Umowę na modernizację linii kolejowej wraz z infrastrukturą pomiędzy Szczecinem Dąbiem a Stargardem wartą 600 mln złotych podpisali w czwartek (4 lipca) przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Za te pieniądze mają powstać wygodne stacje z udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności, tory przygotowane do jazdy 160 km/h oraz wyższy poziom bezpieczeństwa. To kolejny etap prac niezbędnych dla dobrych podróży z Poznania do Szczecina.
- Inwestycja lepiej skomunikuje dwa województwa - Wielkopolskę i Pomorze Zachodnie. To niezwykle ważne dla zwiększania konkurencyjności ekonomicznej tych regionów. Zyskają nie tylko mieszkańcy, którzy wybierają kolej w codziennych podróżach, ale także przewoźnicy towarowi, którzy szybciej dowiozą ładunki do portów w Szczecinie i Świnoujściu - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Remont linii kolejowej z Poznania do Szczecina to jeden z większych projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowa SA w obecnej unijnej perspektywie finansowej w ramach instrumentu CEF i kluczowy projekt europejskiego korytarza transportowego Bałtyk Adriatyk o wartości około 2,7 mld zł. Po ukończeniu inwestycji zwiększy się nie tylko komfort jazdy pasażerów, ale dzięki nowym torom skróci się czas przejazdu - Małgorzata Zielińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.
Na odcinku Stargard – Szczecin Dąbie zmodernizowanych zostanie 11 peronów między innymi w Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku. Stacje i przystanki będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych z ograniczoną mobilnością. Pojawią się nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, system informacji pasażerskiej. W Stargardzie, Reptowie, Szczecinie Zdunowie zostanie wybudowane przejście pod torami z pochylniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
- Po zakończeniu wszystkich prac przejazd najszybszych składów między Poznaniem a Szczecinem skróci się nawet o około 50 minut – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.
Między Stargardem a Szczecinem Dąbie wymienionych zostanie 48 km torów i 64 km sieci trakcyjnej. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h. Zmodernizowane zostaną 4 przejazdy kolejowe, na których zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Na trasie przebudowanych zostanie 6 mostów i wiaduktów. PLK pamiętają także o ochronie środowiska – w ramach inwestycji zaplanowano bezpieczne przejścia dla zwierząt.
Rozpoczęcie prac na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie zaplanowano na początek III kwartału br. a ich zakończenie w IV kw. 2020 r.
Pracami zajmą się: Trakcja PRKiI SA (lider), SCHWEERBAU GmbH & Co. KG Bauunternehmen, „SBM”.
Projekt współfinansowany z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Więcej informacji o modernizacji linii E59 Poznań – Szczecin na stronie: http://poznan-szczecin.pl/
(isz)
Fot. PLK