Środa, 22 października 2025 r. 
REKLAMA

Estakadą przez zalew. Powrót projektu sprzed stu sześćdziesięciu lat

Data publikacji: 27 września 2025 r. 07:54
Ostatnia aktualizacja: 21 października 2025 r. 12:35
Estakadą przez zalew. Powrót projektu sprzed stu sześćdziesięciu lat
Maj, 2020 roku. Sztuczna wyspa W 28 na Zalewie Szczecińskim powstała w trakcie pogłębiania toru wodnego Świnoujskie - Szczecin (do głębokości 12,5 m). Jeszcze w latach 60. XX wieku zakładano, że do budowy grobli wykorzystany będzie materiał z pogłębiania toru wodnego. Fot. Dariusz GORAJSKI  

Grobla lub most przez Zalew Szczeciński – pomysł forsowany z przerwami od połowy XIX wieku znów pojawił się w debacie publicznej. Przychylna projektowi jest prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska. Następuje także stopniowa reaktywacja środowiska lobbującego za budową połączenia. Do projektu przekonać trzeba nie tylko władze Szczecina i regionu, ale również decydentów z Warszawy zarządzających funduszami na rozwój infrastruktury, w tym środkami z UE.

REKLAMA

Dr Mariusz Brzostek, jeden z głównych promotorów koncepcji, prezes stowarzyszenia Projekt Gryf przekonuje, że połączenie Szczecina ze Świnoujściem przez Zalew Szczeciński byłoby korzystne dla całego regionu. Estakada pełniłaby funkcję komplementarną do obiegającej zalew drogi ekspresowej. Połączenie znacząco skróciłoby czas przejazdu między Szczecinem a Świnoujściem. Wpłynęłoby to na rozwój turystyki, ułatwiłoby transport towarów i poprawiłoby komfort życia mieszkańców regionu. Estakadą biegłoby połączenie drogowe i kolejowe, a także ścieżka rowerowa. Łatwiejszy stałby się transport towarów z powstającego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Estakada miałaby przebiegać na linii północ – południe i rozpoczynałaby się w okolicach Nowego Warpna, a kończyła w rejonie ujścia Kanału Piastowskiego. Tym samym łączyłaby brzegi zalewu w jego najwęższym miejscu.

Historia projektu

Pomysł budowy grobli przez Zalew Szczeciński rozpatrywano już od XIX wieku. Pierwotnie ponad 160 lat temu zrodziła się idea budowy tamy łączącej Szczecin z wyspą Uznam na wzór tej łączącej Stralsund z wyspą Rugia. Wynikało to z potrzeby łatwiejszego dostępu Szczecina do Bałtyku, aby utrzymać wówczas w epoce parowej płynne dostawy węgla z Anglii, uniezależnione od srogich zim i zamarzania Zalewu Szczecińskiego. Pomysł szerokiej grobli lub tamy zakładał powstanie dwutorowej linii kolejowej i drogi o bitej nawierzchni. Miałoby to uniezależnić Szczecin od kaprysów pogody, a jednocześnie skrócić odległość pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem.

Według projektu przedłożonego w 1863 roku przez izbę kupiecką w Szczecinie tama miała przecinać zalew w najwęższym miejscu łącząc Nowe Warpno z południowym skrajem wyspy Uznam w okolicy dzisiejszych Wydrzan. Inwestycja miała pochłonąć olbrzymią wówczas kwotę 12 mln marek. Badanie projektu i sporządzony rok później raport ekspertów stwierdzał, że to zadanie zbyt kosztowne. Zalecono wtedy budowę linii kolejowej wokół zalewu, przez Dąbie, Goleniów i Wolin, co ostatecznie zrealizowano dopiero w 1901 roku.

Po wojnie tę ideę podjął pierwszy polski prezydent Szczecina Piotr Zaremba. Już w styczniu 1947 roku, na łamach miesięcznika „Technika Morza i Wybrzeża” Zaremba opublikował artykuł zatytułowany „Tama przez Zalew Szczeciński”. Przewidywał, że Świnoujście stanie się w przyszłości ważnym portem i istotne jest wzmocnienie z nim komunikacji. W przewidywanym miejscu połączenia zalew ma 9 kilometrów, a na długości 6 km głębokość wody nie przekracza 2 m. Odległość z centrum Szczecina do Świnoujścia przez groblę wynosiłaby tylko nieco ponad 60 km. Nie podjęto jednak opracowania szczegółowej dokumentacji.

W latach 60. powrócono do tego projektu, który był uwzględniony w planach urbanistycznych rozwoju Szczecina i regionu. 11 kwietnia 1963 r. Miejska Rada Narodowa w Świnoujściu odbyła ważną sesję na temat perspektywicznych planów rozwoju miasta i portu Świnoujście. W perspektywie 1966 – 1980 zatwierdzono wtedy plan budowy grobli.

Do planów powrócono w 1973 roku. Do budowy grobli planowano wykorzystać materiał z pogłębiania toru wodnego. Powrót do koncepcji grobli w drugiej połowie lat 70. nastąpił z uwagi na pogłębiające się problemy z dostawami wody pitnej. Tama zaopatrzona w śluzę miała dzielić zalew na zasoloną część wschodnią i słodkowodną zachodnią zasilaną nurtami rzek Wkra i Randow. Pomimo zachwytów nad projektem, nic z tego nie wynikło.

W latach 80 pomysł odżył w nieco zmienionej postaci. Planowano budowę estakady ze zjazdem na stronę niemiecką. Estakada nie zakłócałaby przepływu wód i ryb, ani przemieszczania się statków.

Grobla plus most zwodzony

Z kolei pod koniec lat 90 temat estakady podjął przewodniczący Rady Miasta Świnoujście Lechosław Goździk i redakcja tygodnika „Wyspiarz”. Opracowano koncepcję w wariancie opartym na planach z 1863 roku. Na estakadzie zaplanowano most otwierany, platformę widokową i małe przystanie dla jachtów czekających na otwarcie mostu. Według źródeł niemieckich ówczesny koszt budowy jednego kilometra estakady nie przekraczałby kosztu budowy takiego samego odcinka autostrady, a więc 10 mln euro. Temat był kontynuowany w kolejnych latach w „Wyspiarzu Niebieskim” nie wzbudzając niestety zainteresowania świnoujskich samorządowców. Od 2013 roku kolportowano w Świnoujściu poprzez gazetę ulotkę „Grobla przez zalew” sygnowana przez stowarzyszenie Wspólnota Gryfa Świnoujście kierowanego przez Mariana Misiorowskiego i Projekt Gryf Szczecin, kierowanego przez Mariusza Brzostka. Oba stowarzyszenia obrały sobie za cel budowę stałego połączenia między polskim Uznamem a Szczecinem. Do Sejmu skierowano petycję z 3,5 tys. podpisów w sprawie budowy połączenia. Bez rezultatu.

Nowa nadzieja

Sukces polskiego programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, który został zauważony i doceniony także poza granicami naszego kraju. Realizowane obecnie wielkie projekty infrastrukturalne, w tym budowa linii średnicowych, tuneli drogowych i kolejowych, w tym tunelu pod Świną, budowa nowych lotnisk i portów kontenerowych oraz rozpoczęty już projekt CPK pokazują, że planowane od 160 lat wielkie przedsięwzięcie na Zalewie Szczecińskim ma szanse realizacji. ©℗

Karol CIEPLIŃSKI

REKLAMA

Komentarze

Jan
2025-09-30 08:36:08
Należy wziąć pod uwagę ruchy wód a więc grobla spowodowałaby częściowe ich ograniczenie. Oczywiście można by zalądowić ok 5 km ale reszta to raczej most.
OK
2025-09-29 00:03:31
KUĆ ŻELAZO PUKI GORĄCE, PUKI Z UNI MOŻNA JESZCZE COŚ WYRWAĆ. DZIAŁANIA PANI PREZYDENT ŚWINOUJSCIA BARDZO ZAAWANSOWANE.
entuzjasta
2025-09-28 13:35:17
Mam nadzieję, że Niemcy na to nie pozwolą.
TOMAS
2025-09-28 08:36:17
Tak sobie, czytam! .... i łatwo dostrzec zbyt dużo marudzenia, kłótni i wywyższania się. Inne narody w Europie, jak jest potrzeba to budują! Nie zważając na przeszkody, np. Natura 2000, opinie sąsiadów i mase innych przeciwności. Budują, bo zależy im napomyślności , dobrobycie obywateli i rozwoju, a nie że jeden Junusz od pasata, jest lepszy od drugiego. Z takim podejściem przegrywamy z innymi ,i jak jest już za późno, to wszyscy znowu są mądralami głębiej popodaącymi w kompleksy.
Tunel!
2025-09-27 23:36:59
Zbudujmy tunel!
hhh
2025-09-27 21:31:15
hhh
@ W końcu
2025-09-27 20:23:29
Skąd się biorą takie rozwielitki umysłowe jak ty ??
@ W końcu
2025-09-27 19:21:55
Zgłoś się, zafunduję ci wyprostowanie skośnych oczu, bo rodzinie już się nie da. ps. nie jedz fugu!
KONIECZNIE !!!
2025-09-27 18:57:55
Wybudujemy to za kilka miliardów złotych i na połączeniu do Międzyzdrojów zyskamy conajmniej 25 - 30 minut. Koniecznie!!! No i obfajdamy piękny, spokojny plener.
W końcu
2025-09-27 18:11:04
Takie połączenia w Azji powstają w okamgnieniu. W linii prostej, od Podgrodzia do stałego lądu wyspy Uznam, jest mniej niż 10 km.
J6
2025-09-27 18:02:21
Zostawcie to
Eeee tam.
2025-09-27 17:29:58
Myślę, że znajdzie się jakiś mały, żółty helikopter co będzie znacznie wygodniej i szybciej ludzi przerzucał na plażę w Swinemunde.
A ja myślę, że
2025-09-27 16:28:58
lepiej osuszyć Zalew i autostrada. A !! jeszcze postawić koniecznie kilka wież widokowych bo już wszystkie piękne polskie regiony są obs...ane takimi wieżami. To ostatnio nowy szmalowy biznes.
Kask
2025-09-27 15:33:12
Prawicowe nudy, całkowicie nieopłacalne, niepotrzebne. Polska teraz musi się zbroić a nie groble budować
@kto bogatemu
2025-09-27 15:10:27
Opuszczenie tej toksycznej organizacji jaką jest Unia Europejska, to na razie za odważny dla ciebie postulat? Braun jak zwykle jest na lata przed ogółem. Braun 2027! Polexit natychmiast!
Mirek
2025-09-27 15:01:11
Jeżeli się opłaca, to warto. Malkontentów nie brakuje, takich, co się "znają" na wszystkim. Kiedyś, ktoś z aspiracjami mówił: A3, po co? To mit, pojedziemy na południe niemieckimi autostradami. Chciał być Prezydentem Szczecina.
@ Yarpen Zigrin
2025-09-27 13:38:32
- pamiętam chociaż stary już trochę jestem jak ten "parasol" próbowała otworzyć PZPR w czasach "bratniej przyjaźni z DDR". Teraz jest DDR 2.0 i taki numer to otwieranie parasola w odbytnicy - nie wszyscy są Krzysztofami "si".
klemens
2025-09-27 13:35:52
pomysł ze wszech miar godny realizacji . Sensowny i potrzebny . Ludzie , dostrzegajcie pozytywy .
Yarpen Zigrin
2025-09-27 12:14:43
To jak z otwieraniem parasola wsadzonego w tyłek. Niby można, ale po co ?
Jest mi przykro,
2025-09-27 12:08:22
nie wiem o co się rozchodzi ?
Znowu coś
2025-09-27 11:55:50
to tak jak kanał na mierzei, kasa wywalona a korzyść nikła.
@kto bogatemu
2025-09-27 11:50:33
100/100. Na wszelki wypadek, póki u władzy są ludzie o zimnych głowach lecz gorących sercach, proponuję powołać Park Narodowy Zalewu Szczecińskiego (z podobnie bródną wodą śródlądową jak w tym nowotworku PN Dolej Odry)
Darek
2025-09-27 11:41:47
Bez zezwolenia Niemiec nie ma szans.
Tak tylko
2025-09-27 11:16:47
To prawdziwie wizjonerski i perspektywiczny projekt! Mimo że nie jest nowy. Nie ironizuję. Właśnie wokół takich przedsięwzięć powinniśmy skupiać się na Pomorzu. Jest niestety w tym pomyśle szkopuł, ekonomiczny. Rachunek zysków i strat powinien zostać sumiennie przeprowadzony, bez ściemy i hurraoptymizmu.
Mieszkaniec
2025-09-27 11:15:32
Jeżeli budować to tylko razem z linią kolejową i zbudować stację w centrum Świnoujścia.
TZ.
2025-09-27 10:54:33
Stary pomysł. Do budowy tamy można użyć kamieni z dna Zatoki Pomorskiej. Ale nic z tego nie będzie, bo nie zgodzą się Niemcy. Oni tu rządzą (vide: Park Narodowy Dolnej Odry).
Andrzej
2025-09-27 10:43:01
Totalna glupota! Moze lepiej zasypcie ten Zalew!
Świetnie
2025-09-27 10:14:08
Skoro pani prezydent jest przychylna, to niech sfinansuje inwestycje z budżetu miasta i po problemie.
kto bogatemu
2025-09-27 10:10:38
kto bogatemu zabroni marnować nie jego pieniądze? nie widzę ekonomicznego sensu w tej inwestycji, może gdyby UE nie prowadziła takiej obłąkanej polityki ale po co w 15 minutowych gettach i zbiorkomie tego typu inwestycja? co ze zniszczeniem środowiska? co z emisją CO2? żyjemy w czasach ETS2, za chwilę litr benzyny będzie kosztował 9zł a w 2030 ponad 20zł, każdy będzie miał wydzielany kredyt węglowy. to naprawdę nie ma żadnego sensu, pomijam już wtręty o megalomanii oraz o tym że Niemcy zabronią
Mirek
2025-09-27 08:26:51
Senne marzenie. Pani się obudzi.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA