To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych, o którą Szczecin ubiega się od kilku lat. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zezwolił na jej realizację w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Najprawdopodobniej jako pierwszy zostanie wybudowany tunel Police – Święta.
Od ponad 10 lat Szczecin uczestniczył w działaniach dotyczących budowy zachodniego drogowego obejścia miasta. Przełomowe znaczenie miało przygotowanie budowy pierwszego etapu zachodniego drogowego obejścia Szczecina: węzeł nr 6 „Police – przeprawa przez Odrę – węzeł nr 8 Goleniów”. W sierpniu 2015 roku prezydent Szczecina Piotr Krzystek, burmistrz Polic Władysław Diakun i starosta policki Andrzej Bednarek podpisali list intencyjny dotyczący wspólnego przygotowania kluczowego elementu zachodniego drogowego obejścia Szczecina obejmującego przeprawę między węzłami Police – Goleniów.
W maju 2016 roku gmina Szczecin, gmina Police, powiat policki oraz Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police SA uzgodniły wspólne finansowanie i zakres prac przygotowawczych.
6 kwietnia ubiegłego roku wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zakres decyzji umożliwia obecnie realizację pierwszego etapu inwestycji. Województwo zachodniopomorskie przeniosło uzyskaną decyzję na Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wniosek o wpisanie inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do roku 2025) złożony w 2016 roku nie został do dziś rozpatrzony – ze względu na brak finansowania. Gmina Szczecin 1 marca tego roku podpisała z Polskim Funduszem Rozwoju (Fundusz Inwestycji Samorządowych) porozumienie potwierdzające wstępną gotowość PFR do zaangażowania finansowego w realizację tego projektu. Jeszcze we wrześniu 2017 roku na zlecenie gminy Szczecin Instytut Publiczno-Prywatny opracował Przedrealizacyjną Analizę Prawną „Północno-Zachodnia Obwodnica Szczecina – Etap I: węzeł nr 6 Police – węzeł nr 8 Goleniów; Zadanie I węzeł nr 6 Police – przeprawa tunelowa – miejscowość Święta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”, która zawiera analizę i rekomendacje w zakresie modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.
ZDOS została wpisana na listę sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projektów możliwych do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i spośród których Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów miał wybrać te, które będą realizowane w pierwszej kolejności. 5 czerwca tego roku KERM wydał pozytywną decyzję, która zapewni dalsze przyspieszenie prac zmierzających do realizacji inwestycji.
– Zabiegaliśmy o tę inwestycję od wielu lat. Ale to także zasługa naszych przedstawicieli w rządzie – Joachima Brudzińskiego i Krzysztofa Kozłowskiego. Myślę, że powinniśmy zacząć od tunelu Police – Święta. To będzie ważne, nowe połączenie dla północnych dzielnic Szczecina oraz Zakładów Chemicznych Police SA – stwierdził Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Niewykluczone, że przejazd tunelem będzie płatny.
– Taka perspektywa może ułatwić zorganizowanie finansowania inwestycji. Teraz rozpoczną się m.in. prace nad podmiotem, który będzie ją wykonywał. Więcej szczegółów usłyszymy chyba na początku przyszłego roku – dodał prezydent Szczecina. ©℗
(dar)
Fot. Dariusz Gorajski