Dwie firmy stanęły do przetargu, który ogłosił szczeciński ZDiTM na zakup i dostawę czterech aut z napędem elektrycznym. Przewidziany wydatek na nie to 500 tysięcy złotych. Jedna z ofert znacznie przekracza tę kwotę, druga jest poniżej tej kwoty. Wybór w tej sytuacji wydaje się prosty.
W miniony nastąpiło otwarcie ofert. Pierwsza firmy Bońkowscy Sp. z o.o. i Sp. komandytowej z Ustowa skalkulowana została na 638 185 zł za pojazdy 4-miejscowe z akumulatorami do ich zasilania o pojemności 27,7 kWh i 3-letniej gwarancji na techniczne przeglądy przebiegowe. Natomiast Polmotor Auto Serwis Jan Przedpłata Dariusz Olkiewicz Sp. Jawna ze Szczecina zaproponowała za 472 112 zł auta 5-miejscowe akumulatorami o pojemności 30 KWh i udzielając gwarancji 5-letniej na przeglądy.
Termin dostawy czterech samochodów nie może być dłuższy niż do 60 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy z wybranym w postępowaniu dostawcą. Dwa auta z tego planowanego zakupu mają być przekazane do dyspozycji wydziału oświaty szczecińskiego magistratu.
– Pojazdy ZDiTM będą wykorzystywane do codziennych obowiązków pracowników na terenie miasta Szczecin. W zależności od potrzeb będą nimi dysponowały działy utrzymania obiektów, urządzeń komunikacji miejskiej i zaopatrzenia, utrzymania pasa drogowego, utrzymania czystości w pasie drogowym oraz ewidencji dróg, inżynierii ruchu i oznakowania sieci drogowej – informuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka ZDiTM. – Pracownicy tych działów podczas pracy przejeżdżają najwięcej kilometrów (kontrole infrastruktury drogowej, czystości itp.) i w związku z niskim kosztem eksploatacji (ok. 5-6 zł/100 km) to oni będą najczęściej korzystać z samochodów o napędzie elektrycznym.
Zakup będzie sfinansowany z kwoty zapisanej w budżecie Szczecina na ten rok na wydatki majątkowe w dziale „transport i komunikacja”, a będących w dyspozycji Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM. Miasto zakłada, że dostanie wsparcie w postaci dotacji na elektromobilność z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie w kwocie 450 tysięcy złotych.
Aktualnie szczeciński ZDiTM do swojej dyspozycji ma w sumie 38 aut w średnim wieku 11 lat, z których korzysta 135 pracowników. To m.in. auta osobowe, ciężarowe, w tym tzw. kontenerowce i inne pojazdy, z lawetą włącznie. Koszty eksploatacji są dość wysokie. Na same naprawy tylko w 2016 r. ZDiTM wydał prawie 230 tysięcy złotych, a na paliwo około 270 tysięcy złotych. W związku z wysokimi kosztami eksploatacji obecnych samochodów słuzbowych ZDiTM rozważa wynajem długoterminowy pojazdów miejskich. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot.: Mirosław WINCONEK