Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Zachodnia obwodnica Szczecina coraz bliżej

Data publikacji: 08 czerwca 2018 r. 07:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:12
Zachodnia obwodnica Szczecina coraz bliżej
 

To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych, o którą Szczecin ubiega się od kilku lat. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zezwolił na jej realizację w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Najprawdopodobniej jako pierwszy zostanie wybudowany tunel Police – Święta.

Od ponad 10 lat Szczecin uczestniczył w działaniach dotyczących budowy zachodniego drogowego obejścia miasta. Przełomowe znaczenie miało przygotowanie budowy pierwszego etapu zachodniego drogowego obejścia Szczecina: węzeł nr 6 „Police – przeprawa przez Odrę – węzeł nr 8 Goleniów”. W sierpniu 2015 roku prezydent Szczecina Piotr Krzystek, burmistrz Polic Władysław Diakun i starosta policki Andrzej Bednarek podpisali list intencyjny dotyczący wspólnego przygotowania kluczowego elementu zachodniego drogowego obejścia Szczecina obejmującego przeprawę między węzłami Police – Goleniów. 

W maju 2016 roku gmina Szczecin, gmina Police, powiat policki oraz Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police SA uzgodniły wspólne finansowanie i zakres prac przygotowawczych.

6 kwietnia ubiegłego roku wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zakres decyzji umożliwia obecnie realizację pierwszego etapu inwestycji. Województwo zachodniopomorskie przeniosło uzyskaną decyzję na Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wniosek o wpisanie inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do roku 2025) złożony w 2016 roku nie został do dziś rozpatrzony – ze względu na brak finansowania. Gmina Szczecin 1 marca tego roku podpisała z Polskim Funduszem Rozwoju (Fundusz Inwestycji Samorządowych) porozumienie potwierdzające wstępną gotowość PFR do zaangażowania finansowego w realizację tego projektu. Jeszcze we wrześniu 2017 roku na zlecenie gminy Szczecin Instytut Publiczno-Prywatny opracował Przedrealizacyjną Analizę Prawną „Północno-Zachodnia Obwodnica Szczecina – Etap I: węzeł nr 6 Police – węzeł nr 8 Goleniów; Zadanie I węzeł nr 6 Police – przeprawa tunelowa – miejscowość Święta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”, która zawiera analizę i rekomendacje w zakresie modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

ZDOS została wpisana na listę sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projektów możliwych do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i spośród których Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów miał wybrać te, które będą realizowane w pierwszej kolejności. 5 czerwca tego roku KERM wydał pozytywną decyzję, która zapewni dalsze przyspieszenie prac zmierzających do realizacji inwestycji.

– Zabiegaliśmy o tę inwestycję od wielu lat. Ale to także zasługa naszych przedstawicieli w rządzie – Joachima Brudzińskiego i Krzysztofa Kozłowskiego. Myślę, że powinniśmy zacząć od tunelu Police – Święta. To będzie ważne, nowe połączenie dla północnych dzielnic Szczecina oraz Zakładów Chemicznych Police SA – stwierdził Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Niewykluczone, że przejazd tunelem będzie płatny.

– Taka perspektywa może ułatwić zorganizowanie finansowania inwestycji. Teraz rozpoczną się m.in. prace nad podmiotem, który będzie ją wykonywał. Więcej szczegółów usłyszymy chyba na początku przyszłego roku – dodał prezydent Szczecina. ©℗

(dar)

Fot. Dariusz Gorajski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@ciekaff
2018-06-08 17:53:39
Most musiał by być bardzo wysoko, żeby mogły pod nim przepływać statki do Szczecina i podstawy do elektrowni wiatrowych produkowane na Gryfii.
ciekaff
2018-06-08 14:06:22
Dlaczego wszyscy upierają się przy tunelu!? Tam jest potrzebny most drogowo-kolejowy ! Tańszy niż budowa tunelu ; i niech mi nikt nie pisze że to niemożliwe. Nie w takich miejscach mosty w 3-4 lata buduje się na świecie !!!
Prawda czy fałsz
2018-06-08 13:17:53
Przypomnę to co już wszyscy wiedzą z powyższego art.Batalia i prośba o obwodnicę trwa ponad 10 lat.Powtarzam ponad 10 lat !!!!! Ani wówczas ani teraz na poważnie tym się nikt nie zajmował.Wszystko to klasyczna pozoracja populistyczne hasła i demagogia.Ten tunel i przeprawa to wraca jak bumerang na każde wybory,ciągnie się jak brazylijski serial.Mniej gadania więcej roboty i konkretów.Tych póki co brak,bo to że jest jakaś tam opinia,są wstępne założenia i projekty,to kompletnie nic przy takich projektach nie znaczy.Dzisiaj są,jutro ich nie będzie.Tak więc nie cieszcie się bo kolejna władza zbija sobie kapitał pod wybory a potem was wyrolują bez mydła.Nie wierzę im tak samo jak psu który śpi i cygance która płacze.
TIR
2018-06-08 10:26:13
Nasz region jest opóźniony w rozwoju infrstrukturalnym to fat, podziękumy to rżądom PO i Tuska którzy zabierali nam fundusze na rozwój Gdańska, Gdyni...tunelu pod Zalewem Wislanym, itd.itp.Zachodniopomorskie podupadało przez 8 lat rządów PO. Czas im na zapłatę w tegorocznych wyborach, Nitrasowi też.
obwodnica
2018-06-08 08:42:05
Gdyby pierwszy samochód przejechał w ciągu 2-5 lat byłoby coś, a jak będzie - zobaczymy.
Miś II
2018-06-08 08:12:45
Tunel pod Odrą będzie spełniał rolę bezpieczeństwa dla mieszkańców Szczecina i Polic gdy będzie też mial kanał linii kolejowej , którą niebezpieczne ładunki z Polic będą opuszczały Polic ta droga w kierunku Polski. Jeżeli projektanci zapomną o uwzględnieniu tego aspektu to będzie poważny błąd .
F.D.
2018-06-08 07:28:18
Coraz bliżej to dobrze. Mam jednak wrażenie, że wszystko, jeśli chodzi o drogi, to dwadzieścia lat za późno.Po wybudowaniu okazuje się, że znowu jest za ciasno na trasach.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA