnych sttatach też trzeba pamiętać. Ropę musimy wydobywać choćby do produkcji tworzyw sztucznych. Jeśli ma być bez emisji to trolejbusy może z małymi bateriami opartymi o superkondensatory ale nie widzę by Szczecin stawiał wiatraki.
@@kto bogatemu zabro
2025-04-15 09:30:54
Co ty chrzanisz?!
Szczecinianka
2025-04-15 09:16:07
W Szczecinie niestety jest duże zanieczyszczenie powietrza w wyniku spalin samochodowych, to niszczy nasze zdrowie, szczególnie dzieci są wrażliwe na to. Smog jest rakotwórczy, powoduje astmę i inne choroby np układu krążenia. W naszym mieście wszystkie autobusy powinny być wymienione na autobusy wodorowe albo elektryczne. Szczególnie linia autobusowa 75 potrzebuje takiej wymiany autobusów
Kupować
2025-04-15 08:24:36
Wszystko lepsze niż te śmierdzące diesle.
Kierowca busa
2025-04-15 07:36:31
Zachodnie miasta w Europie odchodzą od wodoru w komunikacji miejskiej. Są miasta, które sprzedają cały tabor wodorowy ze względu na znaczne braki możliwości utrzymania tej technologii, która jest jeszcze niedopracowana. Skoro jest w trakcie rozwoju, to jest to wciąż eksperymentalna technologia. Lepiej wydać pieniądze na autobusy elektryczne, bo ich opracowanie jest dużo bardziej zaawansowane i nie jest zatem już w fazie eksperymentalnej. Czy te zakupy opiniują eksperci czy polityczni doradcy?
@Tragedia
2025-04-15 07:23:23
Autokarów? co za bzdury! potrzeba autobusów miejskich! Poza tym, jakbyś czytał ze zrozumieniem, to wiedziałbyś, że nie ma pieniędzy na „zwykłe”, są tylko szanse na pieniądze na wodorowe! myślenie nie boli…
spp
2025-04-15 07:22:33
A kiedy wymienimy stare zużyte wysokopodłogowe tramwaje na nowe, ładne i pachnące? Jeżdżą na prunt - więc dość ekologiczne
Apropos wodoru
2025-04-15 01:52:22
Tak mnie zebrało na przepytaniu AI co na temat sądzi. Oto odpowiedź na pytanie czy wodór jest dla Polski opłacalny: https://telegra.ph/Czy-Polska-mo%C5%BCe-by%C4%87-liderem-w-technologii-wodorowej-04-14
Drogo ale polsko
2025-04-15 01:32:09
Może jako argument dla przeciwników tej technologii, trafi fakt, że w w przypadku wodoru akurat, Polska wyprzedza technologiczne Niemcy. Inwestując w wodór, inwestujemy w polskie technologie i uniezależniamy się od Niemców
@kto bogatemu zabron
2025-04-15 00:36:07
Masz rację z tymi kosztami ale tu trzeba więcej czynników uwzględnić. Najtaniej za km wychodzi autobus elektryczny, potem diesel, a najdroższy jest wodór. Ale to jest stan na dziś. Ceny energii rosną, ropy również, natomiast wodór to technologia rozwojowa. Wciąż obmyślane są nowe sposoby pozyskiwania i obniżania kosztów. A teraz punkt widzenia miasta: im czystszy transport, tym mniej wydatków na konserwację budynków, utrzymanie zieleni, infrastruktury etc. Na dłuższą metę miastu się to opłaci.
Do wydrwigroszy
2025-04-14 23:34:33
Nie było nic droższego i bardziej bezsensownego?
Tragedia
2025-04-14 22:40:52
Ile by za to było nowjutkich zwykłych spalinowych autokarów ?!
Wodoren
2025-04-14 21:35:43
Gdzie mamy stacje tankowania wodoru i zasady bezpiecznego użytkowania takich pojazdów?
kto bogatemu zabroni
2025-04-14 20:40:44
kto bogatemu zabroni wydawać nie jego pieniądze? koszty eksploatacji pojazdów wodorowych są wielokrotnie większe niż pojazdów spalinowych... 1kg wodoru to koszt ponad 70zł - na przejechanie 100km autobus potrzebuje kilka kg wodoru - przeciętnie koszty eksploatacyjne są 160% kosztów eksploatacyjnych zwykłych pojazdów.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.