Poniedziałek, 04 sierpnia 2025 r. 
REKLAMA

WSA w Warszawie oddalił skargi ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu (akt. 1)

Data publikacji: 04 sierpnia 2025 r. 12:04
Ostatnia aktualizacja: 04 sierpnia 2025 r. 15:05
WSA w Warszawie oddalił skargi ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu
– Zarówno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i członkowie konsorcjum są zdeterminowani i zgodni co do dalszej realizacji projektu terminalu głębokowodnego – powiedział Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ (na zdjęciu – pierwszy z prawej). Fot. ZMPSiŚ  

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił w poniedziałek (4 sierpnia) skargę organizacji ekologicznych na decyzję środowiskową dla budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wcześniej Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że plany dotyczące tej inwestycji są aktualne. Prace nad projektem trwają zarówno po stronie ZMPSiŚ, jak i konsorcjum firm QTerminals (Katar) i DEME Consessions (Belgia), które ma odpowiadać za sfinansowanie, budowę i eksploatację terminalu.

Przypomnijmy, że decyzję środowiskową wydaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zaskarżyły niemiecka organizacja Lebensraum Vorpommern i polskie stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście. W skardze wskazano m.in., że inwestycja spowoduje wzmożony ruch statków, zwiększony hałas, emisję zanieczyszczeń, ryzyko wypadków i wycieków, a także niebezpieczeństwo związane z pogłębianiem dna morza, na którym mogą się znajdować niewybuchy z czasów II wojny światowej.

Sędzia warszawskiego WSA Anita Wielopolska podała w sentencji, że po analizie obszernego materiału dowodowego sąd doszedł do przekonania, iż Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w żaden sposób nie uchybił obowiązującym przepisom: przeprowadził niezbędne uzgodnienia z organami, otrzymał stosowne opinie, rozpoznał wszystkie zarzuty, które zostały wniesione w odwołaniach.

Sędzia zaznaczyła ponadto, że GDOŚ przeanalizował i odniósł się do wszystkich zarzutów podniesionych przez niemiecką organizację, zaś ZMPSiŚ został wezwany do uzupełnienia raportu środowiskowego i spełnił ten obowiązek.

– Wbrew temu, co twierdzi niemieckie stowarzyszenie, ich uwagi i sugestie zostały uwzględnione – stwierdziła sędzia. – Były przeprowadzone konsultacje, w tym również transgraniczne i zostały one zakończone protokołem, do którego włączone zostały wszystkie ustalenia.

Wyrok nie jest prawomocny i strony mogą się odwołać do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Dodajmy, że 21 lipca br. WSA wstrzymał (do 4 sierpnia) natychmiastową wykonalność decyzji środowiskowej, a ZMPSIŚ odwołał się od tej decyzji.

– Tak jak już wielokrotnie mówiłem, nikt nam tej inwestycji nie zatrzyma – skomentował poniedziałkową decyzję WSA wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 5.08.2025 r.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@?
2025-08-04 15:27:50
Masz jakiś kompleks mniejszości?
worek żytawski
2025-08-04 15:05:09
zamknąć jeszcze worek żytawski tym pajacom w zamian za skargi na Turów i będziemy kwita, jak oni nam tak my im - po sąsiedzku
Helmut
2025-08-04 14:58:55
Guten morgen polnisch leute, I bin aus Hamburg und Bremerhaven. Dast ist nicht gut. Dast ist skandale. Ich protestire ICH protestire. I spreche aus Maersk CMA-CGM , HAPAG und MSC und OOCL und dast vist nich gut mache koncurencione. Ihre shift nich liebe Swinouj scie, Danke
Kogo to obchodzi??
2025-08-04 14:49:41
Czy ktoś rozważył fakt zagęszczenia ruchu przez tiry z kontenerami na naczepach, czy już wszystko mamy w dużym poważaniu...?? O jakiej infrastrukturze i połączeniach drogowych z Europą piszecie ?? Gdzie obecnie w sezonie nie da się spokojnie i bez opóźnień dojechać ze Szczecina nad morze, a co będzie się działo , jak tiry zagęszczą tą trasę?? PKP i jej zaplecze jest niewydolne i wolniejsze od tirów i nie przejmie tego volumenu kontenerów.
Yes
2025-08-04 14:10:49
Niemcy jakoś nie za bardzo przejmują się polskimi protestami.... Dobrze, że polscy sędziowie, też to zrozumieli:)
?
2025-08-04 12:46:11
Są jeszcze POLSKIE sądy? " LEBENSRAUM" -znowu germanie chca nas likwidowac?
No nareszcie
2025-08-04 12:21:28
Słuszna decyzja a wszystkich wątpiących w sens tej decyzji odsyłam do Travemunde, Warnemunde, Rostocku i Lubeki. Ten terminal powinien już powstać w latach dziewięćdziesiątych, ale lepiej późno niż wcale. A Niemcy będą protestować bo na pewno odbierzemy im dużą część ładunków z i do Skandynawii. Mamy potencjał, infastrukturę i będzie doskonałe połączenie drogowe z całą Europą.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA