Maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Świną płynie na statku Da Chang. Jednostka minęła już Japonię, rosyjską wyspę Sachalin i zmierza w kierunku Kamczatki. Statek po drodze zawija z innymi ładunkami do portów, ale ten najważniejszy dotrze do Polski. Przy nabrzeżu 87 w Świnoujściu Da Chang powinien zacumować na początku października.
Maszyna przejdzie kontrolę celną i będzie sukcesywnie rozładowywana i przewożona na specjalnych platformach w pobliże komory startowej. Ta powstaje po stronie wyspy Uznam. Aktualnie trwają prace przy wykopie podstropowym. Zakończono już zbrojenie płyty stropowej, jej betonowanie i montaż systemu izolacji zamka ściany szczelinowej z płytą stropową oraz system odwodnienia roboczego szybu startowego.
- Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu. Rozpocznie jej kolejny etap - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia - Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie