Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia ogłosił w czwartek, że budowa tunelu między wyspami Uznam i Wolin staje się faktem. Stosowny podpis złożył już Mateusz Morawiecki, minister finansów. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana w przeciągu pięciu lat.
Koszt budowy stałej przeprawy eksperci szacują na niemal 913 milionów złotych. 775 milionów będzie pochodziło ze środków unijnych, a pozostałe 137 milionów złotych miasto dorzuci z własnego budżetu. Przewidywany termin zakończenia budowy tunelu pod Świną to przełom 2021 i 2022 roku.
- W środę po południu dostaliśmy informację, na którą ja czekałem 15 lat, a mieszkańcy Świnoujścia 70 lat. Świnoujście zostanie połączone z Polską. Czekać będziemy jedynie pięć lat, co jest czasem krótkim jeżeli porówna się okres oczekiwania na tą decyzję - mówił Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Gospodarz kurortu dodał, że świnoujski tunel miał silną konkurencję w postaci dróg ekspresowych i autostrad. - Nasi konkurenci byli więksi, mieli większe wsparcie, również społeczne. Mimo to wygraliśmy rywalizację - nie krył zadowolenia.
Inwestorem budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To ona prowadzi przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu w systemie zaprojektuj i zbuduj. Samo rozpoczęcie budowy planowane jest w przyszłym 2018 roku, ale mogą być pojawić się opóźnienia związane z wyborem wykonawcy i szeregiem innych czynników.
- Samo rozstrzyganie przetargów może potrwać rok jeżeli pojawią się odwołania. To wariant pesymistyczny. Ale jest i wariant optymistyczny. Bez odwołań procedura ta może potrwać tylko dwa miesiące. Można przypuszczać, że w 2019 roku wybrany w przetargu wykonawca będzie wiercił pod Świną otwór i instalował konstrukcje - mówiła Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia.
Czy dofinansowanie jest już w 100 procentach pewne? Jest decyzja Centrum Unijnych Projektów Transportowych i stosowne podpisy w resortach w Warszawie, ale wszystko zaakceptować musi jeszcze Komisja Europejska. ©℗
Tekst i fot. Bartosz TURLEJSKI
Na zdjęciu: Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia ogłosił budowę tunelu w gronie swoich zastępców, skarbniczki i naczelników wydziałów odpowiedzialnych za infrastrukturę oraz unijne dofinansowanie.