Wtorek, 03 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Zielony transport w okrojonej skali. Dotacji wystarczy na dwa elektrobusy

Data publikacji: 08 listopada 2021 r. 15:11
Ostatnia aktualizacja: 10 listopada 2021 r. 11:51
Zielony transport w okrojonej skali. Dotacji wystarczy na dwa elektrobusy
Podpisanie umowy na dotację do zakupu dwóch autobusów z napędem elektrycznym dla Szczecina. Od lewej: Michał Przepiera - zastępca prezydenta miasta ds. inwestycji, Paweł Mirowski - wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Zbigniew Bogucki -  wojewoda zachodniopomorski. Fot.: Ryszard PAKIESER  

Miało być kolejnych osiem autobusów z napędem elektrycznym w Szczecinie. Nie licząc ośmiu już zakupionych i dostarczonych oraz sześciu zakontraktowanych z dostawą wiosną przyszłego roku. Tymczasem pojawią się ledwie dwa w optymistycznym scenariuszu najwcześniej w 2023 roku. Umowa na dofinansowanie ich zakupu bezzwrotną dotacją z puli środków, jakimi dysponuje na ten cel Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podpisana została w poniedziałek (8 bm.) i opiewa na nieco ponad 6 mln zł.

Pieniądze te przyznane zostały samorządowi Szczecina w ramach pierwszego rozdania (naboru do fazy I z przełomu ubiegłego i tego roku) wieloletniego programu priorytetowego, jaki realizuje NFOŚiGW pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.

Całkowita wartość projektu po weryfikacji przez władze miasta wniosku o dotację, ma zamknąć się kwotą 12,3 mln zł, tj, zakup tych dwóch przegubowych elektryków z niezbędną infrastrukturą do ich zasilania i obsługi. Przy czym kwalifikowany koszt tejże inwestycji zakładany jest na poziomie 8,8 mln zł. Przyznana dotacja z programu ZTP ma wynieść do 6 123 000 zł.

Według założeń, będą to niskopodłogowe, klimatyzowane fabrycznie nowe autobusy z napędem elektrycznym o mocy 145 kW, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Każdy z zasilanych bateriami autobusów ma być przystosowany do przewozu jednorazowo co najmniej do 120 pasażerów, przy zapewnieniu w nich minimum po 35 miejsc siedzących.

Mirosław Winconek

Cały artykuł we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i wydaniu cyfrowym z 9 listopada 2021 r.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

skandal
2021-11-10 09:50:13
PiS znowu okrada Szczecin.
Alicja
2021-11-09 11:24:11
Kto zapłaci za utylizacje tych akumulatorów elektryków, które są bardziej szkodliwe niż całe auta na benzynę i na ropę. Te elektryki to bomba z opóźnionym zapłonem i nie ma nic wspólnego z ekologią.
Prośba
2021-11-08 22:19:39
Niech się twórca tegoż artykuliku zdecyduje, czy dotacja czy pożyczka, bo to jest różnica.
@Dumny
2021-11-08 18:04:23
Tak czy owak Prezydent naszego miasta przyjął ten dar/pożyczkę, choć na pewno ze wstrętem. Ha, ha, ha!
też tak chcę
2021-11-08 17:23:13
"Pieniądze te w formie bezzwrotnej pożyczki..."
Dumny
2021-11-08 16:22:41
Wielki szacunek i podziękowania należą się Naczelnikowi Państwa, Zbawcy Narodu, Panu prof. Jarosławowi Kaczyńskiemu za to, że wyraził zgodę na dofinansowanie dwóch autobusów elektrycznych. Swoją dotychczasową postawą władze Szczecina nie zasłużyły na tak hojny dar. Myślę, że miała w tym swój dobroczynny udział Pani Małgorzata Jacyna-Witt oraz Pan Europoseł dr Joachim Brudziński. Im też trzeba dziękować.
Antek
2021-11-08 16:13:49
Bo te elektrobusy są tak drogie że bez dofinansowania nikt ich nie chce kupować …a ludziom każą kupować elektryczne auta…
Pasażer
2021-11-08 16:00:21
A my pasażerowie bujamy się w tramwajach z.pojedynczmi zestawami. W czasach pandemii!! Jakby kto w magistracie nie wiedział to tramwaje też są elektryczne

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA